آشنایی با جاذبه های گردشگری شهر زیبای قونیه





مناطق دیدنی قونیه در ترکیه




قونیه مرکز استان قونیه در کشور ترکیه می باشد. شهری که با پایتخت این کشور آنکارا، ۲۲۵ کیلومتر فاصله دارد و به عنوان پایتخت تمدن اسلامی از آن یاد می شود. این شهر در شمال استان آنتالیا و جنوب شهر آنکارا واقع شده است.




قونیه که بین ایرانیان علاقمند به مولانا شهری شناخته‌شده محسوب می‌شود، یکی از زیباترین شهرهای ترکیه است که جاذبه‌هایی زیبا و منحصر به فرد در خود دارد. قونیه یکی از شهرهای مذهبی ترکیه است که در آن شاهد بناهای تاریخی، مساجد و موزه‌های متعددی هستیم. بیشتر مسافرین قونیه، به خاطر واقع شدن آرامگاه مولوی در این شهر آن‌ را به عنوان مقصد خود در سفر به ترکیه انتخاب می‌کنند.




جاذبه های تاریخی و تفریحی قونیه




آرامگاه و موزه‌ مولوی در قونیه


مولانا جلال الدین بلخی شاعر و عارف نامدار ایرانی در شهر قونیه می زیسته است و آثار به یاد مانده از وی از جمله مثنوی معنوی و غزلیات شمس از ارزش بسزایی برای تمام مردم جهان بخوردار می باشد. از همین رو مقبره این اسطوره ی ایرانی گنبدی سبز رنگ در شهر قونیه واقع می باشد. گنبد وی ۱۶ وجه دارد و روی آن کاشی های آن آیات گران قدری نوشته شده است. مشابه خطاطی هایی که بر روی کاشی های آرامگاه مولوی انجام شده را می توانید در مساجد اصفهان هم پیدا کنید. یکی از نوشته هایی که به چشم می خورد در بالای در ورودی این مقبره است که نوشته است: «کعبه‌العشاق باشد این مقام * هرکه ناقص آمد اینجا شد تمام»؛ علاوه بر مقبره مولانا در این آرامگاه می توانید قبرهای سلطان العلما پدر مولانا و بهاءالدین پسر مولانا و همچنین برخی از شاگردان آن شاعر نامدار ایرانی را بازدید کنید. پس از این که قبرها تمام شدند نوبت به موزه ی مولانا می رسد.


موزه مولانا یکی از متعلقات باغ های کاخ سلجوقیان که در واقع محل زندگی و تدریس مولانا در آن زمان بوده است. در این موزه می توانید اشیایی نظیر تسبیح، دستار و کلاه، جانماز، دیوان حافظ و از جمله دست نویس های آن شاعر که هنوز باقی مانده است را مشاهده نمایید.


آرامگاه


تربت و مسجد شمس تبریزی در قونیه


در داخل پارک شمس سمت شمالی مسجد شراف الدین این بنای تاریخی قرار گرفته است. تربت و مسجد شمس در سال ۱۵۱۰ به وسیله امیر اسحق گسترده تر و بازسازی شد. در داخل مسجد تربتی است که همگان معتقدند این تربت جایگاه خود شمس تبریز است. شمس تبریزی که استاد و پیر حضرت مولانا بود. امروزه تربت ابن‌شیخ بزرگ شمس تبریزی یکی از جاذبه های گردشگری قونیه به حساب می آید.


موزه های شهر قونیه


آنتوگرافی


یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در این شهر موزه آنتوگرافی است. در این موزه شما می توانید انواع لباس، کمر و همچنین سلاح ها و سکه های با ارزشی که در زمان های دور در کشور ترکیه وجود داشته را مشاهده نمایید. این موزه در جاده لارنده قرار دارد.


موزه آتاتورک


در سال ۱۹۱۲ خانه ی آتاتورک در این شهر ساخته شد. و به عنوان هدیه از طرف مردم قونیه به آتاتورک اهدا شد. در این موزه لباسها و وسایل استفاده شده به وسیله آتاترک مدارک جنگ آزادی ترکیه، عکسها و روزنامه‌ها در معرض نمایش قرار گرفته است. این بنا یکی از معماریهای با شکوه قرن ۱۹ می‌باشد.

بیشتر بخوانید  غاری عجیب در بلغارستان (چشم خدا)


موزه‌ی باستان‌شناسی


موزه‌ی باستان‌شناسی قونیه دربردارنده‌ی آثار گران‌بهایی از دوره‌های نوسنگی، مفرغ و کلاسیک یونان، روم و بیزانس است. تکه‌های ظروف سنگی، ظروف سفالی و تابوت‌های رومی مهم‌ترین اشیایی هستند که در این موزه نگهداری می‌شوند.


شهرهای زیرزمینی مخفی قونیه


در گذشته های دور مردم برای این که بتوانند در برابر حمله هایی که به آنها می شده در امان باشند اقدام به ساخت شهرهای زیر زمینی می نمودند. از همین الان امروزه آن شهرهای تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری قونیه شده است. شهرهای زیرزمینی و مخفی قونیه در ۳۰ کیلومتری کاراپینار قرار دارند. در این شهرها، انبار مواد غذایی، کلیسا، سنگ‌آسیاب، آب‌انبار و قبرستان وجود دارد.


قونیه


کاپادوکیا قونیه


در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شهر قونیه شهر زیبایی به نام کاپادوکیا واقع می باشد. این شهر یکی از جاذبه های گردشگری قونیه به حساب می آید که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می نماید. منطقه کاپادوکیا در اثر فعالیت های آتش فشانی شکل گرفته است. از همین رو خانه های صخره ای حیرت انگیزی در این شهر پدید آمده است. ستون‌های صخره‌ای عظیم، هتل‌ها سنگی و صخره‌ای، شهرهای زیرزمینی و بالن‌های رنگارنگ کاری می‌کنند که شما خاطره‌ی سفر به کاپادوکیا را از یاد نبرید.


کاراپینار قونیه


زمین های شهر کاراپینار با توجه به قدمتی که دارا می باشد مورد توجه بسیاری از زمین شناسان قرار دارد. همچنین آب هایی که در این شهر جاری هستند از نظر ارزش طبی و درمانی در دنیا بی نظیر هستند. به طور کلی شهر کاراپینار یکی شهری زیبا در نزدیکی قونیه است که اکثر مردم در این شهر مشغول دامپروری و کشاورزی می باشند.


تپه علاء‌الدین قونیه


از دوره حکومت سلجوقیان تپه ای به نام علاءالدین همچنان در شهر قونیه باقی مانده است، این تپه علاوه بر مسجد تاریخی علاءالدین برخی از بقایای کاخ قدیمی آن دوران را هم در خود جای داده است. همچنین یک پارک تفریحی هم در این تپه می توانید مشاهده کنید و در آن پیاده روی داشته باشید. در اطراف این پارک مراکز خرید متعددی وجود که برای خرید سوغاتی بسیار مناسب هستند. از جمله سوغاتی هایی که می توانید از این شهر تهیه کنید عبارت از قاب عکس، مجسمه‌های کوچک، کریستال‌های چرخان با عکس مولانا یا دیگر دراویش، و مجسمه‌ی مقبره هستند.


جاذبه تاریخی


مسجد علاءالدین قونیه


یکی از زیباترین مسجدهای شهر قونیه که از دوران سلجوقیان در این شهر باقی مانده است. دیواره های این مسجد از سنگ و گنبد مخروطی آن جلوه ی بی نظیر به این مسجد بخشید است. مسجد علاءالدین مدفن تعدادی از بزرگان دوره سلجوقیان می باشد.


مسجد جامع عزیزیه قونیه


مسجد جامع عزیزیه قونیه یک مسجد قدیمی با نقاشی و رنگ آمیزی بسیار خاص و سبک منحصر بفردی از معماری است. از آنجایی که مسجد جامع عزیزیه در فاصله بسیار کمی از بازار قونیه واقع شده است، می توانید پس از تماشای این بنای زیبا به گردش در بازار و خرید نیز بپردازید.


موزه اینچه مناره قونیه


موزه اینچه مناره قونیه موزه که مختص نمایش آثار سنگی و چوبی می باشد، در حقیقت یک مدرسه قدیمی و یک بنای باستانی است که در سال های 1258 تا 1279 به منظور آموزش علم حدیث استفاده می شده است. ساخت بنای موزه اینچه مناره بر اساس معماری رایج دوران سلجوقیان صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید  سوغات خرم آباد و صنايع دستي خرم آباد


شهر قوینه


کاروانسرای سلطان هانی قونیه


کاروانسرای سلطان هانی که یکی از بزرگترین شاهکارهای دوران سلجوقی است در جاده قونیه و آکسرای قرار گرفته. این بنای باشکوه به دستور سلطان علاءالدین کیقباد در بین سال های 1228 تا 1229 ساخته شد و توسط معمار به نام محمد بن هاولان اِلدیمیسکی (Muhammad bin Havlan el-Dimiski) طراحی گردید.


می توان از سلطان هانی به عنوان بزرگترین کاروانسراهای دنیا نام برد، بنایی شگرف که با هدف ایجاد بنا و اقامتگاه برای مردم و تجار در دوران سلجوقی ساخته شد. البته عمده اهمیت این کاروانسرا حفاظت از راه های تجاری بیمه شده برای اولین بار در آن زمان بود.


گرچه این شاهکار بی بدیل در طول عمر خود بارها شاهد پروژه های بازسازی متعددی بوده اما خوشبختانه ساختار اولیه اش هنوز هم حفظ شده، تا جاییکه قدم گذاشتن در آن احساس بی نظیر بودن در دنیایی باستانی با سبک معماری شرقی خیره کننده شبیه به فضای فیلم هایی نظیر مومیایی (Mummy‘s) و دنیای مرموز (mystic world) را به بینندگان القا می کند.


مقبره گومچ حاتون قونیه


این مقبره در گورستان مصلی (Musalla) قرار گرفته و به سبکی متفاوت از سایر مقبره های دوران سلجوقی طراحی شده است. اکثر بخش های آن با سنگ های حکاکی شده ساخته شده و بقیه آجرهای ساده اند و ایوان داخل طاق آن با موزائیک های زیبایی مزین شده اند. گفته می شود که این مقبره برای گومِچ خاتون، همسر سلطان سلجوقی رکن الدین قلج ارسلان (Seljuk Sultan Rükneddin Kılıç Arslan) بنا گردیده است.


شهر سنگی باستانی کلیسترا قونیه


شهرک باستانی کلیسترا در دهکده گوکورت (Gökyurt) قونیه قرار گرفته، یک شهر باستانی با فضایی آرمانی و محیطی پرشده از زیبایی های طبیعی و آثار تاریخی که قطعاً دل هر بیننده ای را می رباید و مجذوب خود می کند.


شهر باستانی کلیسترا بر اثر فرآیند پیدایش و آرایش طبیعی سنگ ها در اوایل امپراطوری روم شرقی در پنج منطقه متفاوت به وجود آمد. از مهم ترین اهداف در استقرار و تاسیس این شهر سنگی می توان به ایجاد فضایی محرمانه و مرموز اشاره کرد. ظاهر و بیرون این شهر کاملاً طبیعی به نظر می رسد تا جاییکه بازدیدکنندگان در نگاه اول این شهر جادویی را حاصل فعل و انفعالات طبیعی می دانند اما با کمی کاوش بیشتر و تماشای فضای داخلی، بخش های حکاکی شده هنر دست بشر و تغییراتی ناشی از پروژه های بازسازی متعدد نیز در آن خودنمایی می کنند.


مناطق دیدنی قونیه


دهکده سیله قونیه


سیله یک دهکده تاریخی است که در 8 کیلومتری شمال غربی مرکز قونیه آرمیده، دهکده ای با قدمت 7000 ساله در جاده تاریخی کینگز (پادشاهان)، جاده ابریشم و جاده زائرین (Pilgrims) به بیت المقدس. در این دهکده زیبا جاذبه هایی نظیر چندین مسجد بازسازی شده، کلیسای ایا النا (Hagia Heleni)، کلیسا میلک (Milk)، 7 کلیسا غاری باستانی، دخمه مردگان (katakombs)، خانه های سنگی باستانی، یک پل آبی رومی، موزه فرهنگی و خانه های سنتی یافت می شود، جاذبه هایی دیدنی که بازدید از آن قطعاً لذت بخش خواهد بود. می توان از این دهکده به عنوان یک مقصد بسیار دوست داشتنی برای بازدیدکنندگان نام برد، دهکده ای زیبا که با پیمودن مسافتی کوتاه با اتومبیل یا اتوبوس از قونیه به آن دسترسی پیدا خواهید کرد. در سیله یک بوتیک هتل مجهز و یک عمارت ترکی قدیمی بسیار حرفه ای در مرکز دهکده برای اقامت بازدیدکنندگان وجود دارد.

بیشتر بخوانید  ما رویای زیر آب را در تور مالدیو به شما پیشنهاد می دهیم


از دیگر نقاط قدرت و ویژگی های منحصربه فرد این بنای جاودانه می توان به سیستم نورپردازی و تهویه مطبوع بی بدیلش اشاره کرد. این جاذبه باورنکردنی خانه ها، صومعه ها، کلیساها، چشمه ها، انبارهای آب انگور، برج های خیره کننده و پناهگاه های متعددی را در دل خود جای داده است.امروزه درب های این مکان رویایی به عنوان دنیایی از شگفتی های باستانی به روی بازدیدکنندگان باز است.


منطقه مرام قونیه


مرام یک منطقه ییلاقی در حاشیه شهر قونیه است، منطقه ای باصفا و سرسبز با خانه هایی ساده و ویلاهایی زیبا. می توان از مرام به عنوان یک مقصد بسیار مناسب برای انجام پیک نیک نام برد، منطقه ای که علاوه بر آب و هوای دل انگیز میزبان چندین بنای تاریخی نظیر مقبره طاووس بابا و مقبره آتش باز می باشد.


مقبره آتشباز ولی قوینه


می توان از این مقبره به عنوان نمادی از آرامگاه های کلاسیک سلجوقی نام برد، مدفن آشپز و خدمتکار وفادار مولانا که در جاده قدیمی مِرام قرار دارد. آتشبازِ در فارسی به معنای کسی است که با آتش بازی می کند. وی در سال 1285 درگذشت. این مقبره دارای ساختار هشت گوشه ای با مخروطی هشت ضلعی می باشد. در این مکان دربی وجود دارد که به سمت زیر زمین و محل قرار گرفتن دروازه سنگی حکاکی شده، هدایت می شود.


رقص سماع


مسجد مرام هاسبی قوینه


این مسجد در اقامتگاه تاریخی مِرام به نام محمد پسر هاسبِی در منطقه مرام ساخته شده است. مسجدی با سنگ های حکاکی شده و بامی سبز که با پوشش گیاهی پوشانیده شده. منبر این مسجد کمی ساده است و در مجاورت آن یک دارالفنون به چشم می خورد. امروزه از این مسجد مربعی شکل به عنوان کتابخانه ای برای کودکان استفاده می شود.


مسجد سلیمیه قونیه


مسجد سلیمیه در میدان مولوی و در روبروی موزه مولانا قرار گرفته است و با گنبد بزرگ خود در این میدان کاملا مشخص است. این مسجد که در بین سال‌های ۱۵۶۶ و ۱۵۷۴ و به دستور سلطان سلیم دوم ساخته شده است، نشانگر اوج معماری عثمانی می‌باشد. در صورتی که در عصر و هنگام غروب خورشید به این میدان بروید، می‌توانید شاهد صحنه‌هایی زیبا از موزه مولانا و این مسجد بوده و تصاویری به یادماندنی نیز از آن‌ها ثبت کنید. در جاده مولوی رستوران‌ها و کافه‌هایی در فضای باز وجود دارند که می‌توانند مکان مناسبی برای لذت بردن از مناظر این مسجد و میدان مولوی باشند. با توجه به واقع شدن مسجد سلیمیه در نزدیکی موزه مولانا، این مسجد یکی از مکان های دیدنی قونیه است که در سفر به این شهر به هیچ عنوان نباید آن را از دست داد.


separator line


بیشتر بخوانید:


مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری شهر هرات


آشنایی با مناطق دیدنی و زیبای کلاردشت


آشنایی با مناطق دیدنی شهر زیبای نیشابور


گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


دیدگاهتان را بنویسید