غذای ارگانیک چیست و چه فوایدی دارد؟



مجله دلگرم | بسیاری را دیده ام که میپرسند خرید غذا های ارگانیک آیا ارزش قیمت بیشتر را دارد یا خیر؟ پاسخ همیشه مثبت است چراکه این مواد غذایی نه تنها برای بدن شما و محیط زیست سالم تر است بلکه از نظر ارزش غذایی نیز در برابر غذا های معمولی در جایگاه بالاتری قرار میگیرند.


اما در ابتدا باید تعریف “ارگانیک” را بدانیم.


ارگانیک یعنی چی؟


در کشور های پیشرفته جهان نظارت بسیار دقیقی صورت میگیرد و هر محصولی نمیتواند برچسب ارگانیک داشته باشد. برای اینکه یک محصول ارگانیک باشد باید خاکی که در آن کشت میشود شرایط خاصی داشته باشد، حیوانات در محیط و شرایط مشخص پرورش داده شوند، آفت کش ها و دیگر مواد سمی که معمولا در پرورش محصولات کشاورزی استفاده میشود باید تحت قوانین خاصی بکار برده شود و همچنین اصلاح ژنتیکی نیز باید در چارچوب خاصی صورت بگیرد. البته بدیهی است که چنین نظارت هایی قطعا در کشور ما وجود ندارد و بسیاری از افرادی که ادعا میکنند محصول ارگانیک دارند، اصلا نمیدانند ارگانیک یعنی چه!!!


حداقل از سه سال قبل، در خاک زمینی که در آن محصولات ارگانیک کشت میشود نباید محصولات شیمیایی (مثل انواع کود های مصنوعی و آفت کش ها) استفاده شده باشد. همچنین تغییرات ژنتیکی در محصولات ارگانیک کاملا ممنوع است.


قوانینی نیز درباره گوشت هایی که تحت عنوان ارگانیک به فروش میرسند نیز وجود دارد. حیوانات باید در شرایطی پرورش پیدا کنند که شبیه به محیط زندگی واقعی آن ها در طبیعت باشد. بطور مثال گاو ها باید قادر به چریدن باشند و نه اینکه غذای آماده به آن ها داده شود. این حیوانات همچنین باید غذا های 100 درصد ارگانیک بخورند و نمیتوان به آن ها آنتی بیوتیک و یا هورمون زد.

بیشتر بخوانید  شام و سحري در ماه رمضان


غذا های فرآوری شده ای هم وجود دارند که برچسب ارگانیک دارند. بطور کلی غذا های فرآوری شده انتخاب سالمی نیستند اما اگر چاره دیگری ندارید پیشنهاد میکنم آن هایی که ارگانیک هستند را انتخاب کنید. غذا های فرآوری شده که ارگانیک هستند فاقد نگه دارنده ها و رنگ و طعم های مصنوعی میباشند. البته برخی مواد غذایی مانند نان و ماست از بدلیل طبیعت شان از برخی از این قوانین مستثنا هستند.


خواص و فواید مواد غذایی ارگانیک چیست؟


همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، مواد غذایی معمولی اغلب دارای مواد شیمیایی مضر زیادی هستند چراکه از این مواد در مراحل کشت و تولید و در مزارع استفاده شده است. بنابراین مضرات آن کاملا واضح است. توجه داشته باشید که شاید مصرف اینگونه مواد غذایی در کوتاه مدت عوارض خاصی نداشته باشد اما در طولانی مدت قطعا میتواند آسیب ها زیادی ببار آورد.


در مطالعات علمی معتبر زیادی مشخص شده است که مواد غذایی ارگانیک نه تنها مواد شیمیایی بسیار ناچیزی دارد بلکه مواد مغذی آن (مثلا آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین سی، فلاونوئید ها و..) بسیار بیشتر است.


توجه داشته باشید که مواد ارگانیک نه تنها برای سلامت شخصی بلکه برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست نیز بسیار مفید میباشد. کشت محصولات ارگانیک و همچنین پرورش حیوانات به این روش میتواند به حفظ خاک و حاصلخیزی آن کمک کند.


قیمت مواد غذایی ارگانیک


همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم، محصولات ارگانیک قیمت بالاتری نسبت به محصولات معمولی دارند. اگر نمیتوانید همه مواد غذایی خود را ارگانیک بخرید، باید بدانید برخی مواد غذایی هستند که حتی اگر ارگانیک نباشند هم مشکل زیادی بوجود نمیاورند. البته برخی مواد غذایی هم هستند که پیشنهاد میشود حتما بصورت ارگانیک تهیه شوند که عبارتند از توت فرنگی، اسفناج، سیب، هلو، شلیل و گوجه فرنگی.

بیشتر بخوانید  فواید خوردن شکلات


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید