جلال ستاری ؛ اسطوره شناسی که به اسطوره تبدیل شده است


جلال ستاری اسطوره شده است

MeetNews پروفسور جلال ستاری از دانشمندان بزرگ ایران مدرن درگذشت. این خبر سنگین و دلخراشی بود که امروز شنیدیم. من این افتخار را نداشتم که شاگرد این استاد باشم ، اما همیشه در حضور کتاب های او درس می خواندم ، و گاهی اوقات ، وقتی فرصتی برای ملاقات با او در خانه پیدا می کردم ، مجذوب شهرت دانش او و او می شدم. شخصیت بزرگ

نزدیک به صد اثر نوشته و ترجمه این استاد بزرگ بخشی از میراث علمی و فرهنگی وی برای ایران است ، فرهنگی که او آن را دوست داشت و عمر خود را صرف ترویج آن فرهنگ کرد.

شخصیت استاد ستاری کمتر از آثار او شناخته شده است. مردی که پس از آشفتگی سال 1978 ، ترجیح می دهد در خانه بماند ، با وجود خطری که جانش را تهدید می کند ، مهاجرت می کند. او تحمل کرد و تحمل کرد ، اما تسلیم تلخی های روز خود نشد.

بلکه با آثار خود بخشی از شکوه این فرهنگ را نشان داد و نشان داد ، او مرهمی بر زخم های این فرهنگ در نیم قرن گذشته بود. آثار او در زمینه اساطیر بیشتر شناخته شده است ، اما هدف اصلی او دفاع از اسطوره شناسی نیست ، بلکه حفاظت از قداست عقل در برابر نقض منطق اسطوره ای در تاریخ مدرن ایران است.

جلال ستاری در تمام نوشته های خود سعی می کند نحوه عملکرد سیستم اسطوره ای ذهن را نشان دهد تا زمینه ها و نشانه های نقض این سیستم از قداست عقل و پیامدهای آن برای جامعه آشکار شود. ستاری علاوه بر تحقیقات اسطوره ای ، نقش کلیدی در ترویج علم اساطیر ایران (صرف نظر از جریانات دانشگاهی که اساطیر را مجذوب خود کرده بود) ایفا کرد.

بیشتر بخوانید  چه نوع سرخ کردگی؟ - آره

منصفانه است اگر بگوییم جلال ستاری از معدود اسطوره شناسان به معنای دقیق کلمه است ، اما علاوه بر اسطوره شناسی ، هم در میان سنت و تاریخ گذشته ، و هم در دوره مدرن ، از طریق جریانات مدرن سازی ایران و مدرنیسم ، تلاش های فراوان برای شناخت انتقادی فرهنگی که ایران دریافت کرده است. او یک شخصیت فرهنگی بود که هم فرهنگ شناس بود و هم منتقد جدی فرهنگ. سیستم دانشگاهی ایران به طور کلی نه از او قدردانی می کند و نه تلاش می کند تا آثار بزرگ او را به رسمیت بشناسد.

پروفسور ستاری به همراه اساتید بزرگی مانند ایرج افشار و دیگران از نظر جامعه و گروههای فعال فرهنگی بیشتر از نظام دانشگاهی ارزش قائل بودند. اگرچه از این استادان بزرگ قدردانی نشد و جامعه دانشگاهی ارزش آثار آنها را به موقع تشخیص نداد ، اما ذهن آنها ستاره نقص در حوزه شخصی آنها بود و با وجود این کاستی ها ، زندگی خود را در فرهنگی که دوست داشتند سپری کردند.

در چند دهه گذشته ، اگرچه صحبت های زیادی در مورد علما و اساتید ایرانی که در کشورهای غربی هستند صحبت می شود ، اما در مورد اساتیدی که با رنج فراوان در آن کشور ماندند و کار کردند و چراغ فکر و فرهنگ را روشن و باشکوه نگه داشتند. ، کمتر صحبت کنید

مطالعه فرهنگ ایران بدون مراجعه به آثار بزرگی مانند ستاری غیرممکن است ، بنابراین می توان گفت که نه تنها آثار این استادان مظهر فرهنگ ایران است ، بلکه خود آنها به عنوان یک الگو و شخصیت فرهنگی ، بخشی این سنت فرهنگی و میراث معنوی ایران سرزمین است.

بیشتر بخوانید  مفقود شدن ۳ نوجوان در داراب

اگرچه جایی برای چنین مدل هایی در فرهنگ دانشگاهی ما وجود ندارد ، اما فرهنگ عمومی و گروه های مدنی نشان داده اند که بیشترین قدردانی را از این معلمان بزرگ داشته اند. اساتیدی که مستقیم یا غیرمستقیم حق دارند بر هر پژوهشگر مورد علاقه فرهنگ ایران استاد باشند.

جلال ستاری (متولد 5 آگوست 1961) نویسنده ، مترجم و اسطوره شناس و از معدود چهره هایی است که سالها در زمینه اساطیر و اساطیر تلاش کرده و علاوه بر ترجمه آثار بسیاری ، نویسنده این اثر است. .

ستاری در سوئیس تحصیل کرد و دکترای خود را دریافت کرد و یکی از مشهورترین استادان وی ژان پیاژه بود.

در دهه 1950 ، هنگامی که او برای اولین بار آثار متفکرانی مانند گاستون باشلار ، آنتونین آرتوا ، جورج دومزیل ، ولادیمیر پروپ و بسیاری دیگر را به فارسی ترجمه کرد ، این نامه ها که امروزه هنوز چندان شناخته نشده اند کاملاً ناشناخته بودند.

در همان سالها ، ستاری تأثیر مهمی در سازماندهی برنامه های فرهنگی نهادینه شده در کشور داشت و سپس فعالیت نشر او دو چندان شد. جلال ستاری بیش از 60 سال تألیف و ترجمه بیش از 100 کتاب در زمینه های اساطیر ، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی داشته است.

در سال 2005 جایزه فرهنگ و هنر را از وزارت فرهنگ فرانسه دریافت کرد.

جلال ستاری ، به عنوان نویسنده و مترجم حرفه ای ، بیش از 60 سال نزدیک به 90 جلد کتاب در زمینه های اساطیر ، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی نوشته است. این کتابها بیش از کتابها و فهرستهای مرجع در زمینه های تخصصی خود هستند.

بیشتر بخوانید  مولوی عبدالحمید و واقعیتی که او بهتر از دیگران درک کرده است

ارواح آشنا ، آخرین مصاحبه با سارتر (ترجمه) ، جهان بینی (ترجمه) ، تراژدی و انسان ، بازتاب اسطوره در جغدهای کور ، فرهنگ و تئاتر و طاعون (ترجمه) ، اسطوره در دنیای امروز ، تحقیق در مورد اجتناب ناپذیری مرگ گیلگمش (ترجمه) ، زن تلویزیونی در فرهنگ ایران ، در زمینه فرهنگ ، شرق در ادبیات فرانسه (ترجمه) ، جذابیت شهرزاد ، بازی در شرق ، اسطوره و راز در اندیشه میرچا الیاده ، درد عشقی زلیها ، فقدان شهروندی فرهنگ ، دین و اسطوره در تئاتر ، تحقیق در مورد اسطوره گیلگمش و اسطوره اسکندر ، جهان اساطیر (ترجمه) بخش کوچکی از آثار وی است.

جلال ستاری روز شنبه (9 مرداد) در سن 90 سالگی بر اثر سکته در منزل خود در کرج درگذشت. مراسم تشییع جنازه این نویسنده مشهور قرار است سه شنبه (12 آگوست) برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید