پاسخ درک مطلب درس چهارم فارسی ششم دبستان



جواب درک مطلب صفحه 34 کتاب فارسی ششم ابتدایی


اگر به دنبال حل درک مطلب درس داستان من و شما فارسی ششم هستید، این مقاله را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.


درک مطلب درس داستان من و شما فارسی ششم


1. مقصود از آواهای دلنشین و نغمه های مهربانی چیست ؟


جواب: آواهای دلنشین یعنی صدا و آهنگ‌هایی که بر دل می‌ نشینند و مقصود از نغمه‌های مهربانی همان اشعار و متون زیبای ادبیات فارسی می‌باشد. آهنگ ها و نواهای موسیقی نواحی مختلف ایران و همچنین لالایی های مادرانه نیز جز آواهای دلنشین هستند.



2. چرا زبان موجودی زنده معرفی شده است ؟


جواب: هر زبان فراز و فرودها و داستانی طولانی دارد و در طول زمان می‌تواند بر سایر زبان‌ها تأثیر گذاشته و یا تأثیر بپذیرد و دستخوش تغییراتی بشود.


عمر زبان حتی از عمر انسان ها بیشتر است و البته اگر از آن حفظ و نگهداری نشود می‌تواند منجر به مرگ زبان می‌شود. پس زبان، موجودی زنده است.



3. شما چه راه هایی را برای نگاهبانی از زبان فارسی پیشنهاد می کنید ؟


جواب:


  • به کار نبردن واژه‌های زبان‌های بیگانه مانند عربی و انگلیسی به خصوص واژه هایی که هنوز در زبان فارسی جا نیفتاده‌اند و فراوان نشده‌اند.

  • هم در نوشتن و هم در صحبت کردن تا جایی که ممکن است از واژه های بیگانه مثل کلمات انگلیسی، عربی، فرانسوی و… استفاده نکنیم.

  • کلمات فارسی را صحیح و کامل ادا کنیم و آنها را مخفف نکنیم.

  • از ظرفیت های زبان مادری اقوام مختلف ایران مثل ترکی، لری، کردی و… برای حفظ زبان ملی استفاده کنیم.

  • ممانعت از ترجمه‌های شتابزده سطحی و بدون شناخت زبان

  • یافتن معادل‌های مناسب برای لغت‌های وارد شده به زبان فارسی

  • تلاش برای انتقال فرهنگ و زبان فارسی به دیگر کشورها



4. به نظر شما، زبان فارسی چه نقشی در وحدت و یکپارچگی ملت ایران دارد ؟


جواب: ایران خانه‌ ی ماست و زبان ملّی و رسمیِ آن یعنی فارسی، عاملِ پیوستگی و اتحاد همه‌ی اعضایِ این خانه‌ است.


وقتی اعضای خانواده به گویش‌ ها و لهجه‌ های هم که همان اقوام مختلف ایران هستند احترام بگذارند و در حفظ آن تلاش کنند در واقع گامی به سوی حفظ وحدت و یکپارچگی ملت ایران برداشته اند.



معنی حکایت صفحه 36 کتاب فارسی ششم ابتدایی


دو کس، رنجِ بیهوده بُردند و سعیِ بی فایده کردند:


یکی آن که اندوخت و نخورد و دیگر آن که آموخت و نکرد.


علم، چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست، نادانی

نه محقّق بُوَد نه دانشمند چارپایی، بر او کتابی چند

آن تهی مغز را چه علم و خبر که بر او هیزم است یا دفتر؟



دو دسته از آدم ها بیهوده زجر کشیدند و بی هیچ فایده ای تلاش و کوشش به کار بستند:


دسته ی اول کسانی که ثروت جمع کردند ولی از آن هیچ استفاده ای نکردند. (فقط حساب های بانکی خودشون رو پربار تر و تپل تر کردند بدون این که از پول های جمع کرده کوچکترین بهره ای جهت رفاه حال خود و دیگران ببرند.)


دسته ی دوم افرادی که علم و دانش کسب کردند ولی به هیچ کدام از آن ها عمل نکردند.


بیت اول: هر قدر هم که علم بیاموزی چون به آن عمل نمی کنی، نادان هستی.


بیت دوم: چنین فردی (منظور کسی که علم آموخت و به آن عمل نکرد) نه محقق و پژوهشگر است و نه دانشمند بلکه به مانند حیوانی بارکشی است که چند کتاب را با خود حمل می کند.


بیت سوم: آن حیوان بارکش (تهی مغز به معنی کسی که نادان است و عقل ندارد که در این جا منظور همان حیوان بارکش است که در مورد انسان دانش آموخته ی بی عمل به کار رفته است) و نادان نمی داند باری را که حمل می کند کتاب است و یا چوب خشک.


(برای حیوان بارکش تفاوتی ندارد که چه چیزی را حمل می کند چرا که هرچه را که به آن بار بزنند منتقل می کند.)


پرسش: از نظر سعدی دانشمند واقعی کیست ؟


جواب: دانشمند واقعی کسی است که به آنچه که آموخته عمل کند.


همچنین بخوانید:


پاسخ درک مطلب و سوالات درس ششم فارسی ششم دبستان


پاسخ درک و مطلب و سوالات درس پنجم فارسی ششم دبستان


پاسخ درس هفتم (درس آزاد) فارسی ششم دبستان


بیشتر بخوانید  درمان سریع آبریزش بینی در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید