مفهوم امام باید در مجامع بین المللی مورد بحث قرار گیرد


مفهوم امام باید در مجامع بین المللی مورد بحث قرار گیرد

ایسنا / قم مدیر بنیاد فرهنگی امامت گفت: مفهوم امامت هنوز در جامعه شیعه سرکوب می شود ، اما باید با رویکردهای مختلف تاریخی ، تمدنی و فرهنگی به مرحله بین المللی برسد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد تاکی سبحانی صبح امروز در کنفرانس مطبوعاتی “امام ، گزارش پیشرفت و الزامات” که در بنیاد فرهنگی امام برگزار شد ، اظهار داشت: “ما باید بفهمیم که چه کمبودهایی در مورد گادیر داریم.”
وی افزود: نه تنها غدیر ، بلکه اطلاعات لازم در مورد همه مناسبت های مذهبی باید به طور جامع استخراج شود و این مناسبت ها باید ارزشمند باشد.
مدیر بنیاد فرهنگی امامت افزود: امامت و ویلیا یکی از ارکان تعالیم شیعه است و در هر دوره مسئله امامت یکی از مباحث اساسی ما محسوب می شد.
وی ادامه داد: در دوره مدرن در جامعه شیعه اتفاقاتی افتاده است که مسئله امامت کاهش یافته است. یکی از عوامل این مسئله وجود تمدن مادی غرب بود که تعارضاتی را برای جامعه اسلامی ایجاد کرد.
سبحانی تأکید کرد: عامل دیگری که مفهوم امام را کاهش می دهد ، نوع تقابلی است که جامعه شیعه با فرقه های مختلف اهل سنت داشته است. ظهور خط تکفیری و وهابیت باعث افزایش فاصله بین جامعه شیعه و سنی شد و فضای گفتگو از بین رفت.
وی ادامه داد: سومین عامل رویکرد کسانی بود که زیر پرچم صمیمیت ادیان گفتند اگر می خواهیم به سمت وحدت حرکت کنیم نباید اختلافات را بیان کنیم.
مدیر بنیاد فرهنگی امامت گفت: در آثار شهید مطهری علاوه بر سخنرانی مهم وی درباره کتاب الغدیر ، علامه امینی ، بارها درباره حادثه گادیر بحث شده است و یکی از مهمترین سخنرانی های وی در مورد گادیر این است که اسلام به اسلام غدیر تبدیل شده است.
وی افزود: این شرایط باعث شده است که در حدود 100 سال گذشته با ایده امام و ویلا در جامعه شیعه روبرو شویم.
سبحانی تأکید کرد: مسئله امام یکی از مشکلات اصلی حوزه علمیه فعلی نیست و این در حالی است که کتابهای زیادی درباره امام در بین علمای سلف نوشته شده است.
وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، تشیع شکل بین المللی پیدا کرد ، بنابراین دشمنان و سلفی ها سعی در حمله به مسئله امام داشتند.
مدیر بنیاد فرهنگی امامت گفت: آیت الله میلانی با مشاوره مراجع عظام تقلید بحث پیرامون امامت را به عنوان موضوع آغاز كردند؛ در این مدت ، تحقیقات درباره امام پراکنده بود ، اما مرکزی که به طور خاص با امام سروکار داشت ، اساس فرهنگی امام بود.
وی ادامه داد: رسمیت بخشیدن به آموزه های امامت در حوزه های علمیه یکی از اقدامات مهمی بود که انجام شد. در گذشته بخش امامت در نظر گرفته نمی شد و در قسمت کلام دروس ، بخش امامت ضعیف ترین قسمت بود.
سبحانی گفت: دوازده سال پیش فصل سوم امام اهل بیت (ع) به عنوان یک رشته مستقل تصویب شد و در آن دوره 12 دوره برگزار شد.
وی گفت: ما قبلاً امامان تطبیقی ​​و امام شناسی را برای اولین بار در سطح چهار در سطح چهار اتخاذ کرده ایم.
مدیر بنیاد فرهنگ امامت گفت: اساتید بنیاد فرهنگ امامت تلاش کردند تا یک منبع جامع در بحث امامت جمع کنند و امروز هیچ گروهی در جامعه ایران وجود ندارد که نیاز به آموزش امامت داشته باشد و امکان آموزش وجود ندارد. آن را
وی یادآور شد: در فضای دانشگاه دکتری امام (ره) تصویب شد ، تعدادی از دانشجویان نیز در این رشته تحصیل کردند اما به دلیل کمبود مناطق لازم این سیستم آموزشی آنطور که باید گسترش نمی یابد.
سبحانی اظهار داشت: آنچه تاکنون در نظام تعلیم و تربیت امامت به دست آمده آغاز راه است و کارهای زیادی باید انجام شود.
وی تأکید کرد: علاوه بر بخش آموزش ، کارهای مهمی در بخش تحقیقات انجام شده است و ما شاهد افزایش تحقیقات در مورد موضوع امام طی 10 سال گذشته هستیم و این کار نشان می دهد که شاهد پیشرفت در این زمینه خواهیم بود در آینده.
مدیر بنیاد فرهنگی امامت گفت: شناخت تاریخ اندیشه امامت در این 14 قرن بسیار مهم بوده و بیشتر تحقیقات شرق شناس غربی بر این موضوع متمرکز بوده است ، اما ما شیعیان هنوز از میراث علمی خود برای امامت اطلاع نداریم. “
وی افزود: شناخت کارهای پژوهشی امامت طی 50 سال گذشته یکی از اقدامات بنیاد بوده است؛ مقالات علمی نیز به عنوان یک پرونده علمی شناخته و نمایه می شوند.
سبحانی اظهار داشت: استخراج و تدوین یک سیستم کامل از مشکلات امامت با کمک اساتید و محققان در مدت 8 سال انجام شد که در این کار دانش امام برای اولین بار طبقه بندی می شود که شامل مجموعه ای از نیازها است.
وی گفت: «کارهای خوبی در زمینه احیای میراث امام انجام شده است ، اما این فاصله زیادی با نقطه مطلوب دارد؛ متأسفانه میراث بزرگ امامت ما در گوشه و کنار کتابخانه ها بود که دانشمندان از آن بی اطلاع بودند و یکی از این منابع آثاری بود که شیعیان در شبه قاره هند ایجاد کردند.
مدیر بنیاد فرهنگ امامت گفت: چهار مutesسسه تحقیقاتی ما آثار فراموش شده را زنده کرده اند و در سالهای آینده بیش از 100 جلد کتاب امامت منتشر می شود. “
وی ادامه داد: امروز علاوه بر انتشار 100 جلد از آثار مهم امامت ، امروز حدود 30 پژوهشگر جوان آموزش دیده اند.
سبحانی افزود: یکی از کمبودها این بود که ما نشریه تخصصی در حوزه امامت نداشتیم و خوشبختانه امروز تنها نشریه تخصصی در حوزه امامت توسط بنیاد فرهنگی امامت اداره می شود.
وی یادآور شد: امسال نسخه عربی امامت را ایجاد خواهیم کرد و امیدواریم اولین شماره آن سال آینده در گدیر منتشر شود که علاوه بر ایران در لبنان و عراق نیز منتشر می شود.
مدیر بنیاد فرهنگی امامت گفت: ما تلاش می کنیم مجله امامت را به زبان انگلیسی نیز منتشر کنیم ، زیرا بسیاری از مردم در سراسر جهان به دنبال درک مسئله امامت هستند که انتشارات ما می تواند منبع خوبی برای آن باشد.
وی افزود: تحقیقات ما تحقیق بین ادیان بین شیعه و سنی است و ما باید تحقیقات تطبیقی ​​بین مذاهب را انجام دهیم ، زیرا امام فقط در شیعیان مطرح نیست ، بلکه در کتاب مقدس ، تورات و سایر ادیان نیز بحث شده است. قابل مشاهده است. “
سبحانی ادامه داد: امروز در درون فرهنگ شیعه س questionsالات زیادی در مورد جایگاه اهل بیت (ع) وجود دارد که باید پاسخ داده شود.
وی گفت: “پیشنهاد ما ایجاد یک امام در زمینه تحقیقات قرآنی در سطح چهار حوزه علمیه و در مقطع دکترا است. همچنین تحقیقات تاریخی امام مورد توجه مستشرقان سراسر جهان است و اگر در این زمینه کار نکنیم در آینده با خطر روبرو خواهیم شد.
مدیر بنیاد فرهنگی امامت با بیان اینکه اساس تاریخ شیعه در همه زمینه ها مربوط به فرهنگ امامت است ، تأکید کرد: مفهوم استان بالاتر از مفهوم امام در فرهنگ شیعه است و این ایده تفسیرهای مختلفی پیدا می کند در تاریخ
وی تحریفات هیئت های مذهبی را متذکر شد و اظهار داشت: متأسفانه فضای هیئت های ما در سالهای اخیر گاه با جهل همراه است و در این شرایط متأسفانه برخی از دوستان جاهل شغل خود را به خطر می اندازند و پس از آنها دشمنان خردمندی به کار می آیند “

بیشتر بخوانید  چند چهره پنهان را در بین گل ها می بینید؟ +پاسخ

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید