پیام محسن جوادی برای درگذشت محمود دست‌پیش



محسن جوادی با ارسال پیامی درگذشت محمود دست‌پیش، شاعر و چهره پیشکسوت زبان و ادبیات آذری و فارسی را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، در متن پیام معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

راز بزرگی و ماندگاری زنده‌یاد «محمود دست‌پیش» هم در تسخیر دل‌ها با نوای «خلبانان» و «سیزه سلام گتریمیشم» است و هم تاثیری که بر ذهن‌ها و زبان‌ها از طریق پژوهش‌های ارجمندی چون «از فضولی تا شهریار» گذاشت.

هر چه هست، سخنی از عمق جان و نوشته‌ای از سر تحقیق  برمی‌آید و چند دهه بر جان و جهان مخاطبان جدی ادبیات ترکی و فارسی سرزمین عزیزمان تاثیر می‌گذارد.

زنده‌یاد «محمود دست‌پیش» در طول حیات فرهنگی خود از پژوهش و فرهنگ‌نویسی گرفته تا سرودن شعر و ترانه مردمی و انقلابی و حضور در شورای شعر و موسیقی را در کارنامه پربار خویش قرار داد تا نامی به نام‌های بلند سرزمین خود بیفزاید.

اینجانب فقدان ایشان را به جامعه ادبی به ویژه علاقه‌مندان زبان و ادبیات ترکی تسلیت گفته و برای بازماندگان آن مرحوم، صبر و سلامت آرزو می‌کنم.»

محمود دست‌پیش در سال ۱۳۱۳ در باکو متولد شد. او از شاعران ترک‌زبان ایران بود. از آثار دست‌پیش می‌توان به تدوین دایرة‌المعارف، و تالیف آثاری چون «از فضولی تا شهریار»، «ائل سوغاتی»، «داغا دونموشم»، «برگردان نمایشنامه مشدی عباد»، «ترکی سوزلوک» و … اشاره کرد. شعر «سیزه سلام گتیرمیشم» او با آهنگسازی علی سلیمی از مشهورترین سروده‌هایش است که شهرت زیادی دارد. 

محمود دست‌پیش دهم مردادماه در سن ۸۷سالگی از دنیا رفت.

بیشتر بخوانید  با این ترفند برای همیشه گوجه فرنگی داری! | روش فریز کردن گوجه فرنگی در یخچال به مدت خیلی طولانی! | اینطوری دیگه لازم نیست هی گوجه پوست بگیری! + ویدئو

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید