جواب درک مطلب صفحه 86 کتاب فارسی ششم ابتدایی
اگر به دنبال حل درک مطلب درس دوستی و مشاوره فارسی ششم هستید، این مقاله را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.
درک مطلب درس دوستی / مشاوره فارسی ششم
1. در دوست یابی چگونه رفتار میکنید؟
جواب: هنگام انتخاب دوست ویژگیهای او را در او بررسی کنیم. اگر واجد این شرایط بود او را به دوستی انتخاب نماییم: ویژگی هایی از جمله: با ایمانی، ظاهر و باطنش یکی باشد، راستگو و درستکار، امین و راز دار، خوش برخورد، طالب علم و آگاهی باشد.
همچنین دوستانی انتخاب میکنم که به رشد اخلاقی من کمک کنند؛ راستگو، قابل اعتماد و مهربان باشند و از صفات ناپسندی همچون بددهانی، خبرچینی و دورویی خودداری کنند.
2. منظور از «تدبیر ده تنه چون زور ده مرده باشد» چیست؟
جواب: یعنی همانطور که زور و قدرتِ دَه نفر از قدرتِ یک نفر بیشتر است، فکر و اندیشهی دَه نفر نیز از فکر و اندیشهی یک نفر بیشتر است. بنابراین با انجام مشورت، از اندیشهی دیگران نیز بهرهمند میشویم.
3. با کسانی که «نیم دوست» هستند چگونه باید رفتار کرد؟ چرا؟
جواب: باید با آنها به خوبی و مهربانی رفتار کنیم؛ زیرا آنها زمانی که انسانیت و صداقت ما را ببینند، با ما دوست صمیمی و یکدل میشوند.
4. افرادی که در کارها با دیگران مشورت میکنند، چه فرقی با آنهایی دارند که مشورت نمیکنند؟
جواب: افرادی که مشورت میکنند دانا، هوشمند و آینده نگر هستند و در کارهایشان موفق میشوند.
جواب گوش کن و بگو صفحه 87 فارسی ششم ابتدایی
به قصهی «یک قطره عسل» با دقّت گوش دهید و سپس درباره ی پرسش های زیر گفت و گو کنید.
1. سگ شکاری از نظر ظاهر چه ویژگی هایی داشت؟
جواب: لاغر اندام با درست ها و پاهای باریک و بلد
2. شکارچی چگونه به وجود عسل پی برد؟
جواب: دید در اطراف غاز زنبور های عسل پرواز میکندد و از شکاف یک سنگ قطره قطره عسل میریزد.
3. شکارچی با دیدن عسل چه تصمیمی گرفت؟
جواب: تصمیم گرفت که هروز به آنجا برود و قدری از این عسل ها را بردارد و به شهر ببرد و بفروشد.
4. شکارچی چگونه موفّق شد که کوزه اش را از عسل پر کند؟
جواب: لباس های خود را محکم بست و صورت خود را با پارچه پوشاند و با احتیاط کوزه اش را پر کرد.
5. مرد بقّال پس از چشیدن عسل چه گفت؟
جواب: آفرین بر تو و این عسل
6. مرد بقّال چگونه وزن عسل درون کوزه را به دست آورد؟
جواب: با ترازو آن را وزن کرد.
7. علّت شکسته شدنِ سرِ مرد بقّال چه بود؟
جواب: هنگامی که بقال میخواست عسل را در ظرف دیگری بریزد، یک قطره عسل بر روی زمین ریخت، راسو فوری جلو دوید تا عسل را از زمین بلیسد، سگ به راسو حمله کرد و گردنش را گرفت،
مرد بقال با چوب بر سر سگ کوبید و سگ بیهوش بر زمین افتاد، شکارچی عصبانی شد و کوزهی عسل را بر سرِ مرد بقال شکست.
8. چرا قاضی گفت: «سگ و راسو را نمی توان مجازات کرد؟»
جواب: چون سگ و راسو حیوان هستند و نمی توان آن ها را مجازات کرد.
9. باسوادی و وظیفه شناس بودن چه سودی دارد؟
جواب: آن وقت شکارچی سگ شکاری را بی قید و بند به بازار نمیآورد و مرد بقال به جای گربه در دکان راسوی تربیتناپذیر نگاه نمیدارد و اگر سگی به راسوی حمله کند با چوب قپان سگ را نمیکشد بلکه به قاضی مراجعه میکند و تاوان آن را میگیرد و دعوا تمام میشود.
10. چگونه میتوان از دعوا و زد و خورد پیشگیری کرد؟
جواب: باید علم و دانایی خود را بالا ببریم چرا که همه جنگ ها و دعوا ها از اول کوچک است و مردم نادان آن را بزرگ می کنند.
جواب خوانش و فهم صفحه 89 فارسی ششم ابتدایی
1. مفهوم بیت « فجر تا سینهی آفاق شکافت چشم بیدار علی خفته نیافت » چیست؟
جواب: با این که هوا روشن شد و وقت سحرگاه رسید اما حضرت علی (ع) نخوابید و مشغول عبادت بود. «اشاره به شب زنده داری حضرت (ع)»
2. در بیت « دست در دامن مولا زد در که علی بگذر و از ما مگذر » واژه هایی که مشخّص شده است با چه آهنگی خوانده میشود؟
جواب: مولا و علی با آهنگ بلند و به صورت کشیده خوانده می شوند جهت تاکید بیشتر.
همچنین بخوانید:
پاسخ درک مطلب و سوالات درس هشتم فارسی ششم دبستان
پاسخ درک مطلب و سوالات درس نهم فارسی ششم
پاسخ درک مطلب و سوالات درس دهم فارسی ششم دبستان