ضرب‌ و شتم فجیع یک توله پلنگ در مشهد



کتک زدن توله پلنگ در مشهد


دو نفر که با یک توله پلنگ در روستای نسر مشهد درگیر شده و پلنگ را زخمی کرده بودند در دام ماموران گرفتار شده و با دستور فوری دادستان راهی زندان شدند.


کتک زدن توله پلنگ در مشهد


شب گذشته با مراجعه ۲ نفر از اهالی روستای نسر تربت‌حیدریه به شبکه بهداشت و درمان روستا که آثار زخم ناشی از حمله حیوان بر بدن داشتند موضوع به اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه اطلاع رسانی شد.


وی ادامه داد: پس از دریافت خبر بلافاصله یگان حفاظت محیط زیست برای بررسی موضوع به محل اعزام و به رغم انکار ۲ متخلف و با بررسی آثار جرح و زخم روی بدن آنان، محرز شد که این ۲ جوان با یک قلاده پلنگ در ارتفاعات روستای نسر درگیر شده و حیوان را به طرز فجیعی مورد ضرب و جرح قرار داده‌اند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: محیط بانان بلافاصله با شناسایی محل درگیری، پلنگ ۲ ساله زخمی را درحالی که رمقی برایش باقی نمانده بود برای اقدامات درمانی اولیه نزد دامپزشک معتمد اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بردند و با توجه به وخامت وضعیت جسمانی این توله پلنگ ۲ ساله و لزوم ادامه روند درمان به صورت تخصصی از سوی دامپزشکان دانشگاه فردوسی مشهد، ساعاتی پس از نیمه شب گذشته با هماهنگی دادستان شهرستان تربت حیدریه پلنگ به مشهد انتقال داده شد.


همتی با ابراز تاسف از وضعیت فعلی این توله پلنگ افزود: مشاهده وضعیت وخیم این گونه ارزشمند، مایه تأثر است هر چند تمام تلاشمان را برای بهبود حال توله پلنگ به کار خواهیم گرفت ولی به جرأت می‌توان گفت ضاربان از تعادل روحی برخوردار نبوده‌اند.

بیشتر بخوانید  آیا نام انواع مبل را می دانید؟ با کلاس خرید کنید


وی ضمن اشاره به این که متخلفان دستگیر و به مرجع قضایی تحویل شده‌اند ادامه داد: در شرایطی که تنوع ارزشمند زیستی ما با از دست رفتن جان محیط بانان حفاظت می شود این گونه حیوان آزاری و رفتارهای خشن با حیوانات به هیچ وجه قابل توجیه نیست و از مقام قضایی تقاضای برخورد قاطع و بدون اغماض با مسببان این حادثه را داریم.


منطقه شکار ممنوع ژرف در قلب خراسان رضوی و در شرق شهرستان تربت حیدریه با شرایط جغرافیایی جلگه ای و کوهستانی، مکان مناسبی برای زیستگاههای حیوانات وحشی به شمار می رود و گونه های جانوری قوچ و میش وحشی در آن به وفور مشاهده می شود.


این زیستگاه ارزشمند ۵۸ هزار هکتاری که در حد فاصل سه شهرستان تربت حیدریه، زاوه و فریمان قرار گرفته است در صورت توجه مسوولان می‌تواند به عنوان یکی از ذخیره گاههای مهم گونه های جانوری در استان و کشور و مکانی برای گردشگران طبیعت محسوب شود.


استان خراسان رضوی با دارا بودن اقلیم های متفاوت و اکوسیستم های متنوع، از غنای گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است و تا کنون حدود ۴۸۵ گونه مهره‌دار در محدوده این استان شناسایی شده است و تمامی گونه‌های خانواده گربه سانان کشور در محدوده خراسان رضوی حضور دارند.


خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان در اختیار دارد. این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

بیشتر بخوانید  آیا پخش سریال پایتخت 6 در نوروز 99 لغو شد ؟


حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند. گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.


انتهای پیام./


منبع: ایرنا


دیدگاهتان را بنویسید