گفتگو با دکتر غلامرضا نادری درباره مشکلات مزمن پا



من یک بانوی خانه دار هستم، ساعت ها در روز در حال انجام امور منزل هستم و کمتر فرصت نشستن پیدا می کنم. چند ماهی است که اواسط روز احساس میکنم مچ پای راستم خالی شده و دیگر توانایی ایستادن ندارم. انگار به جای خون، آب در رگ هایم جریان دارد.


من ورزشکار هستم. سه بار در هفته و هر کدام به مدت نیم ساعت به تمرینات قدرتی و چربی سوزی می پردازم. تنها مشکل من در هنگام ورزش های پرشی و استقامتی مانند دویدن است. سریع خسته میشوم و پاهایم توانایی نگهداری من را ندارند.


من پرستار هستم، بعد از شیوع کرونا، کار ما چندین برابر شد. ساعت ها در روز در حال رسیدگی به بیماران هستیم و گویی کار ما تمامی ندارد. چند شب پیش وقتی در حال استراحت بودم، ناگهان درد عجیبی در قسمت پایین پایم پیچید و کل ساق پا را درگیر کرد. آن شب، درد به صورت خود به خود رفع شد اما شب های بعد هم دوباره این درد به سراغم آمد.


این ها همه تجربه بیماران از مشکلات و دردهایی است که ما را از راه رفتن و فعالیت های روزمره باز می دارد. کم کم و به هزار و یک علت شروع می شود و گاه امان ما را می برد. در گذشته های نه چندان دور، هر درد و ناراحتی در قسمت پا را به آرتروز ربط می دادند. چه بسا بدون آگاهی از مشکل واقعی، درمان هایی برای آرتروز نیز تجویز می شد که مشکل اصلی را چند برابر می کرد.


امروزه با روش های جدید نظیر آرتروسکوپی، تشخیص علت اصلی درد و ناراحتی بسیار آسان تر و دقیق تر شده و سریع تر می توان به درمان قطعی دردهای پا و مچ پا دست یافت.

بیشتر بخوانید  آیا سوزش و تیر کشیدن قلب خطرناک است؟ این عارضه نشان دهنده چیست؟


گفتگو با دکتر غلامرضا نادری درباره مشکلات مزمن پا


در همین راستا، امروز با دکتر غلامرضا نادری، متخصص ارتوپد و فوق تخصص بیماری های پا و مچ پا مصاحبه ای را ترتیب داده ایم که پاسخ پر تکرارترین سؤالات شما عزیزان درباره درمان درد مچ پا را از آقای دکتر نادری دریافت کرده ایم.


+ سلام و وقت بخیر خدمت جناب آقای دکتر نادری و تشکر از قبول زحمت جهت پاسخگویی به سؤالات. به عنوان اولین پرسش، متأسفانه بسیاری از بیماران از دردهای ناگهانی مچ پا شکایت دارند. به نظر شما علت این مشکل چه چیزی می تواند باشد؟


– سلام خدمت شما و مخاطبین گرامی. درد ناگهانی مچ پا علل زیادی می تواند داشته باشد که یکی از رایج ترین علل آن به خصوص در سنین بالا، عفونت های حاد استخوانی است. این دردها ممکن است با تغییر حالت پا و حرکت دادن پا تشدید شوند. در سنین پایین تر که احتمال عفونت مفصلی کمتر است، حمله شدید نقرس می تواند زمینه ساز این دردها باشد که باید حتما بررسی شود. اگر این دردها همراه با قرمز شدن پا باشد، احتمال نقرس بیشتر است اما به هر روی تا قبل از معاینه نمی توان نظر قطعی داد.


+ برخی از بیماران که فعالیت های ورزشی سنگین به خصوص فوتبال به طور منظم دارند درباره صدای تق تق قوزک پا خصوصاً بعد از پیچ خوردگی یا حادثه در حین ورزش سؤال دارند. این در حالیست که تصاویر رادیولوژی هیچ نشانه ای از شکستگی استخوان ها را نشان نمی دهد.


– بله این مشکل در بین فوتبالیست ها بسیار رایج است. معمولاً بعد از پیچ خوردن پا در فوتبال، در صورتی که مشکل خیلی جدی نباشد به صورتی که به شکستگی استخوان منجر شود، در رفتگی تاندون های پرونئال ممکن است منجر به ایجاد صدای تق تق پشت قوزک پا به خصوص در هنگام راه رفتن شود. این مشکل اغلب توسط سونوگرافی داینامیک و معاینه قابل تشخیص است. در برخی موارد صدای تق تق بدون احساس درد خالی کردن و سابقه ناراحتی و آسیب قبلی می باشد که در این مورد جای نگرانی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید  علت بروز لکه های سفید روی لوزه چیست؟


گفتگو با دکتر غلامرضا نادری درباره مشکلات مزمن پا


+ یکی از مشکلاتی بسیاری از افراد به خصوص افرادی که بیشتر در حالت ایستاده به کار و فعالیت می پردازند، مانند فروشندگان، بانوان خانه دار و پرستاران، با آن درگیر هستند، ضعف مچ پا و خستگی مچ پا در هنگام ایستادن است. آیا راه حلی برای این مشکل وجود دارد؟


– ایستادن طولانی مدت می تواند گردش خون را در بدن با مشکل مواجه کند و از این رو متأسفانه افرادی که در کار و حرفه خود مجبور به ایستادن برای زمان زیاد هستند اغلب با مشکلاتی نظیر واریس و … مواجه می شوند. بهترین راه برای این افراد، استفاده از چند حرکت ساده در طول روز است تا به گردش بهتر خون در پاهای خود کمک کنند. بیماران محترم می توانند لیستی از ورزش های مفید برای درمان درد مچ پا به همراه عکس را در این لینک مشاهده کنند و در بین فعالیت های روزمره خود با ساده ترین ابزار آن ها را انجام دهند.


+ برخی از بیماران پس از بروز ضربه به خصوص در قسمت ساق پا و درمان های لازم، شاهد فرو رفتگی در قسمت ساق پا هستند. آیا این مشکل جدی است؟


– خیر فرو رفتگی ساق پا به خصوص پس از ضربه و انجام درمان های لازم اکثراً به علت نکروز چربی است و جای نگرانی ندارد. در صورت نیاز می توانند اقدام به تزریق چربی و فیلر نمایند.


+ بیماری درباره علت سوزش قوزک پا پرسیده اند. آیا این مشکل نگران کننده است و دلیل آن چیست؟


– سوزش قوزک به خصوص در قسمت داخلی پا که در هنگام اعمال وزن روی پا تشدید هم می شود می تواند نشانه سندرم تونل تارسال باشد که عصب در پشت قوزک داخلی درگیر می شود. به هر روی علل دیگری نیز می تواند داشته باشد که باید معاینه و بررسی شود.

بیشتر بخوانید  رژیم غذایی سالم، درمان سرطان


+ آقای دکتر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید کمال تشکر را دارم. سؤالات بسیار زیاد هستند و بسیاری از بیماران گرامی درباره راه های ارتباطی با شما می پرسند. ممنون میشویم ما را راهنمایی کنید.


– بنده هم متقابلاً سپاسگزارم. با توجه به شرایط کرونا بیماران محترم می توانند سؤالات خود را در وبسایت شخصی بنده به آدرس www.dr-rezanaderi.com به همراه آپلود تصاویر مربوط به بیماری خود قرار دهند تا در اسرع وقت به سؤالات ایشان پاسخ داده شده و از مراجعات غیر ضروری به مراکز درمانی در این شرایط پرهیز کنند. همچنین از طریق اینستاگرام هم افتخار این را دارم که با بیماران محترم در ارتباط باشم.


دیدگاهتان را بنویسید