تاریخ دقیق دی به مهر روز، سومین جشن دیگان چه روزی است ؟



دی به مهر روز، سومین جشن دیگان در سال 1399 چه روزی است ؟


تاریخ دی به مهر روز، سومین جشن دیگان، مصادف است با دوشنبه، ۱۵ دی ۱۳۹۹


۱۳۹۹/۱۰/۱۵


دی به مهر روز، سومین جشن دیگان در سال 1399 چه روزی است ؟


دی به مهر روز، سومین جشن دیگان، جشن دیگان در سال 99 چند شنبه است ؟


دی به مهر روز، سومین جشن دیگان در سال 1399 مصادف است با دوشنبه، ۱۵ دی .


جشن دیگان


دی به مهر روز چه روزی است ؟


۱۵ دی در تقویم رسمی کشور برابر سومین جشن دیگان است. جشن دیگان در روزهای اول و هشتم و پانزدهم ماه دی از جشن‌هایی است که به مناسبت همنام شدن روز و ماه در تقویم ایرانیان برگزار می‌شد.


ایرانیان قدیم، گذشته از جشن‌هایی که به مناسبت‌های گوناگون برگزار می‌کردند، همنام شدن روز و ماه را هم در هر ماه جشن می‌گرفتند. همانند جشن دیگان در ماه‌های پیش، جشن‌ تیرگان و جشن مهرگان را نیز داشتیم. اما ماه دی تفاوتی اساسی با ماه‌های دیگر دارد.


از یک سو، «دی» نام هیچ یک از امشاسپندان یا ایزدان آیین زرتشت نیست، در حالی که دیگر ماه‌های سال و بیشتر روزهای ماه با نام این نیروهای مینوی نامگذاری شده‌اند که هنوز هم این نام‌ها در تقویم ایرانی باقی است. از سوی دیگر، در هر ماه، سه روز به نام «دی» نامگذاری شده است و به این ترتیب، در ماه دی سه جشن دیگان داریم.


دی از چنان اهمیتی برخوردار بوده که سه روز در هر ماه را به نام خود اختصاص داده است. دی درحقیقت صفت خدای یگانه و بزرگ در آیین زرتشت، اهورامزدا است. دی از صورت پهلوی «دَی» و اوستایی «دَذوَه» به معنی آفریننده است. در سراسر ادبیات زرتشتی، اهورامزدا با صفت دادار یا آفریننده نامیده شده، زرتشت هم در گاهان او را «آفریننده زندگی» می‌خواند.

بیشتر بخوانید  تصاویری از مناظر طبیعی


سردترین ماه سال به نام خدای بزرگ نامگذاری شده بود تا در گذراندن سرمای سخت یاری‌بخش مردمان باشد. در کتاب پهلوی (بندهشن) نیز آمده که در این ماه، زمستان به بیشترین سردی به ایرانویچ رسد.


دیدگاهتان را بنویسید