روز جهانی مد چه روزی است ؟
9 July روز جهانی مُد میباشد، همانطورر که از نام این مناسبت معلوم است این روز فرصتی است برای اهمیت دادن به مد و زیبایی است و همچنین هدف از نام گذاری این روز گرامی داشت صنعت مد و زیبایی میباشد.
تاریخ روز جهانی مُد در سال 99
تاریخ روز جهانی مُد در سال 99 مصادف است با :
پنجشنبه ، ۱۹ تیر [ سَرَطان ] ۱۳۹۹
۱۹ / ۴ / ۱۳۹۹
تاریخ روز جهانی مد 2020 در تقویم 99
تاریخ روز جهانی مُد 2020 در تقویم 99 مصادف است با :
2020 July 9 , Thursday
9 – 7 – 2020
تاریخ روز جهانی مُد در سال 99 به قمری
تاریخ روز جهانی مُد در سال 99 به قمری مصادف است با :
الخمیس ، ۱۷ ذی القعده[ ماه حرام ] ۱۴۴۱
۱۷ / ۱۱ / ۱۴۴۱
تعریف مد و تاریخچه آن
واژّ «مُد» ﻭﺍﮊﻩﺍی ﻓﺮﺍﻧﺴﻮی ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﻃﺮﺯ، ﺍﺳﻠﻮﺏ، عادت، شیوه، سلیقه، روش، رسم و باب روز آمدهاست. Mode از ریشه لاتین Modus گرفته شدهاست. این واژه پس از جنگ جهانی اول، به دنبال نفوذ تمدن غرب وارد زبان فارسی شد.
فرهنگ دهخدا مُد را اینگونه تعریف میکند: «مُد» لغتی فرانسوی است به معنی روش و طریقه موقت است که طبق ذوق و سلیقه اهل زمان، طرز زندگی و لباس پوشیدن و غیره را تنظیم میکند. شیوه متداول و باب زمان در شئون زندگی اجتماعی را مُد گویند.
در زبان انگلیسی اصطلاح Fashion برای مُد به کار میرود و تقریباً همان تعاریفی که برای مُد در زبان فارسی پ فرانسه آورده شده در ذیل آن نیز دیده میشود. روشی برای لباس پوشیدن، رفتار کردن، دکوراسیون یا یک علاقه که مَدّ نظر قرار میگیرد.
دایرهالمعارف تطبیقی علوم اجتماعی مُد را اینگونه تعریف میکند: «مُد عبارت است از شیوههای نسبتا زودگذر کنش در آرایش شخصی یا طرز گفتار و بسیاری دیگر از رفتارها. تفاوت مُد با رسم در آن است بر خلاف رسم که دوام و دیرپایی ویژگی آن میباشد، تازه است و تبعیت از آن بیشتر به خاطر تازگی آن میباشد.
در جامعه شناسی، به رفتار جمعه نوظهوری که به قدر رسم اجتماعی تثبیت نشده باشد، مُد اجتماعی میگویند.
پنج مرحله پیدایش و ظهور و افول مُد
پیدایش و ظهور و افول مُد، با همه سرعت آن معمولاً پنج مرحله ذیل را شامل میشود:
-
آفرینش و ایجاد مُد -
ارائه و معرفی مُد -
مردم پسند کردن مُد که در این مرحله کوشش دامنهداری در جهت شناساندن مُد میشود و با استفاده از تبلیغات و رسانههای عمومی سعی در معرفی مُد و کالای جدید و قبولاندن آن به جامعه میشود. -
تولید انبوه. -
پس از آنکه تقاضای مُد جدید به اوج خود رسید، قوس نزولی تقاضا و زوال مُد آغاز شده و با پیدایی مُد جدید مُد قبلی از دور خارج میشود.
بنابراین، مُد پدیدهای نیست که مختص جامعه خاصی باشد. هر جامعهای بنا به مقتضیات زمانی و مکانی، در عرصههای گوناگون اعمم از پوشاک،آرایش، طراحی ساختمان، تزئیتات داخلی و مبلمان منزل، مُدهای مختلفی را به نمایش میگذارد. چنانچه مُد، بخش وسیعی از افراد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد، به آن مُد اجنماعی گفته میشود.
انواع مُد و از جمله مُد اجتماعی اگرچه عمر کوتاهی دارند، ولی میتوانند عامل موثری در جهت تغییرات اجتماعی مثبت یا منفی باشند. چه بسا یکنواختی رنگ، پوشش، آرایش و سبک زندگی در بلند مدت خستگی بهبار آورد.