سیاست خارجی جدید رژیم صهیونیستی “بر ویرانه های نتانیاهو”



دوره دوازده ساله نتانیاهو پایه های سیاست خارجی اسرائیل را از بین برد ، از جمله در روابط این کشور با ایالات متحده. نفتالی بنت ، نخست وزیر جدید اسرائیل می خواهد اشتباهات نتانیاهو را اصلاح کند.

به گزارش ایسنا ، به نقل از دویچه وله فارسی ، این مسئله روابط اسرائیل با آمریکا است. دو موضوع نقش مهمی در روابط دوجانبه ایفا می کنند: بحران خاورمیانه و مناقشه هسته ای با جمهوری اسلامی ایران.

حدود یک ماه از روی کار آمدن دولت جدید اسرائیل می گذرد. در این مدت نسبتاً کوتاه ، نفتالی بنت ، نخست وزیر جدید اسرائیل ، تلاش کرده است برخی از سیاست های نادرست دولت نتانیاهو در مسائل بین المللی را اصلاح کند.

مهمترین اشتباهی که در طول حکومت 12 ساله نتانیاهو انجام شد ، تغییر رویکرد اسرائیل به ایالات متحده بود.

سایت خبری آلمانی آنتیوی مقالات تحلیلی در مورد رویکرد نتانیاهو و بنت در قبال ایالات متحده منتشر می کند.

سیاست دو حزبی اسرائیل

سیاست اسرائیل در قبال ایالات متحده ، متحد اصلی آن در جهان ، دهه هاست که بر ستون “دو حزبی” استوار است.

به عبارت دیگر ، دولت اسرائیل همواره به دنبال حفظ روابط خوب با حزب دموکرات و جمهوری خواه در ایالات متحده بوده است.

روابط خوب با دو طرف آمریکایی راه را برای پیشبرد سیاست های دولت های مختلف اسرائیل در منطقه و جهان هموار کرده است.

تا زمانی که نتانیاهو آن ستون را شکست. سیاستی که اشتباه خود را پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا و آغاز حکومت جو بایدن به وضوح نشان داد.

نتانیاهو در دوستی خود با جمهوری خواهان ایالات متحده تا آنجا پیش رفت که عملاً از دموکرات ها فاصله گرفت. به عنوان مثال ، بارها و بارها باراک اوباما را در ارتباط با توافق هسته ای با ایران مورد انتقاد قرار داده است.

بیشتر بخوانید  درخواست روزنامه جمهوری اسلامی از دولت پزشکیان: روس‌ها قابل اعتماد نیستند، خنجر شان را کُند کنید

اختلاف نظر بین متحدان غیر معمول نیست. اما به طور کلی ، محل طرح و مذاکره درباره این اختلافات پشت درهای بسته و دور از دوربین رسانه ها است.

نتانیاهو نه تنها این اصل را نقض کرده است ، او نه تنها سیاست های اوباما در قبال ایران را آشکارا مورد انتقاد قرار داده است ، بلکه از آن فراتر رفته است.

این موضوع به سخنرانی در کنگره آمریکا باز می گردد. جان بونر ، سخنگوی جمهوری خواهان ، سپس نتانیاهو را دعوت کرد تا بدون اطلاع اوباما در کنگره سخنرانی کند. نتانیاهو به سیاستهای اوباما در کنگره آمریکا شلیک کرد. پدیده ای که تاکنون در روابط آمریکا و اسرائیل بی سابقه بوده است.

پس از انتقال قدرت به ایالات متحده ، نتانیاهو عملاً از سیاست دونالد ترامپ حمایت کرد. در این رابطه ، ترامپ امتیازاتی به اسرائیل داد که قبلاً غیرقابل تصور بود:

1- خروج یکجانبه از توافق هسته ای 2015 با جمهوری اسلامی ایران

2- به رسمیت شناختن ادعای مالکیت اسرائیل بر سرزمین های اشغالی در بلندی های جولان

3- دور شدن از تصمیم دو کشور در مورد بحران خاورمیانه

4. به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل

وجه تاریک رابطه جو بایدن با نتانیاهو را می توان در عدم تمایل رئیس جمهور جدید آمریکا به دیدار و گفتگو با نخست وزیر وقت اسرائیل مشاهده کرد. در هر صورت ، نباید فراموش کرد که بایدن معاون اول باراک اوباما بود و نکات تند انتقاد بنیامین نتانیاهو نیز متوجه معاون اوباما بود.

نفتالی بنت و توافق هسته ای با ایران

نتانیاهو در اولین سخنرانی خود پس از برکناری نخست وزیر اسرائیل و رهبر اپوزیسیون جدید ، بار دیگر به سیاست بایدن در قبال ایران حمله کرد.

بیشتر بخوانید  این داروخانه به مردم مرگ می فروخت! | پلیس تهران همه چیز را فاش کرد + جزییات

وی گفت سرنوشت یهودیان برای بایدن ارزشی ندارد و بایدن با مذاکره با جمهوری اسلامی راه را برای هولوکاست دوم هموار می کند.

بنت نیز مانند نتانیاهو از مخالفان سرسخت توافق هسته ای غرب با جمهوری اسلامی ایران است. اما حالا ورق برگشت. یک سیاستمدار دموکرات در ایالات متحده مسئول است.

نخست وزیر جدید اسرائیل تاکید کرد که با دولت آمریکا در مورد توافق هسته ای با ایران موافق نیست. اما مانند همه نخست وزیران قبل از نتانیاهو ، وی مذاکرات غیرعلنی با ایالات متحده داشته است.

او مانند نتانیاهو معتقد است توافق هسته ای با ایران خطر دستیابی ایران به سلاح هسته ای را رد نمی کند.

نفتالی بنت قرار است در ماه اوت برای بهبود روابط با دموکرات ها به آمریکا سفر کند. در این سفر ، او نه تنها با جو بایدن دیدار و گفتگو می کند ، بلکه قصد دارد با دیگر سیاستمداران دموکرات نیز گفتگو کند.

به نظر می رسد دولت آمریکا از رویکرد جدید دولت اسرائیل راضی است. این را می توان در پیام تبریک بایدن به خاطر پیروزی بنت مشاهده کرد. تنها دو ساعت پس از انتخاب نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر ، بایدن از وی استقبال کرد.

بحران در خاورمیانه

موضوع دیگری که روابط اسرائیل و آمریکا را تحت الشعاع قرار داده بحران در خاورمیانه است. وزیر خارجه اسرائیل یائر لاپید از زمان روی کار آمدن خود گفته است که طرفدار راه حل دو کشور در خاورمیانه است.

با این حال ، لاپید اصرار دارد که چنین چیزی در حال حاضر امکان پذیر نیست. او دو دلیل برای این کار آورد. یکی عدم اراده خودگردان فلسطین و دیگری مربوط به ساختار شکننده دولت ائتلافی در اسرائیل.

بیشتر بخوانید  استایل خفن زن اشکان خطیبی

در واقع دولت فعلی اسرائیل بر پایه نتانیاهو استوار است. ائتلافی از هشت حزب مختلف ، از چپ به راست.

بدیهی است که چنین ائتلافی شکننده است. بنابراین ، بنت و دیگر اعضای کابینه او در موقعیتی نیستند که این ائتلاف را تهدید کنند.

برای حل مشکل در خاورمیانه ، برای مثال ، لاپید توجه خود را به روابط اسرائیل با اردن جلب می کند. اردن یکی از کشورهایی است که در زمان نتانیاهو مورد غفلت قرار گرفت.

بنابراین ، اولین مقصد سفر خارجی لاپید اردن بود. ملاقات مخفی که ویروسی شد. در آنجا وی با ملک عبدالله ملاقات و گفتگو کرد.

ملک عبدالله در اردن با مشکلات زیادی روبرو است و دشمنان زیادی دارد. به این ترتیب ، حمایت عبدالله در این شرایط نه تنها می تواند موقعیت او را در اردن تقویت کند ، بلکه به تصحیح اشتباهات نتانیاهو در منطقه نیز کمک می کند.

اسرائیل در اولین گام خود 50 میلیارد لیتر آب به اردن ارسال کرد. اردن از کمبود آب رنج می برد. شایعه شده است که اسرائیل به ارسال آب به این کشور ادامه می دهد.

ایالات متحده در مورد اردن با اسرائیل موافقت می کند. آنها هر دو می دانند که سقوط دولت ملک عبدالله می تواند به آشوب و بحران در منطقه کمک کند.

جائر لاپید همچنین پس از سفر به اردن به امارات متحده عربی سفر کرد. هدف از این سفر افتتاح سفارت اسرائیل در ابوظبی بود. او قصد دارد بعداً به مراکش سفر کند.

تحلیلگر شبکه خبری NTV آلمان معتقد است که سفر نفتالی بنت به ایالات متحده می تواند مورد استقبال دولت بایدن قرار گیرد و ایالات متحده و اسرائیل می توانند میراث دولت نتانیاهو را پشت سر بگذارند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید