آیا ببر مازندران آخرین گونه منقرض شده در ایران است؟



29 ژوئیه روز جهانی ببر است ؛ او بزرگترین گربه سان است و در آسیا متولد شده است ، که به دلیل خطوط سیاه عمودی روی خز نارنجی بدنش شناخته شده است. حدود نیم قرن پیش ، ایران محل زندگی یکی از زیرگونه های زیر ببر بود ، ببر مازندران (ببر هیرکانی) ، اما این گونه به دلایل مختلف از بین رفته است.

به گزارش ایسنا ، ایران به دلیل تنوع جغرافیایی و اقلیمی از تنوع گونه ای بسیار ارزشمندی برخوردار است و طبق آخرین بررسی و گزارشات کارشناسان محیط زیست حدود 1113 گونه جانوری از جمله پستانداران ، پرندگان ، خزندگان و دوزیستان در آبهای خاکی و خاکی ایران زندگی می کنند اکوسیستم دسته پستانداران با 194 گونه شناسایی شده از نظر اندازه دامنه وسیعی از حیوانات را شامل می شود.البته غنای گونه های پستانداران ایرانی نباید به گونه هایی مانند شیر ایرانی و ببر مازندران افتخار کند.

ببر مازندران زیرگونه ای از ببر است که در مناطقی از چین ، آسیای میانه ، قفقاز و ایران وجود داشته است ، اما بیش از شش دهه در ایران ناپدید شده است. بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست آخرین ببر ایرانی در سال 1337 در پارک ملی گلستان شکار شد. مهمترین دلایل انقراض ببرها در ایران شکار بی رویه آن ، تخریب زیستگاهها ، به ویژه خشک شدن تالاب ها و استفاده از طعمه های سمی است.

در حالی که ببر و شیر ایرانی منقرض شده اند ، تقریباً هیچ پستاندار بزرگی در کشور وجود ندارد که جمعیت آنها به خطر نیفتد. جمعیت گونه های مختلف پستانداران ، آبزیان و خزندگان در طول قرن ها در کشور کاهش یافته است ، در حالی که ما هنوز با شکار غیرقانونی ، تغییر کاربری زمین و تخریب جنگل ها و زیستگاه های طبیعی در کشور روبرو هستیم و خطر انقراض انواع مختلف وجود دارد گونه های حیات وحش

بیشتر بخوانید  این ۱۲ استان آخر هفته برفی می شوند

وقتی گفته می شود که گونه ای در معرض خطر نیست ، به این معنی است که میزان خطر پذیری این گونه ها از گونه های دیگر مانند یوزپلنگ های آسیایی بهتر است ، اما به طور کلی همه پستانداران بزرگ کشور از جمله خرس ، پلنگ و روحیه در حال شرایط بسیار بد

در میان پستانداران بزرگ ، اندازه جمعیت یوزپلنگ های آسیایی در شرایط بحرانی تری نسبت به سایر گونه ها قرار دارد ، زیرا جمعیت آن کمتر از 100 نفر است و گونه دیگر بعد از آن آهوی زرد ایرانی است که جمعیت آن کمتر از 1000 راس است. با این وجود اقدامات اجرایی خوبی برای حفظ این گونه صورت گرفته است که بسیار امیدوار کننده است.

شیر ایرانی نیز در ایران ناپدید شده است ، اما قبل از انقلاب 1978 ایران ، برنامه های احیای آن کنار گذاشته شد و در طول سال با توافق باغ وحش ارم و انجمن باغ وحش آب و اروپا ، برای شروع کار خود به ایران بازگشت احیای کشور. یک شیر نر ایرانی به نام “کامران” در سال 1998 از باغ وحش بریستول انگلیس به باغ وحش تهران منتقل شد و “هرمان” نام گرفت.

یک گونه منقرض شده ، پرنده مهاجر است که تنها عضو باقی مانده جمعیت غربی است. سیبری این در جهان است و فقط یک نفر از جمعیت آن باقی مانده است. مونوپاد سیبری به نام “امید” معمولاً در ماه نوامبر وارد ایران می شود و در پایان زمستان به زیستگاه اصلی خود در سیبری بازمی گردد.

بسیاری از گونه های حیات وحش ایران در معرض خطر هستند ، اما ممکن است برخی از آنها در سطح جهان در معرض خطر نباشند ، مانند مرال در سطح جهان در معرض خطر نیست ، اما در جنگل های قسمت شمالی کشور و گونه “شوکا” در قسمت غربی کشور به شدت در معرض خطر است ، دلایل اصلی آن شکار غیرقانونی ، تغییر کاربری زمین و جنگل زدایی است که عمدتا جمعیت این گونه ها را کاهش می دهد. و می توان گفت که جمعیت های دیگر این گونه ها در پارک های ملی و مناطق حفاظت شده هستند. ‌

بیشتر بخوانید  اولویت اصلی ایران خودرو کاهش خودروهای کفپوش است

پلنگ این شیوع گسترده ترین در میان گربه های گربه سان در جهان است و به دلیل سازگاری زیاد با تمام زیستگاه های کوه ، استپ ، جنگل و بیابان ، در تمام استان های کشور با تراکم نه چندان زیاد زندگی می کند. طبق قوانین سازمان حفاظت محیط زیست ، پلنگ از جمله گونه های در معرض خطر انقراض است و شکار غیرقانونی پلنگ و قرار دادن لاشه سمی از مهمترین عوامل انقراض این گربه ها در ایران است. زیرگونه پلنگ ایرانی در فهرست قرمز IUCN در معرض خطر است. حفاظت از آن ، به ویژه در خارج از مناطق حفاظت شده که جمعیت طعمه های طبیعی به طور قابل توجهی کاهش می یابد ، نیاز به برنامه ریزی جدی دارد.

مهر از دریای خزر همچنین گونه ای در معرض خطر انقراض است و جمعیت آن از چند میلیون نفر به كمتر از 50000 نفر می رسد و اگرچه هنوز جمعیت قابل توجهی از مهر و موم وجود دارد ، اما كاهش جمعیت آنها تهدیدی است زیرا تنها زیستگاه این گونه است. دریای خزر. همچنین پنج گونه خاویار ماهی که در دریای خزر زندگی می کنند در معرض خطر انقراض قرار دارند ، زیرا از گونه های ماده و باردار آنها جمع آوری می شود و تنها زیستگاه آنها دریای خزر است.

در ایران 10 گونه لاک پشت وجود دارد که پنج گونه از آنها دریایی است و فقط در خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کنند. هر کسپنج گونه لاک پشت دریایی ایرانی آنها زیستگاه های تخم ریزی محدودی در سواحل جنوبی ایران دارند و تهدید به انقراض می شوند. بنابراین ، هنگام طراحی این سواحل باید این زیستگاهها در نظر گرفته شود تا لاک پشتها هنگام تخمگذار مزاحمتی ایجاد نکنند.

بیشتر بخوانید  کاریکاتور/ وعده‌هایی که محقق نشد!- گرافیک و کاریکاتور کاریکاتور تسنیم

برخی از گونه های خزندگان در کشور زیستگاه های بسیار محدودی دارند که به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته است ، مانند حلزون های دم در غرب ایران و افعی البرز که تهدید جدی نیستند ، اما از آنجا که این گونه های خزندگان زیستگاه های جزیره ای کوچکی دارند ، هرگونه تجاوز در این زیستگاه ها ممکن است باعث انقراض جدی این گونه ها شود. گونه های دیگر خزندگان مانند سمندرها توسط تجارت تهدید می شوند. برخی از آنها به عنوان گونه های زینتی وارد گروه قاچاق شده اند و این مسئله مشکلاتی را برای جمعیت آنها ایجاد کرده است. با این حال ، اقدامات خوبی توسط NGO هایی انجام شده است که توانسته اند به چنین سمندرها کمک کنند.

حفاظت فیزیکی از گونه های در معرض خطر افزایش تعداد و سطح آگاهی و سواد محیط بانان ، اجرای صحیح و اصولی پرورش اسیر ، حفاظت از زیستگاه ها ، آموزش جوامع محلی ، بیمه دام ، زمین های کشاورزی و مردم توسط گونه هایی مانند خرس ، گراز وحشی یوزپلنگ آسیب دیده از جمله مواردی است که کارشناسان برای حفاظت از گونه های وحشی توصیه می کنند.

به گزارش ایسنا ، اگرچه اقدامات زیادی برای حفاظت از گونه های وحشی در ایران انجام شده است و می توان گفت که تا حدی دانش مردم از این گونه ها و عوامل تهدید کننده آنها در سال های اخیر افزایش یافته است ، اما به نظر می رسد که این اقدامات هنوز همان گونه هستند هنوز برای حفظ تنوع حیوانات در کشور کافی است. نباش

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید