آیا امسال (سال 99) کبیسه است ؟



هر یک سال 365 روز و 6 ساعت است. یعنی این مدت طول می کشد تا زمین یک دور کامل به دور خورشید بچرخد.


در روزهای قدیم تر مردم به این 6 ساعت اهمیتی نمی دادند و یک سال را همان 365 روز محاسبه می کردند این کار سبب شد که کم کم زمان سال تحویل تغییر کند.


یعنی اگر برای ما ایرانیان اول فرودین که اولین روز فصل بهار است آغاز سال نو بود کم کم در طی صدها سال، شروع سال جدید جلو افتاد و به زمستان و بعد هم به تابستان رسید .


و مردم یادگرفتند که باید این 6 ساعت را در تقویم خود محاسبه کنند.


برای همین هر 4 سال که می گذرد این 6 ساعتها را باهم جمع می کنند که یک شبانه روز کامل یعنی 24 ساعت می شود.


برای همین ماه اسفند که در تقویم شمسی 29 روز است هر 4 سال یکبار ، یک روز به آن افزوده می شود و 30 روز می گردد.


سالهایی که اسفند 30 روز است یعنی تعداد روزهای سال بجای 365 روز ، 366 روز می شود . این سال را، سال کبیسه می گویند.


پس هر 4 سال یکبار سال کبیسه می شود و قابل پیش بینی است . یعنی اگر سال 1383 سال کبیسه بود سال 1387وسال 1391 هم سال کبیسه خواهد بود.


کبیسه به معنای بزرگ است یعنی سالی که تعداد روزهایش از بقیه سالها بیشتر است.


فایده سال کبیسه را همانطور که گفتیم این است که باعث می شود همیشه در یک موقع خاصی و مشخصی ، سال نو فرا برسد که برای ما ایرانیان اول فروردین است.

بیشتر بخوانید  استراتژی‌هایی برای افزایش فالوور در اینستاگرام


سالهای کبیسه گذشته


کبیسه به سالی می گویند که اسفند آن ۳۰ روزه است و این پدیده هر ۴ سال یک بار اتفاق می افتد که دلیل آن هم به خاطر این است که هر ۴ سال ی بار ی روز کامل می شود که آن را به اسفند اضافه می کنند تا سال۳۶۶ روزه به وجود بیایید. که طبق اطلاعات بدست آمده آخرین سال کبیسه سال ۱۳۹۵ بوده است بنابراین پس از گذشت چهار سال یعنی در سال ۱۳۹۹ این سال هم سال کبیسه به شمار می آید.


سال کبیسه بعدی چه موقع است ؟


اگر بخواهیم سال‌های کبیسه بعدی را اعلام کنیم نمی‌توانیم مانند تقویم میلادی بر اساس یک معادله ساده این سال‌ها را پیش‌بینی کنیم بلکه لازم است برای کبیسه گیری و اعلام سال‌های کبیسه بعدی محاسباتی انجام شود. در تقویم میلادی نیز بر اساس قوانینی ساده هر چهار یا هشت سال یک‌بار، یک سال کبیسه در نظر گرفته می‌شود. در این سال‌ها ماه فوریه به‌جای این‌که 28 روزه باشد 29 روزه است و افرادی که در روز 29 فوریه متولدشده باشند برای این‌که بتوانند بار دیگر در چنین روزی تولدشان را جشن بگیرند باید 4 یا 8 سال منتظر بمانند.


در تقویم هجری شمسی و تقویم میلادی فقط یک روز از سال است که در سال‌های کبیسه در تقویم وجود دارد و در سال‌های غیر کبیسه اثری از این روز در تقویم دیده نمی‌شود. در تقویم هجری قمری نیز بر اساس این‌که هلال ماه بعد در چه روزی دیده شود ممکن است ماهی دریک سال 29 روزه و در سال بعد 30 روزه باشد؛ اما جالب است بدانید در تقویم‌های ترکیبی که در حقیقت ترکیبی از دو تقویم خورشیدی و مهی است تقریبا هر سه سال یک‌بار یا به‌طور دقیق‌تر هفت بار در هر نوزده سال، ماه سیزدهمی به ماه‌های سال افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید  معرفی شهربازی سیتی سنتر قشم


اسفند امسال (سال 99) چند روز است ؟


اسفند امسال 30 روز است . سالهایی که اسفند 30 روز است یعنی تعداد روزهای سال بجای 365 روز ، 366 روز می شود . این سال را، سال کبیسه می گویند.


دیدگاهتان را بنویسید