کوچینگ عملکرد چیست ؟



کوچینگ عملکرد چیست ؟


کوچینگ عملکرد یک فرایند است که در آن یک فرد ( به عنوان کوچ ) برنامه توسعه و عملکرد فرد دیگری را تسهیل می کند تا فرد دیگر بتواند شاهد تغییرات مثبت در زندگی فردی یا شغلی خود باشد. کوچینگ عملکرد هم برای مدیران اجرایی و هم کارکنان، موجب ایجاد یک توازن کامل بین اهداف حرفه ای و توسعه فردی افراد می شود.


درک اینکه چگونه افکار و رفتارها تحت تاثیر احساسات، روابط و شبکه های اجتماعی قرار می گیرند، می تواند یک ابزار موثر برای افزایش عملکرد افراد در سازمان باشد.


کوچینگ عملکرد مشاوره نیست و مکانیزمی برای انتقال تجربیات و نظرات کوچ به فرد دیگر ندارد. بلکه در یک رابطه پایدار افراد با کوچ ، به شناخت بهتر خود رسیده و موفق به بهبود عملکرد خود می شوند.


کوچینگ چیست ؟


کوچینگ به شیوه های گوناگونی تعریف شده است. از جمله :


کمک به ایجاد تغییر در افراد به صورتی که خود مایل هستند و یاری رساندن به ایشان در مسیری که در آن قرار دارند پشتیبانی یک فرد در هر سطحی که مایل هستند باشند ایجاد و افزودن آگاهی جهت توانمند کردن فرد به نحوی که منجر به اخذ تصمیمات درست و تغییر شود .


کوچینگ چیست


انواع کوچینگ


  1. کوچینگ در کسب و کار ( Business Coaching ) : کوچینگ کسب و کار شامل پشتیبانی از فرد یا افراد شاغل در یک سازمان در جهت رسیدن به اهداف مشخص است

  2. کوچینگ شغلی ( Career Coaching ) : تمرکز آن بر مسیر شغلی افراد است و عمدتا با عملکرد ایشان سر و کار دارد.

  3. کوچینگ ارتباطات حرفه ای ( Relationship Coaching ) : برنامه کاربردی بهبود دهنده روابط فردی و شغلی افراد است.

  4. کوچینگ در اختلال بیش فعالی و کمبود توجه ( ADHD ) : این نوع کوچینگ شاخه ای از کوچینگ زندگی فردی ( life coaching ) است که به جهت یاری رساندن به افراد با اختلال بیش فعالی و کمبود توجه با به کارگیری تکنیک های مشخصی ، شکل گرفته است.

  5. کوچینگ همکاران کوچ ( Co-Coaching ) : مبتنی بر تمرین های مشخص و ساخت یافته است که میان همکاران کوچ جهت یادگیری بیشتر و تسلط بیشتر بر تکنیک های کوچینگ برگزار می شود.

  6. کوچینگ ازدواج ( Dating Coaching ) : با هدف کمک به مراجعین در موفقیت در روابط بین فردی با نامزد یا همسرشان شکل گرفته است.

  7. کوچینگ مالی ( Financial Coaching ) : یک نوع جدید است که با هدف کمک به مراجعین جهت رفع مشکلات و موانع مالی ایشان بوجود آمده است.

  8. کوچینگ سلامتی ( Health and Wellness Coaching ) : کوچ های سلامت به این دسته از افراد کمک می کنند که به مدیریت وضعیت های حاصل از بیماری مزمن خود بپردازند.

  9. کوچینگ تکالیف شاگردان ( Homework Coaching ) : به شاگردان کمک می کند تا به مهارت های لازم برای مطالعه موثر و انجام تکالیف رسیده و به موفقیت های آکادمیک دست یابند.

  10. کوچینگ آموزشی ( In Education Coaching ) : یک نوع مداخله مفید در سازمان ها و موسسات آموزشی است که به شاگردان ، معلمان و مدیران آنها در کسب موفقیت های علمی بیشتر کمک می کند.

  11. کوچینگ فردی ( Life Coaching ) : فرآیندی است که به افراد کمک می کند تا به شناسایی و دستیابی به اهداف شخصی از طریق توسعه مهارت ها و نگرش های فردی که منجر به توانمند سازی ایشان شود، بپردازند.

  12. کوچینگ ورزشی ( Sports Coaching ) : در ورزش، یک کوچ فردی است که نظارت و آموزش را برای تیم ورزشی یا بازیکنان فراهم می کند.


کوچینگ عملکرد چیست


آموزش کوچینگ


فرآیند آموزش کوچینگ شامل جلسات تئوری جامع ، جلسات عملی کوچینگ به صورت آکادمیک ، ساعت ها جلسه کوچینگ حقیقی که فرد می بایست تاییدیه های معتبر برای آنها ارائه نماید ، آزمون تئوری کشوری و بین المللی و آزمون عملی کشوری و بین المللی است.


فدراسیون بین المللی کوچینگ ( ICF ) نهاد مسئول برگزاری دوره ها و آزمون های بین المللی است و در ایران آکادمی فارسی زبانان کوچینگ ( FCA ) ، زیر نظر فدراسیون بین المللی نسبت به برگزاری دوره های معتبر کوچینگ می پردازد.


گفتنی است آکادمی فارسی زبانان کوچینگ ( FCA ) تنها موسسه معتبر ایرانی از سوی ICF می باشد که مجوز برگزاری دوره های کوچینگ را دارد.


ذکر این نکته الزامی است که ICF ، در سنجش کیفیت برگزاری دوره های کوچینگ توسط نماینده های کشوری خود بسیار سخت گیر است و اساتید و برخی کارکنان این موسسات کشوری باید، خود از فارغ التحصیلان ICF بوده و مورد تایید آن نهاد باشند.


البته این بدین معنی نیست که دیگر موسسات نمی توانند به برگزاری دوره های کوچینگ اقدام کنند اما دوره های برگزار شده توسط ایشان مورد تایید ICF نیست و در سطح بین المللی فارغ التحصیلان چنین موسساتی به عنوان کوچ رسمی شناخته نمی شوند.


فواید کوچینگ


در واقع کوچینگ یک نوع رابطه است که با هدف کمک و یاری رساندن بین مراجع و کوچ ایجاد شده است و در این رابطه از طیف گسترده ای از تکنیک ها و روش های رفتاری برای کمک به مراجع جهت دستیابی به مجموعه ای از اهداف متقابل شناسایی شده، همچنین بهبود عملکرد حرفه ای و رضایت شخصی مراجع استفاده می شود، در نتیجه کارایی مراجع در سازمان به صورت رسمی بهبود می یابد.


اهداف و موضوعات جلسات کوچینگ بین کوچ و مراجع حتی به صورت قرارداد رسمی مشخص و منعقد می گردد.


فواید کوچینگ


تفاوت بین کوچینگ و منتورینگ


کوچینگ و منتورینگ ممکن است از مهارت ها و رویکردهای مشابه استفاده کنند. کوچینگ به یک دوره کاری خاص بین کوچ و مراجع متعهد بوده و می پردازد در حالیکه دوره کاری منتورینگ می تواند بسط پیدا کند.


یک منتور به طور معمول به همان حرفه مراجعه کننده اش ( mentee ) و گاهی اوقات در همان سازمان و با همان تخصص مشغول است و مسیری را که مراجع کننده اش در حال پیمودن آن است قبلا پیموده است .


نهاد حرفه ای منابع و توسعه انسانی ( CIPD )، اینگونه بیان کرده است که بین کوچینگ، منتورینگ و مشاوره، بسیاری از فرآیندهای کاری مشابه هستند؛ و تنها بوسیله افراد با شرایط و تخصص های مختلف ارائه می شوند.


کوچینگ شامل مشاوره نیست، بلکه تمرکز بر افکار مراجعه کننده است. منتورینگ شامل ارائه توصیه ها یا جهت دهی مستقیم مراجعه کننده نیز می شود .


کوچینگ


به طور مشخص کوچینگ موارد زیر را شامل می شود :


  • قرارداد با مدت زمان مشخص

  • ساختار جلسات در هر جلسه و با پیشرفت طبیعی مشخص می شود و می تواند به طور منظم برنامه ریزی شود

  • تمرکز بر توسعه نقاط قوت و رساندن آنها به حد مطلوب بعد از ایجاد تغییرات در فرد است . کوچینگ در توسعه استعدادها، مدیریت تغییر و پیدا کدن راه حل های خاص برای چالش های حرفه ای مفید است

  • کوچینگ مستلزم این نیست که کوچ تجربه و تخصص مستقیم مرتبط با مراجعه کننده خود را داشته باشد. هر چند انتظار می رود در کوچینگ اجرایی ، آنها درک کافی از حوزه کاری یا سازمانی که مشتری در آن کار می کند را داشته باشند. به عنوان مثال شناخت کافی از صنعت دارو یا حسابداری یا فناوری اطلاعات و … داشته باشند یا با فرهنگ سازمان مثلا فرهنگ استارت آپی آشنا باشند .

  • برنامه هر جلسه کوچینگ بوسیله مراجعه کننده تنظیم می شود و اینکه در هر جلسه بر چه موضوعی یا چه بخش از یک موضوع تمرکز داشته باشند حاصل توافق بین کوچ و مراجع است.

  • برنامه هر جلسه به میزان پیشرفت و حرکت مراجع در طول فرآیند کوچینگ بستگی دارد.


منتورینگ


به طور مشخص منتورینگ موارد زیر را شامل می شود:


  • روابط کاری بین منتور و مراجعه کننده وی می تواند برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد.

  • جلسات کاری می تواند غیر رسمی تر بوده و هر زمان که مراجع به مشاوره، راهنمایی و حمایت نیاز داشت برگزار شود.

  • منتور همیشه با تجربه تر و واجد صلاحیت های بیشتر نسبت به مراجع خود است. اغلب یک شخص ارشد در سازمان است که می تواند دانش و تجربه خود را منتقل نموده و درب ها را برای دسترسی به فرصت های جدید باز کند.

  • تمرکز بر روی توسعه حرفه ای و شخصی است.

  • برنامه کاری بوسیله مراجع تنظیم می شود و منتور بر اساس این برنامه به ارائه پشتیبانی و راهنمایی های لازم می پردازد.

  • منتورینگ مستقیما بر توسعه زندگی حرفه ای فرد متمرکز شده است.


بیشتر بخوانید  لیست کامل آدرس و تلفن پلیس + ۱۰ در بندرعباس و حومه

دیدگاهتان را بنویسید