تحلیل گفتگوهای مخفی اخیر مصر با حزب الله در لبنان و ایران


حزب الله لبنان و ایران

MeetNews – محتبی امانی درباره اخبار منتشر شده درباره مذاکرات مخفی مصر و حزب الله لبنان پس از مدت ها و انتشار برخی تحلیل ها مبنی بر اینکه این گفتگوها پس از آخرین رایزنی های تهران و قاهره صورت گرفته است ، گفت: تغییراتی که در منطقه اتفاق می افتد ، و مطمئناً انتخابات ریاست جمهوری ایران تأثیر عمده ای در این پیشرفت و جهت گیری آنها خواهد داشت.

رئیس سابق خدمات حقوقی ایران در مصر از زمان بایدن گفت: “علی رغم تمام تلاش های برخی کشورها برای سوق دادن منطقه به درگیری و زمینه سازی برای حضور بیشتر آمریکا در منطقه ، اکنون شاهد تحولات در منطقه هستیم.” منصوب شد ، دولت آمریكا خواستار خروج سریعتر نیروها از منطقه شد و كشورهایی كه معتقد بودند آمریكا در منطقه باقی خواهد ماند به این مسئله و در چارچوب این سیاست اعتماد زیادی داشتند. آنها اکنون باید سیاست های خود را با تحولات جدید منطقه تطبیق دهند. برخی از این کشورها سیاستهای خود را بر اساس حضور دائمی آمریکا در منطقه بنا نهاده اند ، اما اکنون شاهد هستیم که ایالات متحده به دلایل مختلف به دنبال کاهش حضور خود در منطقه است ، همانطور که در افغانستان و عراق نشان داده شده است.

امانی ادامه داد: مصری ها سیاست خارجی خود را با تحولات جدید در منطقه تطبیق می دهند و نشانه هایی از تغییر در سیاست خارجی آنها را به عنوان نمادی مشاهده می کنیم که احتمالاً در آینده شکل عملی تری پیدا می کند.

وی گفت: با توجه به این تحولات ، احتمالاً تعامل و همکاری بیشتری بین کشورهای منطقه وجود دارد. “مصر ، مستقل از دولت ، با توجه به موقعیت خود روابط گسترده ای با جهان عرب دارد.” و تغییراتی که در سیاست خارجی مصر در حال وقوع است ، احتمالاً به سایر کشورهای عربی منتقل می شود ، از جمله تغییر نگرش نسبت به جمهوری اسلامی ایران و روند مقاومت.
دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه به دلیل برخی تغییرات در سیاست خارجی کشورهای منطقه ، امکان تقویت تعامل و روابط نزدیک بین کشورهای منطقه افزایش یافته است ، ادامه داد: باید منتظر حوادث آینده باشیم در منطقه
بر اساس گزارش اخیر ، منابع مصری به العربی جدید گفتند که مقامات لبنانی در سرویس اطلاعاتی مصر اخیراً کانال های ارتباطی مخفی با حزب الله لبنان را فعال کرده اند.

بیشتر بخوانید  پسر دیکتاتور سابق لیبی به دنبال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری است

منابع مصری می گویند برای اولین بار پس از مدتها ، تماس مستقیمی بین رئیس ستاد و نعیم كاسم ، معاون دبیر كل حزب الله در لبنان برقرار شده است و طرفین در مورد موضوعات مشترک مانند نوار غزه و میانجیگری مصر بین حزب الله گفتگو کردند رژیم صهیونیستی صحبت می کند. مسئله سوریه و نقش حزب الله همراه با رژیم سوریه و اوضاع لبنان پس از بحران اقتصادی و تشکیل دولت نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته منابع ، آتش سوزی غزه و بحران لبنان بخش عمده ای از گفتگوهای اخیر میان مقامات مصری و نعیم قاسم است. مقامات مصری از رهبران حزب الله خواسته اند که اوضاع غزه را هماهنگ کرده و از تشدید وضعیت فعلی جلوگیری کنند.

این منابع می گویند که فعال شدن کانال های ارتباطی بین مصر و حزب الله در راستای آغاز تماس های مصر با ایران برای روند جدیدی در روابط دو کشور است.

منابع گفتند که به تازگی تحقیقات عمیقی در مورد این پرونده ها انجام شده است ، از جمله پرونده حزب الله و تأثیر رویکردهای آن بر منافع مصر و لزوم فعال سازی کانال های ارتباطی با آن ، به ویژه هنگامی که مصر نفوذ حزب الله را در فلسطین از طریق قوی خود می بیند روابط با گروههای فلسطینی. بعضی اوقات او از تنش با طرف اسرائیلی اطلاع دارد ، می داند.

منابع گفتند که مصر نه تنها خواهان پیروزی در پرونده های قضایی در خاورمیانه علیه گروه های غربی است ، بلکه می خواهد در سود قاهره علیه شرکای خود در شورای همکاری خلیج فارس پیروز شود. مصر خود را واسطه ای می داند که روابط بین دو محور ایران و شورای همکاری خلیج فارس را مدیریت می کند.

بیشتر بخوانید  تیراندازی پلیس به پای مرد شیطان صفت در مشهد / فیلم

به گفته منابع ، تماس مقامات مصری با نعیم قاسم همچنین در مورد امکان ایجاد فضا برای تشکیل دولت جدید لبنان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید