این طرح خلاف قانون اساسی است



مجید رضاییان ، استاد دانشگاه و محقق روزنامه نگاری ، در مصاحبه با سایت خبری مادارا درباره تصویب طرح حفاظت از فضای مجازی در مجلس گفت: با توجه به این طرح و تصویب آن در صحن علنی مجلس ، ما باید به قانون اساسی مراجعه کنیم. قانون اساسی حق دسترسی شهروندان به منابع اطلاعاتی را پیش بینی کرده است. بنابراین ، برنامه های ارائه شده در این زمینه باید با حقوق اساسی و اسناد مربوط به دادرسی مطابقت داشته باشد. اگر برنامه هایی که در مجلس در زمینه فضای مجازی با حقوق مصرف کننده و حمایت از حقوق مصرف کننده در حال بررسی است ، باید در دفاع از قانون اساسی باشد و اگر این مغایر قانون اساسی باشد ، البته جایی ندارد.

سیاست های فیلتر کردن کار نمی کنند

وی ادامه داد: طرح مورد بحث در واقع نوعی محدودیت برای کاربران ایرانی در اینترنت است. در این پروژه ، ما تجربه های شکست خورده قبلی مانند فیلتر کردن در زمینه های رسانه قبلی را دیدیم که در واقع کارایی ندارند. اگر یک بار بحث در مورد ویدیوهایی که باید جمع آوری شوند وجود داشت ، دیدیم که م workثر نیست. به نظر من ، به جای این اقدامات بی اساس ، باید فرهنگ سازی کنیم که بتواند در این زمینه پاسخ دهد. بنابراین ، هرچه بیشتر در فضای مجازی حضور داشته باشید ، خود را بیشتر می بینید؛ اگر دیگران حضور بیشتری داشته باشند ، دیگران دیده می شوند.

رضیان گفت: در فضای مجازی باید به دنبال راه های دستیابی به عزم و فرهنگ ملی از نیروهای فرهنگی و رسانه ای ، فعالان اقتصادی ، فعالان سیاسی ، نخبگان جامعه شناسی و … باشید تا بتوانید مصرف کنندگان ایرانی را از حقوق خود آگاه کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها حضور موثری دارند ، در غیر این صورت از طریق این برنامه ها ، که چیزی جز محدودیت ندارند ، در واقع ادامه سیاست فیلتر ناموفق است.

بیشتر بخوانید  سود اخذشده تسهیلات بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، استرداد می‌شود

اعتماد باید در سرمایه اجتماعی ایجاد شود

وی گفت: نکته بعدی در این زمینه این است که باید مراقب باشیم بسیاری از موارد در فضای مجازی از فضای واقعی ناشی می شود. ما چیزی داریم که نظریه بسیاری از جامعه شناسان در سراسر جهان و ایران است و آن بحث سرمایه اجتماعی مبتنی بر اعتماد است. وقتی اتفاقات در سطح ملی رخ می دهد ، اعتماد به نفس عمومی کاهش می یابد و فضای حضور غیراصولی و غیرحرفه ای و همچنین شایعات و جنگ روانی باز می شود.

وی گفت: شما باید در فضای مجازی کار کنید تا کاربران بتوانند اخبار صحیح و سخنان و نظرات مناسب را در آموزش صحیح فرهنگی بدست آورند و از جنگ روانی و شایعات دور باشند. وقتی افراد آموزش می بینند و اخبار درست به آنها داده می شود ، طبیعتاً در آن جا می شوند و جای نگرانی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید