مراحل دریافت اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه



اقامت توریستی ترکیه چیست ؟


اخذ اقامت توریستی ترکیه موضوع مورد بحث ماست. افرادی که به دنبال اخذ اقامت ترکیه هستند و مایلند از مزایای زندگی در ترکیه بهره ببرند، از راه های مختلفی می توانند اقدام به اخذ اقامت ترکیه بکنند. یکی از ارزان ترین و مطمئن ترین این راه ها اخذ اقامت ترکیه با اجاره ملک است.


این اقامت برای افرادی صادر می شود که قصد دارند بیش از ۹۰ روز در ترکیه بمانند و از مزایای شهروندی این کشور نیز در این مدت بهره ببرند. از آنجایی که این روش معمولا به منظور مقاصد توریستی انتخاب می شود، لذا به این نوع اقامت، اقامت توریستی ترکیه نیز می گویند.


اقامت توریستی ترکیه 2020/قانون جدید اقامت توریستی ترکیه


مراحل دریافت اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه


1. اجاره محل سکونت برای اخذ اقامت توریستی ترکیه


اولین قدم برای دریافت اقامت توریستی ترکیه، اجاره منزل مورد نظرتان است. برای اجاره منزل، مبلغ اجاره نیز متناسب با محله، عمر ساختمان و مبله بودن یا نبودن خانه متفاوت می باشد.


در کشور ترکیه مانند ایران گرفتن پول پیش مرسوم نمی باشد اما صاحب خانه های ترک جهت اطمینان از سالم ماندن وسایل داخل خانه و پرداخت قبوض، یک یا دو ماه اجاره را به صورت دپوزیت یا همان بیعانه دریافت می کنند.


2. نوتر قرار داد منزل برای اخذ اقامت ترکیه از طریق اجاره ملک


پس از اجاره ملک مورد نظر، اجاره نامه باید ثبت محضری شود. بدین منظور اجاره نامه را به اداره نوتر برده و آن را نوتر کنید. توجه داشته باشید در صورتی که چند نفر خواهان دریافت اقامت ترکیه از طریق اجاره یک منزل باشند، باید اسامی تمام نفرات در اجاره نامه ثبت گردد.


البته تعداد افرادی که خارج از قالب خانواده می توانند با یک اجاره نامه، اقامت توریستی ترکیه را دریافت نمایند، حداکثر سه نفر خواهد بود.


3. دریافت بیمه سلامت یکساله برای دریافت اقامت توریستی ترکیه


بعد از آن می باید برای دریافت بیمه سلامت یکساله اقدام نمایید. این بیمه ها مخصوص خارجی ها بوده و برای دریافت اقامت ترکیه، اجباری می باشند. هزینه بیمه متناسب با شرکت بیمه کننده، سن متاقضی و درصد پوشش خدمات، بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ لیر متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید  آشنایی با جاذبه های گردشگری شرق ایران


پس از انجام کلیه امور گفته شده، برای ادامه روند دریافت اقامت ترکیه، اقدام به ثبت اطلاعات خود در سایت اداره مهاجرت می نمایید. در این مرحله دقت نمایید تا اطلاعات را کاملا درست و دقیق وارد کنید، زیرا ممکن است کوچکترین مشکل باعث شود تا با اقامت شما موافقت نگردد.


پس از تکمیل کردن اطلاعات داخل سایت، زمانی برای انجام مصاحبه یا همان راندوو برای شما مشخص می شود.


4. مدارک اصلی لازم جهت اقامت توریستی


  1. 4 قطعه عکس پشت سفید مربوط به سال جاری

  2. فرم تایید ثبت نام راندوو (پس از ثبت اطلاعات در سایت، قابل دریافت است)

  3. اصل و تصویر صفحه اول پاسپورت و صفحه آخرین مهر ورود به ترکیه

  4. اجاره نامه نوتر شده منزل

  5. قبوض پرداختی اداره مالیات و اداره مهاجرت

  6. بیمه نامه


5. انجام مصاحبه در اداره مهاجرت ترکیه برای اقامت توریستی


در روز مشخص شده می بایست در اداره مهاجرت حاضر شده و ضمن تسلیم فرم ها و مدارک لازم، علل ثبت درخواست خود را به مامور مربوطه توضیح دهید. پس از بررسی اولیه مدارک شما، مامور اداره مهاجرت ممکن است مدارک دیگری را نیز از شما درخواست کند.


در دریافت اقامت توریستی ترکیه این موضوع کاملا سلیقه ای بوده و بستگی به مامور پرونده شما دارد.


مدارکی که ممکن است هر یک از آن ها خواسته شود، شامل قبض منزل، کپی سند صاحب خانه، تائیدیه سند صاحب خانه، نوماراتاژ شهرداری، گواهی عدم سوء پیشینه از ایران و ترکیه، گواهی تمکن مالی و برگه سلامت از بیمارستان دولتی خواهد بود.


6. دریافت کارت اقامت ترکیه


پس از مصاحبه، در مدت زمانی ما بین ۱۰ روز تا سه ماه در صورت مثبت بودن جواب اقامت توریستی ترکیه، کارت شما به آدرس منزلتان ارسال می شود. در نظر داشته باشید در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، با اقامت یکساله ترکیه موافقت می گردد.


اما در مباحث مختلف اقامت ترکیه، این بازه زمانی ممکن است متفاوت باشد. دلیل این موضوع نیز، تفاوت در تعداد پرونده های مورد بررسی در هر شهر است.


توجه داشته باشید که در اقامت توریستی هیچ نوع مجوز کاری تعریف نگردیده است ! در صورتی که بدون اجازه اقدام به کار کردن نمایید و مامور دولت متوجه این موضوع شود، هم شما و هم کارفرما جریمه خواهید شد. در صورتی که این موضوع تکرار شود به کشور خود دیپورت می شوید.


اخذ اقامت ترکیه از طریق اجاره منزل/شرایط اخذ اقامت توریستی ترکیه


شرایط اخذ اقامت ترکیه در سال 2020


قانون اقامت توریستی ترکیه در سال ۲۰۲۰ به شکلی جدید به اجرا خواهد گذاشته شد.


قانون ۶۴۵۸ ماده ۳۱ که به دریافت اقامت توریستی ترکیه برای افراد خارجی اشاره دارد، از تاریخ ۲۰۲۰/۱/۱ این قانون به شکلی جدید برای اتباع خارجی به غیر از اروپاییان به اجرا خواهد گذاشته شد.


سرانجام این خبر هم در تاریخ ۵ آذر ۹۸ توسط خبرگزاری رسمی دولت ترکیه یعنی آناتولی هم مورد تایید قرار گرفت. بدین صورت براساس قانون جدید هر فرد تبعه خارجی فقط یکسال می تواند از طریق اقامت توریستی برای اقامت ترکیه اقدام کند و پس از آن چنانچه تمایل به ادامه ماندن در ترکیه داشته باشد باید از روش های دیگری اقدام کند.


تنها برای سال اول برای دریافت اقامت ترکیه شما می توانید با اجاره یک خانه درخواست راندوو کنید.


راه های تمدید اقامت توریستی ترکیه


از آنجایی که برای سال دوم اقامت توریستی شما تمدید نمی شود شما باید یکی از راه های زیر را برای تمدید اقامت توریستی خود انتخاب کنید.


1. ثبت شرکت در ترکیه برای تمدید اقامت توریستی ترکیه


پس از ثبت شرکت می توانید درخواست اجازه کار را نمایید و اقامت توریستی خود را به اقامت کاری تبدیل نمایید. بهتر این است که حداقل ۳ ماه قبل از تاریخ اتمام اقامت توریستی خود نسبت به ثبت شرکت خود اقدام کنید.


هزینه حدودی ثبت شرکت در ترکیه ۳۰۰۰ لیر در سال ۲۰۲۰ برآورده شده است.


2. ویزای تحصیلی برای تمدید اقامت توریستی ترکیه


این اقامت هزینه ای حدود ۴ هزار لیر برای یک سال به همراه دارد که شامل ثبت نام در کلاس های ترکی دانشگاه ها می باشد. با ثبت نام در این کلاس ها می توانید ویزای تحصیلی یک ساله دریافت کنید و مشکل تمدید اقامت خود را حل کنید.


3. خرید خانه (مالکیت اموال غیر منقول) برای تمدید اقامت توریستی ترکیه


بر خلاف شرکت ها و فروشندگان ملک که ادعای خرید ملک به ارزش بالای ۲۵۰ هزار دلار می کنند (برای دریافت پاسپورت ترکیه) شما با هر مبلغی و در هر شهر و یا روستایی از ترکیه می توانید نسبت به خرید خانه در ترکیه اقدام کنید.


در فایل های فروش ترکیه هلپر حداقل قیمت برای خرید خانه ۱۰۰ هزار لیر است که متعلق به سوییت هایی در استانبول هستند. با دارا بودن ملک و زمین شما می توانید اقامت هر ساله ترکیه را دریافت کنید.


4. حساب بانکی فعال و دارای گردش برای تمدید اقامت توریستی ترکیه


چنانچه در بانک های ترکیه حساب بانکی داشته باشید و حساب شما گردش داشته باشد میتوان ارائه آن به اداره مهاجرت دلیل قانع کننده ای برای تمدید اقامت توریستی شما باشد.


اکثر افراد تحویل گیرنده مدارک شما، برای تمدید چنانچه گواهی مبلغ بالای موجودی حساب شما را ببینند تمدید اقامت توریستی را تایید و رسید ۴۵ روزه دریافت کارت کیملیک را به شما تحویل می دهند.


راه های اخذ اقامت ترکیه با کمترین هزینه


همه چیز درمورد اقامت در ترکیه 2020 + پرسش و پاسخ های متداول


بیشتر بخوانید  بهترین قیمت و زمان برای خرید بلیط هواپیما

دیدگاهتان را بنویسید