جنگ دیپلماتیک مادرید و ریاض برای تصاحب مقر سازمان جهانی‌ گردشگری



به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه ال پاییس، اسپانیا که پس از فرانسه در جایگاه دوم جهان از نظر گردشگری قرار دارد معتقد است که گردشگری یک بخش استراتژیکی و یکی‌ از ستون های مهم و اصلی‌ اقتصادش می‌ باشد و به همین خاطر تمام سلاح های دیپلماتیکی خود برای دفاع از این صنعت را بر روی میز گذاشته است.

تلاش اسپانیا برای حفظ مقر سازمان جهانی‌ گردشگری در مادرید و خنثی کردن اقدامات عربستان سعودی برای انتقال دفتر این سازمان به ریاض، از اهمیت بالایی برای دولت اسپانیا برخوردار است.

به گفته منابع دولتی اسپانیا، این اقدام و تلاش سعودی ها  موجب نگرانی شده  و مادرید در واکنش به آن با جلسات دوجانبه با دیگر کشورها و همچنین با سازمان جهانی‌ توریسم برای جلوگیری از این نقل مکان، نبردی دیپلماتیکی را از ماه های اخیر آغاز کرده است.

عربستان هنوز پیشنهاد رسمی‌ خود را ارائه نداده است. آنها فعلا فقط علاقه مندی خود را برای بردن این سازمان به کشورشان را اعلام کرده اند. در چنین شرایطی، وزارت خارجه اسپانیا با سفارت و مسئولان گردشگری عربستان گفت و گو کرده تا  از  قصد سعودی ها آگاه شود.

تغییر مکان مقر، که چیزی بسیار غیر معمول در نهادهای سازمان ملل  است، مستلزم درخواست رسمی‌ بوده و باید در مجمع عمومی‌ این سازمان به رای گذاشته شود.

نشست بعدی مجمع  سازمان جهانی‌ گردشگری که هر دو سال برگزار می‌ شود، در شهر مراکش در کشور مغرب خواهد بود. این نشست برای اواسط ماه اکتبر (اوایل آبان)، تعیین شده اما مغرب به دلیل وضعیت بیماری کرونا، آن را به پایان سال میلادی موکول کرده است.

بیشتر بخوانید  خرید تجهیزات کارگاهی آموزشگاههای حرفه ای زنجان به مبلغ 20 میلیارد ریال

هنوز سازمان جهانی‌ گردشگری و   «زوراب پولولیکاشویلی»  دبیرکل آن موضع گیری نکرده اند. مقامات این سازمان می‌ گویند :ما می‌ دانیم که عربستان، کارزار را آغاز کرده اما هیچ چیز رسمی‌ وجود ندارد. ما از این‌که در اسپانیا هستیم خوشحالیم هرچند که این تصمیم بستگی به تصمیم کشورهای عضو دارد.

اگر تغییر مکان پیشنهادی در دستور کار قرار گیرد، ۱۵۹ کشور نماینده در مجمع با رای خود تصمیم خواهند گرفت که آیا انتقال صورت خواهد گرفت یا نه. عربستان سعودی برای رسیدن به هدف خود در تغییر مکان به ریاض، نیاز به دو سوم آرا یعنی‌ ۱۰۶ کشور دارد.

این احتمال را نمی‌ شود دست کم گرفت. برخی‌ از مقامات دولت اسپانیا نگرانند که پیشنهاد عربستان در دستور کار قرار گیرد چیزی که باعث رای گیری خواهد شد که کنترل آن دشوار خواهد بود.

منابع وزارت خارجه اسپانیا معتقدند که باید آرامش را حفظ کرد و به تماس های دیپلماتیکی ادامه داد زیرا بر این باورند که عربستان در نهایت به راه میانی خواهد رفت زیرا به نظر آنها، هدف عربستان ارائه یک پیشنهاد رسمی‌ نیست بلکه بردن این ایده به مجمع و بحث و گفت و گو کردن درباره آن است تا که از میزان حمایت هایی‌ که خواهد داشت مطلع شود.

برای این کشور آسیایی، دستیابی به این هدف در واقع  برخورداری از حمایت کشورها برای دستیابی  استراتژی گشوده شدن درها این کشور به جهان است.

انتقال احتمالی‌ دفتر مرکزی به ریاض همچنین باعث ایجاد نگرانی‌ و وضعیت نگران کننده ای بین دولت اسپانیا و سازمان جهانی‌ گردشگری شده است. این دفتر از بدو تاسیس خود در دهه ۱۹۷۰ در مادرید قرار دارد و طبق وبسایت این سازمان، دارای ۱۵۲ نفر پرسنل می‌ باشد و از حمایت دولت اسپانیا و سایر نهاد های کشور برخوردار است.

بیشتر بخوانید  صفحه درخواستی شما پیدا نشد.

با این حال، دبیر کل این سازمان در موقعیت پیچیده ای قرار دارد. وی موضع بی‌ طرف دارد زیرا تصمیم انتقال، با اعضا است اما این مورد، باعث افزایش نگرانی‌ در داخل دولت اسپانیا شده است زیرا اسپانیا از کاندیداتوری او حمایت کرده و انتظار داشت که او از ماندن مقر در مادرید دفاع کند.

دولت اسپانیا معتقد است که اگر پولولیکاشویلی بی‌ طرف باقی‌ بماند، در مورد تغییر مکان رای گیری شود و این پیشنهاد رای نیاورد، موضع دبیر کل تضعیف خواهد شد و به روابط با اسپانیا آسیب خواهد رساند.

دیدگاهتان را بنویسید