ارزهای دیجیتالی که در کنار بیت کوین باید بشناسید !



چند سالی است که مبحث ارزهای دیجیتال برای افراد مختلف به خصوص سرمایه‌گذاران جذابیت ویژه‌ای پیدا کرده است؛ زیرا این ارزها در ابتدا ارزش چندانی نداشتند و سیاست‌مداران و سرمایه‌گذاران توجه چندانی به این ارزها نداشتند تا اینکه ارزش این ارزها به تدریج بالا رفت و اکنون شاهد معامله‌ شدن این ارزها با ارزش بسیار بالا هستیم. در این مقاله قصد داریم ابتدا تعریفی از ارزهای دیجتال ارائه دهیم و سپس به چند مورد از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال اشاره کنیم و توضیحاتی در مورد هر کدام ارائه دهیم. شناخت ارزهای دیجیتال مختلف می‌تواند به ما کمک کند که با آگاهی وارد دنیای معامله‌گری ارزهای دیجیتال شویم. در صورتی که شما هم تمایل دارید ارزهای دیجیتال مختلف مانند دوج کوین و لایت کوین را بشناسید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.


ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست؟


ارزهای دیجیتال که به آن‌ها رمزارز، کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) و ارزهای رمزگذاری‌شده هم گفته می‌شود، نوعی پول مجازی و غیرمتمرکز هستند که با پروتکل‌های امن و رمزگذاری‌شده طراحی می‌شوند. نکته مهمی که در مورد ارزهای دیجیتال مختلف از قبیل بیت‌کوین، لایت کوین ، دوج کوین و غیره وجود دارد این است که غیرمتمرکز هستند و به همین خاطر دولت‌ها و کشورهای مختلف با سیاست‌های خودشان نمی‌توانند این ارزها را تحت تأثیر خودشان قرار دهند و هیچ نظارت و کنترلی روی این ارزها ندارند.


ارزهای عادی مانند دلار تحت کنترل دولت‌ها هستند و در شبکه بانکی بین‌المللی بین کشورها، شرکت‌ها و افراد مختلف تبادل می‌شوند ولی ارزهای مجازی مثل بیت‌کوین در بستر بلاک چین (Blockchain) مبادله می‌شوند و به همین خاطر حتی سیستم تبادل ارزهای دیجیتال هم هیچ ارتباطی با دولت‌ها و سیاست‌های پولی و مالی آن‌ها ندارد.


ارزهای دیجیتال به تمامی افراد در سراسر جهان این امکان را می‌دهند که تراکنش‌های مالی خود را به صورت کاملاً آزاد و دیجیتال انجام دهند. ارزهای دیجیتال و سیستم تبادل آن‌ها (بلاک‌چین) امنیت بسیاربالایی دارد. مزیت دیگری که می‌توانیم برای ارزهای دیجیتال بیان کنیم، هزینه پایین جابجایی و نقل و انتقال آن‌ها است. هزینه جابجایی و انتقال ارزهای سنتی نسبت به ارزهای دیجیتال بسیار بالا است. تا به اینجای کار تلاش کردیم ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی‌ها را تعریف و یک آشنایی کلی با آن‌ها پیدا کنیم. در ادامه قصد داریم با چند مورد از این ارزهای دیجیتال آشنا شویم:


1. بیت کوین


بیت کوین


شهرت و شکوفایی ارز دیجیتال بیت کوین به سال 2018 برمی‌گردد. در آن سال ارزش بیت‌کوین به 13 هزار دلار رسید و همین موضوع باعث شد که نگاه سرمایه‌گذاران و معامله گران در سراسر جهان به این ارز جذب شود. وقتی بیت‌کوین به شکوفایی رسید و به چشم آمد کم کم ارزهای دیجیتال دیگری مانند لایت کوین ، دوج کوین ، اتریوم ، ترون و غیره هم وارد بازار شدند و شروع به درخشیدن کردند. ویکی پدیا تعریف جامع و کاملی از این ارز دیجیتال ارائه می‌دهد:


یک رمز ارز و نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است ولی از نظر حقوقی، هنوز هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته است.


تاریخچه و اصل پیدایش بیت کوین به سال 2008 میلادی برمی‌گردد. در آن سال دامنه « Bitcoin.org » به صورت کاملاً رسمی ثبت شد. مخترع و پدیدآورنده این ارز فردی است که هنوز هویت اصلی آن مشخص نشده و از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو بهره می‌گیرد. بعد از چندین سال پژوهش و بررسی، متخصصان ارزهای دیجیتال به این نتیجه رسیدند که ساتوشی ناکاموتو یک شخص خاص نیست بلکه گروهی از افراد است که روی طراحی بیت‌کوین کار کردند.


در سال 2017 بیت‌کوین یک رکورد قیمتی را تجربه کرد. جالب است که قبل از سال 2017، بیت کوین سه سال متوالی در وضعیت نزولی قرار داشت ولی ناگهان سال 2017 از راه رسید و همه چیز را متحول کرد و ارزش بیت‌کوین در این سال با یک رشد 300 درصدی به 10 هزار دلار رسید. جالب است که در پایان سال 2017 ارزش بیت‌کوین به 14 هزار دلار رسید و به همین خاطر سال 2017، یک سال طلایی برای بیت کوین بود.

بیشتر بخوانید  راز گره زدن سبزه در ۱۳ بدر!! آیا واقعا بخت گشا است؟


2. لایت کوین (Litecoin)


لایت کوین


لایت کوین (Litecoin) یکی از معروف‌ترین و بهترین ارزهای دیجیتال در جهان است که طرفداران زیادی دارد. نمادی که برای این ارز مشخص شده، « LTC » است. این ارز در ابتدای کار با این هدف به بازار آمد که اشکالات بیت‌کوین را برطرف و این ارز قدیمی را بهینه‌سازی کند ولی پس از مدتی به عنوان یک ارز کاملاً مستقل شناخته شد. البته ساز و کار لایت کوین شباهت زیادی به بیت کوین دارد.


مخترع و پدیدآور لایت کوین شخصی به نام چارلی لی است که شخصیتی جوان است و در کشور چین به دنیا آمده است. البته وقتی چارلی لی ارز دیجیتال خودش را ایجاد کرد گفت که اصلاً قرار نیست لایت کوین با بیت کوین رقابت کند و هدفی مستقل و مجزا از بیت‌کوین دارد. در ادامه به چند مورد از تفاوت‌های لایت کوین و بیت کوین می‌پردازیم:


تفاوت‌های لایت کوین و بیت کوین


شیوه استخراج کردن: برای استخراج کردن یا ماینینگ بیت کوین باید از دستگاه‌های ASIC استفاده کنیم ولی برای استخراج لایت کوین می‌توان علاوه بر این دستگاه‌ها از کارت گرافیک هم استفاده کرد. هزینه تبادل: هزینه معامله کردن و تبادل لایت کوین خیلی کمتر از بیت کوین است. میزان عرضه: میزان عرضه ارز دیجیتال لایت کوین خیلی بیشتر از بیت کوین است. در کل 84 میلیون سکه لایت کوین وجود دارد در حالی که این تعداد برای بیت کوین 21 میلیون واحد است. سرمایه بازار: قطعاً سرمایه بازار بیت کوین خیلی بیشتر و بزرگ‌تر از لایت کوین است. الگوریتم استخراج: برای استخراج بیت کوین از الگوریتم خاصی به نام SHA-256 استفاده می‌شود ولی ساز و کار لایت کوین فرق دارد و برای استخراج لایت کوین از الگوریتم Skrypt استفاده می‌شود. سرعت معامله: سرعت معامله لایت چهار برابر بیشتر از بیت کوین است. سرعت معامله در بیت کوین به صورت میانگین هر 10 دقیقه یک بار است. در حالی که این فرآیند برای لایت کوین هر 2.5 دقیقه صورت می‌گیرد.


فرآیند استخراج لایت کوین


فرآیند استخراج لایت کوین هم با استفاده از CPU و هم با استفاده از کارت گرافیک انجام می‌شود. استفاده از CPU برای استخراج این ارز دیجیتال قدیمی شده است. بهترین راه این است که چند کارت گرافیک خریداری ککنید و آن‌ها در قالب یک بسته یا پک به نام «ریگ» دربیاورید. این امکان وجود دارد که یک ریگ را به صورت آماده و بسته‌شده خریداری کنید و دردسر بستن آن را به جان نخرید.


همیار آکادمی یک مقاله کامل در زمینه لایت کوین دارد و تمامی اطلاعات لازم در مورد این ارز دیجیتال را در آن مقاله آورده و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. در صورتی که تمایل به مطالعه این مقاله دارید، کافی است به لایت کوین مراجعه کنید.


3. دوج کوین ( Dogecoin )


ارزهای دیجیتالی که در کنار بیت کوین باید بشناسید !


دوج کوین یکی دیگر از ارزهای دیجیتال معروف است که داستان پدید آمدن آن شنیدنی است؛ زیرا از ابتدا قرار نبود دوج کوین وارد صحنه رقابت با سایر ارزهای دیجیتال شود. این ارز دیجیتال به نماد DOGE شناخته می‌شود. این ارز در سال 2013 وارد جهان کریپتوکارنسی‌ها شد. جالب است که سازنده این ارز اصلاً نمی‌خواسته یک ارز دیجیتال بسازد. بلکه دوج کوین را ساخته تا بتواند آن را به عنوان پاداش در جمع‌های دوستانه خیلی سریع رد و بدل کند. به همین خاطر است که امروزه برای حمایت مالی از استریمرها و محتواسازان به آن‌ها دوج کوین اهدا کرد.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن شرکت اداره گاز استان کردستان


سازندگان این ارز دیجیتال، بیلی مارکوس، جکسون پالمر و شیبتوشی ناکاموتو بودند. بیلی مارکوس در زمینه برنامه نویسی فعالیت می‌کند و جکسون پالمر از تحلیلگران شرکت ادوبی است. هویت شیبتوشی ناکاموتو هنوز مشخص نشده و کسی نمی‌داند که او یک فرد یا گروهی از افراد است.


محبوبیت دوج کوین به این خاطر است که این ارز دیجیتال برای کمک به خیریه‌ها و کارهای عام المنفعه مورد استفاده قرار می‌‎گیرد. طرفداران دوج کوین خودشان را شیبز می‌نامند و معمولاً به کارهایی که به آن‌ها کمک کند، علاقمند هستند. به عنوان مثال در سال 2014 بود که طرفداران دوج کوین تصمیم گرفتند 30 هزار دلار برای ساخت یک تصفیه خانه آب در کنیا هزینه کنند.


آیا می‌توان دوج کوین را استخراج کرد؟


امکان استخراج ارز دیجیتال دوج کوین وجود دارد. نکته مهم در مورد دوج کوین این است که فرآیند استخراج این ارز تا همیشه ادامه پیدا می‌کند؛ چون تعداد ارزهایی که در شبکه دوج کوین وجود دارد، نامحدود است. استخراج بیت‌کوین با کامپیوتر شخصی هم امکان‌پذیر است ولی اگر گروهی از افراد دور هم جمعه شوند و به صورت یک شبکه به استخراج این ارز دیجیتال بپردازند، برای آن‌ها خیلی به‌صرفه‌تر خواهد بود. یکی از مزایایی که متخصصان برای استخراج این ارز دیجیتال بیان می‌کنند، مصرف برق پایین آن است. نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید دوج کوین را استخراج کنید. در ادامه به چند مورد از این نرم افزارها اشاره شده است:


CGminer CPU Miner Cuda Miner Easyminer MultiMiner


شاید اکنون ارز دیجیتال دوج کوین ارز بالایی نداشته باشد ولی مطمئن باشید که این ارز در آینده اهمیت بیشتری پیدا می‎کند و افراد بیشتری به معامله آن می‌پردازند و به همین خاطر ارزش آن به سرعت بالا خواهد رفت. در صورتی که تمایل دارید آشنایی بیشتری با این ارز دیجیتال پیدا کنید، کافی است به مقاله دوج کوین در همیار آکادمی مراجعه کنید.


4. ترون ( Tron )


یکی دیگر از ارزهای دیجیتال معروف در جهان، ترون است که با نماد TRX شناخته می‌شود. هدف اصلی ترون، ایجاد یک شبکه سرگرمی در سراسر جهان بود. به این ارز ترونیکس هم گفته می‌شود. این ارز دیجیتال بر بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کند و طرفداران زیادی دارد. میزان تراکنش‌های ترونیکس خیلی بیشتر از بیت کوین و اتریوم است. این ارز در سال 2017 طراحی و در دسترس کاربران قرار گرفت. در ادامه به چند مورد از مزایای ارز دیجیتال ترون اشاه شده است:


تراکنش‌هایی که با استفاده از ترون انجام می‌شود بسیار ارزان است. هزینه‌ای که سیستم ترون به ازای هر یک تراکنش دریافت می‌کند حدود 0.000005 سنت است که واقعاً ارزان است. ترون می‌تواند در یک ثانیه حجم بسیار زیادی از تراکنش‌ها را مدیریت کند. سیستم ترون می‌تواند حدود 1000 تراکنش در ثانیه را مدیریت کند و به انجام برساند. ترون یکی از ارزهای محبوب جهانی است که طرفداران زیادی دارد. برخی از منابع آگاه تعداد کاربران و طرفداران این ارز دیجیتال را بیش از یک میلیون نفر گزارش می‌کنند.


ارز دیجیتال ترون یکی از امن‌ترین سیستم‌های جهان را در اختیار دارد و از بزرگ‌ترین متخصصان امنیتی در تیم خودش استفاده می‌کند. بیان این نکته لازم است که تراکنش‌های این ارز دیجیتال با استفاده از الگوریتم DPoS صورت می‌گیرد. همچنین ترون یکی از منحصر به فردترین ارزهای دیجیتال است؛ زیرا امکان استخراج آن توسط کاربران وجود ندارد.

بیشتر بخوانید  لیست آدرس و تلفن دفاتر پستی بندرعباس و حومه


چگونه می‌توان ارزهای دیجیتال را منتقل کرد؟


یکی از مسائل و سوالات مهمی که از سوی افراد مختلف مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توانیم ارزهای دیجیتال را منتقل یا نگهداری کنیم. در این بخش از مقاله قصد داریم یک راهکار عالی و منحصر به فرد به شما ارائه دهیم و آن « پرفکت مانی » است. پرفکت مانی ( Perfect Money ) یک شرکت و سیستم پرداخت جهانی است که دفتر مرکزی این شرکت در کشور پاناما قرار دارد. این شرکت امکان ارسال، دریافت و پرداخت پول را برای سراسر جهانم فراهم کرده و هر کسی در هر جای دنیا می‌تواند کارهای مالی خود را با سیستم پرفکت مانی انجام دهد.


فرض کنید می‌خواهید از یک فروشگاه خارجی کالایی را خریداری کنید. می‌توانید سراغ فروشگاه‌هایی بروید که پرفکت مانی را می‌پذیرند. سپس ریال خود را به پرفکت مانی تبدیل کنید و سپس با پرفکت مانی آن محصول را خریداری کنید. خدمات بی‌نظیر مجموعه پرفکت مانی باعث شد که ده‌ها هزار کاربر سراغ این سیستم بیایند و از آن استفاده کنند.


در ادامه به چند مورد از خدمات سیستم پرفکت مانی اشاره شده است:


در صورتی که یک سایت ارز پرفکت مانی را قبول کند، می‌تواند از آن یک کالا یا فایل الکترونیکی (مثل کتاب) را به راحتی خریداری کرد. امکان تبدیل پرفکت مانی به ارز سایر کشورها هم وجود دارد. امکان خرید کردن ارزهای دیجیتال مختلف با استفاده از پرفکت مانی وجود دارد. همچنین می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را با استفاده از پرفکت مانی به ارزهای رایج سایر کشورها تبدیل کنید. پرفکت مانی یک کیف پول شخصی در اختیار شما می‌گذارد که با استفاده از این کیف پول می‌توانید ارز دیجیتال یا ارز سایر کشورها را ذخیره و در موقعیت مناسب با استفاده از آن خرید کنید.


مزایای استفاده از سیستم پرفکت مانی


اولین مزیت سیستم پرفکت مانی این است که هیچ نوع محدودیتی در حجم و میزان تراکنش‌های آن وجود ندارد. هر مقدار پول که بخواهید می‌توانید با این سیستم جابجا کنید. سیستم پرفکت مانی با دولت‌ها هیچ ارتباطی ندارد و به همین خاطر برای پرداخت و جابجایی پول با آن نیاز به پرداخت مالیات نیست. سرعت تبدیل ارزهای رایج مانند دلار، ریال، یورو و غیره به ارزهای دیجیتال بالا است. نرخ کارمزد خدمات مجموعه پرفکت مانی پایین است. کار کردن با کیفیت پول و سیستم پرداخت پرفکت مانی بسیار ساده و آسان است. یکی دیگر از مزایای جالبی که در سیستم پرفکت مانی وجود دارد امکان قرض دادن و قرض گرفتن پول به شرط توافق کاربران است. امنیت سیستم پرفکت مانی بسیار بالا است و به همین خاطر هیچ نگرانی خاصی در زمینه مسائل امنیتی وجود ندارد.


همیار آکادمی یک مقاله کامل در مورد پرفکت مانی دارد و در این مقاله تمام مسائل مهم را در مورد این سیستم پرداخت بیان کرده است. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد این سیستم کسب کنید، کافی است به پرفکت مانی مراجعه کنید.


با ارزهای دیجیتال یک شغل دوم برای خود ایجاد کنید


امروزه سودآوری ارزهای دیجیتال به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده و به همین خاطر بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند که در این زمینه وارد شوند. اکنون بهترین زمان برای ورود به حوزه ارزهای دیجیتال است. اگر به این حوزه علاقمند هستید، برای آموزش و یادگیری مسائل مربوط به این زمینه وقت بگذارید و سپس وارد این حوزه شوید. اگر دانش و اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید مطمئن باشید که موفق خواهید بود و می‌توانید از طریق ارزهای دیجیتال، یک شغل دوم برای خودتان ایجاد کنید.


دیدگاهتان را بنویسید