حرف شنوی کودک،برای حرف شنو شدن کودک چه باید کرد؟


يکی از مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان مسئله ی حرف شنو نبودن است. اين مشکل، معمول ترين مسئله ای است که والدين و مربيان با آن دست به گريبان هستند تاحدی که از نظر آن ها، رفتارهای فرزندانشان چالش برانگيز و مشکل آفرين تلقی می شود، به ويژه اگر والدين و مربيان مهارت لازم برای مقابله با اين مشکل را نياموخته باشند.

حرف شنوی کودک و حرف شنو شدن کودک

حرف شنوی کودک و حرف شنو شدن کودک

مهم ترين مشخصه ی حرف شنو نبودن و نافرمانی کودکان و نوجوانان، ارايه ی الگوهای مکرر رفتاری منفی گرا، لجبازی و خصومت در برابر بزرگترها است که به صورت واکنش های منفی در قالب يک دندگی مستمر و مقاومت در برابر دستورهای بزرگترها، ناديده گرفتن مداوم قوانين و مقررات اعمال شده توسط آنان، مشاجره و ناتوانی در تحمل سرزنش بروز می کند.فرزندان دارای اين ويژگی،خصومت خود را به صورت پرخاشگری کلامی نشان می دهند.

روش هایی برای حرف شنوی کودک

برای حرف شنو کردن کودک:عصباني نشويد.

تلاش کنيد تا آرامش خود را حفظ کرده و با صداي آرام صحبت نماييد ، حتي اگر مجبور شديد براي چند لحظه اي به خلوتگاهي پناه آوريد. هر قدر بلندتر صحبت کنيد، مطمئناً بچه ها نه متوجه صداي بلند شما و نه مفهوم کلماتتان خواهند شد.

 Upbringing

برای حرف شنو کردن کودک:مسائـل را بـراي فـرزندتان شرح دهيد .

بچه ها هنگامي که به آنها دستور داده مي شود سر لجبازي مي گذارند. به جاي آن که بگوييد، چطور جرأت نمودي سنگها را پرتاب کني!، بگوييد: سنگ که براي پرتاب کردن نيست، توپ را پرتاب کن. بدين طريق بر روي رفتارش تأثير گذاشته و راه چاره اي را بدون پرخاشگري به او ، يافته ايد.

 Upbringing

برای حرف شنو کردن کودک:مطالب را به سادگـي عنـوان نماييد .

به جاي سخنراني کردن به نرمي ولي با قاطعيت حرف بزنيد . به اين طريق او ياد مي گيرد که راجع به هر کاري که بايد انجام دهد، فکر کند بدون آن که نيازي به سرزنش و ملامت براي فراموش کاري يا گوش ندادن باشد.

 Upbringing

برای حرف شنو کردن کودک:از فـرزند خود بخواهيد که مطالب مهـم را تکـرار کند.

بیشتر بخوانید  چرا نباید اسرار زندگی مجردی را به همسر خود بگویید؟

اين روش موقعي مفيد خواهد بود که مي خواهيد فرزندتان نتيجه ي کاري را بفهمد. بگوييد : «بايد ماژيک هايت را قبل از نهار جمع کني. بگو ببينم کي ماژيک هايت را جمع مي کني؟

 Upbringing

برای حرف شنو کردن کودک:ارتباط واقعـي بـرقـرار سازيد.

چنانچه فرزندتان جذب فعاليتي گرديده، به آرامي دست به شانه او زده تا متوجه شما گردد. از او بخواهيد موقعي که صحبت مي کنيد به شما نگاه کند، اگر بچه تان با چشم ارتباط برقرار مي سازد، برايش بسيار سخت است که لجبازي نمايد.

 Upbringing

برای حرف شنو کردن کودک:جدولي را تهيه نماييد.

چنانچه صبح ها سخت ترين زمان در روز است. به او مسئوليت داده و با کمکش جدولي از تمام کارهايي که بايد انجام دهد (مسواک زدن، شستن صورت، لباس پوشيدن، خوردن صبحانه و پوشيدن کفشها) تهيه کنيد. بسياري از بچه ها دوست دارند که جدول را بررسي کرده و موفقيت خود را اعلام نمايند.

 Upbringing

برای حرف شنو کردن کودک:به کودک خود تـوجه کامل داشته باشيد.

چنانچه مي خواهيد فرزندتان به حرفهاي شما گوش دهد، بايد به گفته هايش گوش دهيد. بنابراين هنگامي که روزنامه در دستتان است و آن را مي خوانيد با او صحبت نکنيد. تمام توجه خود را به او داده و اگر امکان پذير نيست، علت آن را برايش شرح دهيد. (عزيزم، اکنون مشغول انجام کاري هستم اما دوست دارم که به گفته هايت گوش دهم. در عرض پنج دقيقه پيشت مي آيم و به حرفهايت گوش مي کنم.) به علاوه، به آنچه که او مي گويد اهميت دهيد. چنانچه مي گويد که سردش شده است ، نگوييد : اينجا آنقدرها هم سرد نيست. به جايش بگوييد: سردت شده؟ بيا برويم و لباس گرمت را برداريم.

 Upbringing

برای حرف شنو کردن کودک: برخورد مثبت داشته باشید.

به رفتار مناسب فرزند خود توجه كنید و در همان لحظه از آن تعریف كنید . سپس از او درخواست نمایید ( یا او را راهنمایی كنید ) تا فعالیت بعدی را انجام دهد . در این روش برای هر كاری كه كودك درست انجام می دهد امتیازی قائل شوید ، به نوعی كه گویی جادویی در كار است ، او به طور باور نكردنی ، درخواست های بعدی را اجابت می كند. به طور مثال به او بگویید : آفرین كه یك لیوان شیر خوردی . حالا بیا كمی تخم مرغ بخور . خیلی خوب مسواك زدی . حالا بیا لباس خوابت را بپوش .
به رفتار مناسب فرزند خود توجه كنید و در همان لحظه از آن تعریف کنید.

بیشتر بخوانید  راههای برای رهایی ذهن از افکار مزاحم

 Upbringing

برای حرف شنو کردن کودک:برای كنترل او به نرمی رفتار كنید.

هر گاه ازكودك خود خواهشی دارید ، به سمت او بروید و به نرمی او را لمس كنید . به طوری كه حضور شما تقریباً موافقت كودكتان را ضمانت كند . اكنون درست در جایی هستید كه فرمان شما به یك عمل تبدیل می شود . هنگامی كه خواهر و برادر مشغول نزاع و درگیری هستند ، نباید با داد و بیداد دعوا را متوقف كنید .

حرف شنوی کودک و حرف شنو شدن کودک

به جای آن ، به طرف آنها بروید و صحبت كنید . خیلی اوقات همین آرامش شما برای ساكت كردن بچه ها كافی است .
اگر می خواهید موافقت كودك خود را جلب كنید كمتر از ” نه مؤكد ” استفاده كنید و حتی المقدور از حبس كردن او در اتاقش خودداری نمایید .

 Upbringing

برای حرف شنو کردن کودک:فرزند خود را راهنمایی كنید .

اگر او به چیزی دست می زند كه نباید دست بزند ، به او بفهمانید كه دقیقاً چه چیزهایی را می تواند لمس كند یا بردارد . اگر او روی مبل بالا و پایین می پرد ، به جای اینكه او را سرزنش كنید ، جایی را كه می تواند جست و خیز كند به او نشان دهید . اگر فرزندتان روی دیوار رنگ آمیزی می كند ، مداد رنگی را از دسترسش دور كنید و برایش توضیح دهید كه چطور می تواند از مداد رنگی به درستی استفاده كند . اگر فرزند خردسالتان روی میز ایستاده و می خواهید او را پایین بیاورید ، به او بگویید ” اجازه نداری روی میز بایستی ، خودت پایین می آیی یا من كمكت كنم ؟ ” در این صورت شما به نوعی ناتوانی های او را مهار می كنید و اعتماد به نفس از شما به فرزندتان انتقال می یابد .
هر گاه ازكودك خود خواهشی دارید ، به سمت او بروید و به نرمی او را لمس كنید .

بیشتر بخوانید  چگونه می‌توان استرس داوطلب کنکور را کاهش داد ؟

 Upbringing

برای حرف شنو کردن کودک: فرزند خود را برای حضور در جمع آماده كنید.

قبل از هر وضع جدیدی همچون سوار شدن به هواپیما یا حضور در جشن تولد ، موقعیت را برای او شرح دهید و انتظارات واقعی خود را بیان كنید . به طور مثال بگویید : وقتی سوار هواپیما می شویم ، در آنجا صندلی مخصوص خودت را داری و باید كمربندت را ببندی . می توانی كتاب بخوانی ، چیزی بخوری یا با اسباب بازی كوچكی بازی كنی . وقتی فردا به جشن تولد می رویم ، از تو انتظار دارم شلوغ نكنی و هنگامی كه دوستت كادوهایش را باز می كند ، بنشینی و تماشا كنی .

 Upbringing

برای حرف شنو کردن کودک:به كودك كمك كنید كه كمی جلوتر را ببیند .

بچه ها در هر موقعیتی كه قرار دارند ، رویدادهای بعدی را نمی بینند و فقط در لحظه زندگی می كنند . برای همین ، هنگام گــذر از مرحله ای دیگر ، دچار مشكل می شوند . بنا براین بهتر است هنگامی كه می خواهید او را از جایی كه دوست دارد به جای دیگری ببرید ، ابتدا پنج دقیقه قبل او را مطلع كنید كه تا چند لحظه دیگر باید اینجا را ترك كنید . اگر بی خبر دست او را بگیرید و به جای دیگری ببرید باعث آزار او می شوید .

 Upbringing

برای حرف شنو کردن کودک:از جایی كه برای او مشكل ساز است دور شوید.

اگر هر بار با كودكتان به سوپر ماركت رفتید و با مشكلاتی روبرو شدید ، زمانی به آنجا بروید كه كسی از او نگهداری می كند . بهتر است مدت یك ماه به او فرصت دهید و او را همراه خود به خرید نبرید ، این مدت ، زمان مناسبی است كه این چرخه ی منفی بشكند و به شما و فرزندتان اجازه دهد كه روال عادی پیدا كنید .
علت انجام هر كاری را برای كودك توضیح دهید.

گردآوری:مجله اینترنتی دلگرم


دیدگاهتان را بنویسید