کدام واکسن ها در ایران بعد از تزریق عوارض جانبی بیشتری داشته اند؟


عوارض واکسن در ایران پس از تزریق

MeetNews نتایج نامطلوب پس از ایمن سازی به طور معمول در همه کشورها گزارش می شود ، و سیستم مشابهی در بخش های بهداشت دانشگاه های ایران اعمال می شود که سیستم مراقبت غیرفعال نامیده می شود. واکسن های جدید برای پیگیری و نظارت علمی و سیستماتیک به پیگیری خاصی نیاز دارند.

بدنبال مباحث تخصصی متعدد در کمیته هماهنگی ایمنی واکسن کرونا (واقع در معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت) ، سیستم مانیتورینگ فعال پس از واکسیناسیون Covid-19 برای نظارت بر واکسن ها همراه با سیستم برای مراقبت غیرفعال

در همین راستا ، محققان کمیته راهبری تحقیقات واکسیناسیون Covid-19 ، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ، اقدام به تهیه بروشور و گزارش اثرات واکسن Covid-19 کردند.

نحوه ثبت عوارض

در این مطالعه افرادی که یکی از واکسن های Sputnik V ، Astrazenka ، Sinofarm یا برکت را در شهرهای شاهرود ، رشت ، سنندج ، مشهد ، بیرجند ، زاهدان و کرمان دریافت کرده اند ، طبق دستورالعمل های ملی واکسیناسیون Covid-19 انجام شده است.

برای هر یک از این واکسن ها ، 30،000 نفر که واکسن را داوطلبانه دریافت کرده اند ، وارد سیستم مراقبت فعال می شوند. 1000 دریافت کننده اول هر واکسن تحت واکنش های محلی و سیستمیک قرار می گیرند. اگر شرکت کنندگان عوارض مربوط به کاربرد خاص مطالعه را گزارش نکنند ، روزانه به مدت هفت روز پس از واکسیناسیون (دوز اول و دوم) با آنها تماس گرفته می شود.

برای بررسی وقوع عوارض جانبی جدی و عوارض خاص ، متخصصان اثرات آن را در سیستم ویژه هفتگی تا 17 هفته پس از اولین دوز و برای آسترازنکا تا 25 هفته ثبت می کنند و کلیه موارد بستری در بیمارستان را رصد می کنند و در کمیته طبقه بندی عوارض ثبت می کنند.

بیشتر بخوانید  معرفی بهترین فیلم های اکران نوروز 1401

از ابتدای مراقبت در 7 آوریل تا پایان ژوئیه 1400 ، 23551 نفر وارد این سیستم مراقبت شدند.

درصد عوارض جانبی با واکسن های مختلف

طبق مطالعات ، بروز حداقل یک واکنش موضعی یا سیستمیک در روز اول پس از تزریق واکسن Astrazenka ، Sinofarm ، Sputnik و Barakat به ترتیب 6/90 ، 9/49 ، 9/83 و 9/93 درصد بود. این واکنشها در روزهای بعد از تزریق کاهش می یابد ، به طوری که در روز هفتم به ترتیب در 5/12 ، 4/8 ، 3/8 و 2/7 درصد از شرکت کنندگان مشاهده شد.

مشاهدات نشان می دهد که واکنشهای موضعی و سیستمیک بعد از دوز دوم کمتر مشاهده می شود. در روز اول پس از دوز دوم واکسن Astrazenka ، Sinofarm و Sputnik ، 54.2٪ ، 33.6٪ و 69٪ شرکت کنندگان به ترتیب حداقل یک واکنش محلی یا سیستمیک نشان دادند. در طی این مطالعه هیچ دوز دیگری از واکسن باراکات داده نشده است.

مطالعات نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از موارد Covid-19 که پس از مراقبت روزانه یا هفتگی پس از واکسیناسیون در 14 روز اول پس از اولین دوز رخ داده است ، تشخیص داده شده است. زیرا سیستم ایمنی واکنش نسبی ندارد. در بررسی 186 بیمار پس از واکسیناسیون برای Covid-19 بستری شده است. تنها یک مورد از ترومبوآمبولی ریه پس از تزریق Sinofarm گزارش شده است.

واکسنی که بیشترین عوارض را داشته است

به طور کلی ، واکنشهای موضعی و سیستمیک به تزریق واکسن در روزهای اول پس از تزریق به واکسن Astrazenka بیشتر از سایر واکسن ها است و به دنبال آن Sputnik V ، Sinopharm و Barakat مشاهده می شود. این واکنشها در پایان هفته اول پس از واکسیناسیون کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید  حسن آقا میری: من به جرم خیار خوردن با بز از‌ حوزه اخراج شدم | صحبت های عجیب آقا میری با علی ضیا

برای مقایسه این نتایج با سایر مطالعات ، تفاوت بین گروه های سنی و جنسی جمعیت مورد مطالعه باید در نظر گرفته شود. در این مطالعه ، شرکت کنندگانی که واکسن اسپوتنیک دریافت کرده اند عمدتا کارکنان پزشکی بوده و کمترین میانگین سن و درصد مردان را در میان چهار واکسن دیگر داشته اند. در مورد واکسن برکت ، تزریق دوم انجام نشده و حتی مراقبت روزانه از 1000 بیمار اول نیز به اتمام نرسیده است. بنابراین نمی توان این نتایج را قطعی دانست.

خوشبختانه بستری شدن در بیمارستان پس از واکسیناسیون کم است. نتایج نهایی موارد بستری در بیمارستان و سایر عوارض جدی باید با تکمیل اندازه نمونه گزارش شود.

با توجه به این نتایج ، واکسن های کووید که در ایران و همچنین سایر مناطق جهان استفاده می شود دارای درجاتی از واکنش های محلی و سیستمیک هستند که معمولاً طی 7 روز خود به خود از بین می روند. به نظر می رسد این واکنشها در ویروسهای غیرفعال مبتنی بر واکسنهای غیرفعال Sinofarm و Barakat کمتر مشاهده می شود.

محققان این مطالعه می گویند: بررسی موارد Covid-19 و بستری شدن در بیمارستان پس از واکسیناسیون ، ادامه مطالعه و افزایش اندازه نمونه و دوره پیگیری امکان پذیر خواهد بود.

محققان گفتند: “عوارض بعد از واکسیناسیون لزوماً به دلیل واکسیناسیون نیست.” کمیته های علمی مستقل بررسی خواهند کرد که آیا عوارض جانبی جدی به واکسیناسیون نسبت داده شده است یا خیر یا خیر و این در گزارش نهایی مطرح خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید