تک رای در انتخابات شورا چند رای حساب میشود ؟



تک رای در انتخابات شورا


در هر حوزه قضایی، یک شعبه اختصاصی برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در نظر گرفته شده است که در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان در هیأت‌های اجرایی و نظارت ، مراجع چهارگانه شامل نیروی انتظامی ، ثبت احوال ، دادگستری و وزارت اطلاعات باید در مهلت مقرر جواب دهند اما تشخیص اینکه آیا این محکومیت‌ها و مدارک موجود، باعث سلب صلاحیت کسی می‌شود یا خیر، ابتدا بر عهده هیأت ‌های اجرایی و سپس بر عهده هیأت‌های نظارت بوده است.


تک‌رأی انتقال‌ناپذیر یا رأی واحد غیر قابل انتقال نوعی نظام انتخاباتی است که هر رأی‌دهنده فقط یک رأی به یکی از نامزدان می‌دهد و نامزدانی که بیشترین آرا را به دست آورده‌اند پیروز انتخابات خواهند شد. فرق تک‌رأی انتقال‌پذیر با نظام نخست‌نفری آن است که در اولی حوزه‌های انتخابیه چندنفره است ولی در دومی منحصراً تک‌نفره.


در یک حوزهٔ انتخابات با چهار نماینده، نامزدی که حداقل ۲۰ درصد آرا را به دست آورد، قطعاً انتخاب خواهد شد. حزبی که ۵۰ درصد رأی دارد، انتظار می‌رود دو کرسی از چهار کرسی را تصاحب کند. اگر هر یک از دو نامزد حزب، حول و حوش ۲۵ درصد آرا را به دست آوردند، هر دو انتخاب خواهند شد.


رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شهروروستا به شهروندان توصیه کرد:در روز انتخابات افراد با شناسنامه عکس‌دار و به همراه داشتن کد ملی در پای صندوق‌های رأی حضور یابند زیرا داشتن شماره ملی باعث تسریع در روند رأی‌گیری می‌شود.


کسانی که برای رای دادن به روستاها می روند توجه دادشته باشند در صورتیکه آرائ ماخوذه یک صندق بیش از ساکنین روستا باشد امکان ابطال صندوق است.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن دکتر مهرداد کیایی دندانپزشک در تهران


محمودی با تاکید بر اینکه مردم از تک رای برای انتخابات شوراهای شهر و روستا پرهیز کنند گفت: افراد مجموعه گروهی متخصص را برای شوراها انتخاب کنند.


30 عکس جذاب و دیدنی رئیسی برای انتخابات 1400


6 انشا درمورد انتخابات مناسب برای تمامی پایه ها


iribnews.ir


دیدگاهتان را بنویسید