به گزارش سلام نو به نقل از تجارتنیوز، «سیدرضا فاطمی امین» امروز (شنبه اول آبانماه) در آیین افتتاح خط تولید خودروی تارا اتوماتیک در جمع خبرنگاران افزود: یکی از اولویتهایی که از روز نخست حضور در وزارت صنعت، معدن وتجارت دنبال کردهام، رسیدگی به گلوگاهها و شناسایی موانع صنعت خودرو بوده است.
وی قول داد: سال آینده تولیدخودرو به قدری زیاد خواهد شد که دیگر نیازی به قرعه کشی نباشد و قرعهکشی محلی از اعراب نداشته باشد.
فاطمی امین ادامه داد: برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در این صنعت طراحی شده و به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمتهاکاهش یابد و این مهم تا پایان سال ملموس خواهد شد.
افزایش تولید خودرو به ۱.۶ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۱
وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: تا پایان سال بیش از ۱۰۰ هزار خودرو بیش از برنامه طراحی شده امسال تولید خواهد شد و براین اساس تولید در سال آینده ۱.۶ میلیون دستگاه خواهد شد و دیگر قرعه کشی نخواهیم داشت.
فاطمی امین در پاسخ به امکان پذیری صادرات خودرو هم افزود: امسال امکان صادرات وجود داشت اما به دلیل نیاز داخل از خودرو سازان خواستیم نگاه به داخل داشته باشند گرچه میتواننند قطعات صادر کنند.
وی خاطرنشان کرد: از هم اکنون برای صادرات خودرو برنامهریزی شده و سازمان توسعه تجارت جلسهای را با خودروسازان برگزار کرده است.
وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: اکنون سایت گروه صنعتی ایران خودرو در کشور جمهوری آذربایجان فعال است و در چند کشور دیگر نیز در حال فعال کردن هستیم و خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت.
فاطمی امین از فعال سازی یکی از خطوط در آینده نزدیک خبر داد و گفت: آبان ماه به کشوری که دو خط خورو سازی فعال داریم، سفر خواهم کرد و با نخست وزیر و صنعت گران این کشور ملاقاتهایی خواهیم داشت تا خطوط ایران و خودور و سایپا فعال شوند.
فاطمی امین همچنین در خصوص واردات خودرو هم تصریح کرد: واردات خودرو در مجموع میتواند برای این صنعت مفید باشد، اما در مقطع کنونی و به دلیل اینکه تعادل ارزی کشور به هم میریزد، مناسب نیست.
وی یاد آور شد: اکنون صنعت خودرو با مشکلاتی مواجه است و از مدیران صنعت خواستهایم کیفیت تولید و همچنین رضایت مشتریان را افزایش دهند.
عرضه خودرو در بورس نادرست است
وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین عرضه خودرو در بورس را مفهومی نادرست برشمرد و یادآور شد: بورس سازوکاری برای کامودیتیها و کالاهای پایهای دارد و خودرو به هیچ عنوان در مصداق آن قرار نمی گیرد.
در این مراسم علاوه بر وزیر صنعت، معاون امور صنایع وزارتخانه، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، برخی نمایندگان مجلس، مدیرعامل ایران خودرو و اعضای انجمنهای خودروسازان و قطعه سازان خودرو حضور داشتند.
پروژه خودروی پژو ۳۰۱ قرار بود با همکاری فرانسویها راهی جادهها و خیابانهای ایران شود که تحریمهای آمریکا مانع آن شد، اما متخصصان ایرانی با استفاده از زیرساختهای فراهم شده توانستند پروژه جدید K۱۳۲ را کلید بزنند که محصول نهایی آن با نام تارا به تولید رسید.
در حالی که خروج فرانسویها از فضای خودروسازی ایران پس از دور دوم تحریمهای آمریکا علیه کشورمان، هزینههای زیادی را بر صنعت خودروسازی و قطعهسازی ایران تحمیل کرده و سرمایهگذاری های زیاد انجام شده را بینتیجه جلوه میداد، اما صنعتگران و مهندسان ایرانی با تلاش خود توانستند در نهایت پروژه پژو ۳۰۱ را به تارا تبدیل کرده و آن را به نتیجه برسانند. خودرویی که در قالب تهاجمی و متهورانه آن، بلوغ طراحی خودروسازی ایران را نشان میدهد.
این خودرو با ۱۱۵ اسب بخار قدرت، با استاندارد آلایندگی یورو۵، برخوردار از فرمان برقی، سیستم پایداری الکترونیکی، ترمز بسیار ایمن ESC و سامانه تشخیص غیرمستقیم باد لاستیک (TPMS) است و در ساخت بدنه آن از ورقهای با ایمنی بالا استفاده شده است.
مهمترین ویژگی های تارا، پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه، تولید قطعات با حداکثر خودکفایی و کمترین ارزبری از ابتدای عرضه به بازار و رعایت مسائل زیست محیطی در فرآیندهای تولید قطعات آن است.