قفل دیجیتال یا قفل هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟



قفل دیجیتال


شاید بتوان گفت آنچه که بشر از ابتدا برای حفظ بقای خود به دنبال آن بوده است؛ برقراری امنیت ‌می‌باشد. امنیت فاکتور مهمی است که سبب شده انسان‌ها برای حفظ جان خود در جوامع مختلف خانه بسازند. برای افزایش میزان ایمنی خانه‌ها نیز بشر راهکاری کشف کرده است. او کم کم آموخت که از ابزارهایی به نام قفل و کلید به این منظور استفاده کند. اما امروزه سبک و نقش این ایمنی تغییر پیدا کرده است. ساختمان‌‌ها به اشکال مختلف نیازمند تجهیز شدن به سیستم‌‌های هوشمند مراقبتی هستند. از سویی ‌می‌دانید که این سازه‌‌ها در ساعات مختلف شبانه روز برای داشتن شرایط دلخواه و مورد نظر ساکنین آنها، نیازمند انجام مجموعه‌ای از کارها به صورت همزمان هستند. فعالیت‌‌هایی به لحاظ تغییر در مصرف انرژی و یا همچنین از نظر ایمنی و امنیت ساختمان و… از جمله این نیازها می‌باشد. از این رو در طول سال‌‌های متمادی بشر سعی کرده است تا با استفاده از دانسته‌‌ها و تجربیات خود دامنه رفاه و آسایش روانی خود را افزایش دهد.

همانطور که می‌دانید پیشرفت علم و تکنولوژی سبب شده تا محصولات الکترونیکی تغییرات چشمگیری داشته باشند. یکی از محصولاتی که در دنیای دیجیتال امروزی حرف‌‌های زیادی برای گفتن دارد؛ قفل دیجیتال یا قفل هوشمند است. صنعت قفل سازی در راستای پیشرفت علم و تاثیرات مثبت عملکرد تکنیکال نیز از این قاعده مستثنی نبوده با اختراع سیستم‌های قفل هوشمند یا همان قفل دیجیتال در راستای افزایش امنیت محیط‌های داخلی نقش بسزایی داشته است.


قفل دیجیتال کاداس چیست


خبر بد اینکه کلیدهای‌تان را جا گذاشته‌اید. خبر خوب اینکه دیگر به کلید نیازی ندارید!


قفل دیجیتال یا قفل هوشمند را بهتر بشناسید


به بیان گویاتر ‌می‌توان گفت که قفل هوشمند تکنولوژی جدیدی است که بدون نیاز به کلیدهای مکانیکی فرآیند باز و بسته شدن انواع درب‌ها را انجام ‌می‌دهد. از این رو سبب افزایش میزان حفاظت در مکان‌‌های مورد استفاده از آن می‎شود.

طبق روال معمول بیشتر درب‌های ورودی طی یک فرایند مکانیکی به وسیله چرخاندن کلید در قفل‌‌ها باز و بسته ‌می‌شوند. اما این فرآیند در تکنولوژی قفل دیجیتال یا همان قفل هوشمند به شکلی است که با نصب برنامه‌ای خاص بر روی گوشی‌های هوشمند و از طریق اتصال بی‌سیم سامانه wifi یا بلوتوث عمل می‌کند. قفل‌های هوشمند این قابلیت را دارند که در هر زمان که بخواهید درب را به صورت اتوماتیک از راه دور باز کنند و یا ببندند. همچنین قفل دیجیتال یا قفل هوشمند را ‌می‌توان با رمز یا اثر انگشت نیز کنترل کرد. از این رو از این تکنولوژی ‌می‌توان در اماکن مسکونی یا تجاری استفاده کرد. قفل دیجیتال یا قفل هوشمند به کاربران این اجازه را ‌می‌دهند که به وسیله برنامه نصب شده بر روی گوشی‌‌هایشان و یا از طریق رمز خاص کاربر درب را باز و یا بسته کنند.

بیشتر بخوانید  تاریخ دقیق تعطیلی مدارس و پایان سال 1400 اعلام شده است؟


آیا قفل الکترونیکی همان قفل هوشمند است؟


در حال حاضر در بسیاری از هتل‌های کیش و تهران و سایر شهرهای بزرگ و کوچک، ویلاها، دفاتر و منازل جهت بازکردن انواع درب‌ها، از قفل‌ الکترونیکی استفاده می‌شود. بنابراین ‌می‌توان گفت قفل الکترونیکی و دیجیتال جایگزین قفل‌های مکانیکی قدیم با ظاهری متفاوت و عملکرد الکترونیکی شده‌اند.

همچنین امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علم الکترونیک از انواع قفل هوشمند برای باز و بسته کردن درب‌های کمد‌های داخل باشگاه‌های ورزشی و استخرها استفاده می‌شود. نصب قفل هوشمند باشگاهی روی کمد‌های داخل اماکن ورزشی سبب افزایش امنیت این فضاها نسبت به باشگاه‌‌هایی شده است که در آنها از کمدهایی با مکانیزم قفل‌های مکانیکی قدیمی‌استفاده ‌می‌شود.


تفاوت قفل الکترونیکی و قفل هوشمند




قفل هوشمند استخری یا همان قفل هوشمند باشگاهی، نوعی قفل الکترونیکی خاص است که در انواع مکان‌‌های ورزشی اعم از باشگاه‌ها، سالن‌های بدنسازی، سالن‌های فوتبال، سالن‌های فوتسال و همچنین استخرها استفاده ‌می‌شود.

شایان ذکر است استفاده از قفل هوشمند الکترونیکی تنها محدود به فضاهای ورزشی نمی‌باشد. از این قفل می‌توان در اداره‌ها، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و علاوه بر آن در منازل، رختکن‌ها و انواع کمدهای چوبی، فلزی، MDF و… نیز استفاده نمود.


دستگیره دیجیتال یا همان دستگیره هوشمند چیست؟


این روزها تکنولوژی در خدمت بشر قرار گرفته تا سطح رفاه زندگی را افزایش دهد. یکی از این موارد در دنیای تکنولوژی امروزی ‌تولید دستگیره دیجیتال یا همان دستگیره هوشمند می‌باشد. معمولا از دستگیره هوشمند یا به عبارتی از دستگیره دیجیتال در انواع درب‌‌های ورودی منازل، آپارتمان‌ها، درب‌های اتاق‌های داخلی آپارتمان‌ها و محل کار استفاده ‌می‌شود.

به لطف این تکنولوژی دیگر برای ورود به منازل یا اتاق کار نیازی به چرخاندن کلید نیست. به این منظور کافیست برای ورود بنا بر تکنولوژی دستگیره مورد استفاده، یکی از سه روش زیر را انجام دهید.

• به منظور احراز اثر انگشتتان، انگشت خود را بر روی محفظه نمایشگر مخصوص قرار دهید.

• با فشردن دکمه ریموت درب را باز نمایید.

• با وارد کردن کد و یا رمز خصوصی عمل باز کردن درب را انجام دهید.

با توجه به ضریب امنیت بالای دستگیره دیجیتال یا همان دستگیره هوشمند، با نصب این ابزار ‌می‌توان گا‌می ‌موثر جهت پیشگیری از وقوع سرقت برداشت. هرچند این روزها اکثر منازل و یا دفاتر و اداره‌ها مجهز به سیستم دوربین مدار بسته می‌باشند؛ اما عملا این تکنولوژی در مقابله با مواردی مانند سرقت موثر نمی‌باشد. انتخاب یک دستگیره هوشمند از یک برند معتبر و قابل اعتماد جزو ضروری‌ترین اقدامات امنیتی محسوب ‌می‌شود.

شایان ذکر است که صفحه کلید تعبیه شده بر روی دستگیره دیجیتال ضد حک است. بنابراین از امنیت بسیار بالایی برخوردار ‌می‌باشد. به گونه‌ای که شاید یکی از دلایل استفاده از دستگیره دیجیتال و یا همان دستگیره هوشمند در بانک‌ها و سایر اداره‌های خاص دولتی همین ضریب امنیت و کارایی این سیستم‌ها ‌باشد.

انواع دستگیره دیجیتال یا همان دستگیره هوشمند ابزارهایی هستند که می‌توانند از راه دور نیز باز و بسته شوند. به این طریق اگر فراموش کرده باشید دربی را قفل نمایید؛ امکان قفل کردن مجدد درب از راه دور نیز امکان‌پذیر است. این سیستم‌های هوشمند این امکان را دارند که با اعمال یکسری تغییرات به طور اتوماتیک باز و یا بسته شوند. بنابراین در هنگام انتخاب و خرید از یک فروشگاه معتبر کارشناسان مقیم در آنجا توضیحات و راهنمایی‌های لازم در این زمینه را به شما ارائه خواهند داد.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن دفتر تعاونی کار و رفاه اجتماعی عباس آباد مازندران


مزایای هوشمند سازی خانه


هوشمند سازی خانه به معنی واگذاری همه کارهای لازم به یک CPU یا هوش مصنوعی است. این تکنولوژی هوشمند ‌می‌تواند بر اساس اطلاعات و نیازهای ساکنین و یا کاربران، به جای انسان دستورات را پردازش و سپس آنها را از طریق رابط‌‌های الکترونیکی عملی سازد.

خانه هوشمند به خانه‌ای اطلاق ‌می‌شود که از طریق مجموعه‌ای از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، بسیاری از امکانات را به صورت خود به خود و با استفاده از تکنولوژی هوشمند مدیریت و کنترل ‌می‌نماید.

یکی از جذاب‌ترین امکاناتی که هوشمند سازی خانه برای ساکنینش فراهم می‌کند؛ اجرای فرمان‌های از پیش برنامه‌ریزی شده متعدد و بدون دخالت انسان و بر اساس مجموعه‌ای از دستور العمل‌‌هایی است که به صورت اتوماتیک انجام ‌می‌پذیرند.

هوشمند سازی خانه این امکان را فراهم می‌کند که هنگامی‌که ساکنین منزل در بیرون از خانه هستند؛ با استفاده از تلفن همراه و اتصال آن به اینترنت کنترل امورات روزمره خانه را در اختیار بگیرند. این موارد می‌تواند شامل کنترل از راه دور سیستم نور‌، سیستم سرمایش گرمایش و حتی قفل هوشمند نیز ‌باشد. بنابراین اقداماتی مانند موارد زیر می‌توانند ارمغان هوشمند سازی خانه برای ساکنین آن باشند.


• صفحه مانیتور این سیستم به منظور عدم تغییر قفل می‌شود.

• چراغ‌ها بنا بر نوع نیاز شما خاموش می‌شوند و چنانچه اگر چراغی را به عنوان چراغ عدم حضور انتخاب کرده باشید؛ آن را تا برگشتن شما روشن نگه می‌دارد.

• سیستم دزدگیر را فعال می‌کند.

• کولرها را در صورتی که در قسمت تنظیمات، تنظیم مورد نیاز آن را انجام داده باشید خاموش یا روشن می‌کند.

• در صورت انجام تنظیمات، شیر گاز را نیز قطع خواهد کرد.

• کنترل خانه در حالت سیستم فرمان تلفنی، در حالت آماده باش قرار می‌‌گیرد تا منتظر تماس شما باشد.

• منشی تلفن را فعال می‌کند تا در صورت تماس افراد، پیغام آنها را ضبط کند.

• با تنظیم حالت تلفن کننده، این سیستم در صورت بروز هر حادثه‌ای، سریعا با شماره مشخص شده تماس گرفته و شما را از موضوع مطلع می‌کند.

• این سیستم هوشمند‌سازی کاملا تشخیص می‌دهد که عادات سرمایی و گرمایی شما چیست و دمای خانه را با توجه به نیاز شما تنظیم خواهد کرد.

• لوازم و ابزارهای مورد نیاز مانند اجاق گاز، شومینه، آرام‌پز و یا لباسشویی را ‌می‌توانید از طریق این سامانه هوشمند سازی خانه از راه دور روشن یا خاموش نمایید.

یکی از مهم‌ترین مزایای هوشمند سازی خانه صرفه‌جویی در انرژی و هدر نرفتن آن است. سیستم هوشمند ‌سازی خانه همه چیز را تحت کنترل دارد. بنابراین حتی زمانی که برای مسافرت طولانی و دور، از خانه خارج می‌شوید باز هم همه چیز خانه در اختیار و کنترل شما است. این روزها این سامانه با افزایش میزان رفاه و امنیت منازل، علاقمندان زیادی پیدا کرده است. بنابراین حد اعلای یک سیستم خدمت‌رسانی بر اساس هوش مصنوعی را ‌می‌توانید با هوشمند سازی خانه خود تجربه کنید.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن خیاط


دیدگاهتان را بنویسید