چه دارایی هایی از مالیات بر سود سرمایه معاف هستند؟



مالیات بر عایدی سرمایه طرحی از پارلمان است که برای مدتی تصویب شده و اجرای کامل آن به دولت بعدی می رسد. همانطور که پورابراهیمی – رئیس کمیته اقتصادی مجلس – گفت که طی ماه آینده تلاش خواهیم کرد تا همه نظرات کارشناسان اتاق بازرگانی ، کارشناسان و کارشناسان در مورد مالیات بر سود سرمایه و گزارش رسمی توسط آخر سپتامبر سرانجام ، آن را در کمیته اقتصادی تصویب و به عموم ارائه دهید.

این طرح به عنوان تنظیم کننده بازارهای مالی شناخته می شود و کارشناسان در این زمینه معتقدند که با این طرح دست دلالان از بازارهای مسکن ، طلا ، ارز و سایر کشورها قطع می شود. از طرف دیگر ، انتقادات زیادی وجود دارد که تورم را در نظر نمی گیرد. هنگام محاسبه درآمد ، عدم زمان مناسب اجرای به دلیل رکود اقتصادی ، خطر قاچاق مالیات بر عایدی سرمایه از طریق انتقال طلا و ارز ، و غیره.

در این رابطه ، نمایندگان مجلس می گویند که هدف از مالیات بر سود سرمایه ، کسب درآمد از حدس و گمان است؛ بنابراین ، اگر خانواده ای به اندازه نیاز خانه ، ماشین ، طلا و حتی ارز داشته باشد ، به طوری که منبع درآمد آن محسوب نشود ، در این پایه مالیاتی لحاظ نمی شود.

به گفته نایب رئیس کمیته اقتصادی مجلس ، اگر حدود نیمی از 700 هزار خانوار کشور مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شوند ، در نهایت حدود 1.5 درصد از خانوارهای کشور در این پایگاه مالیاتی جدید قرار می گیرند. به عبارت دیگر ، 5/98 درصد خانوارهای کشور مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیستند.

بیشتر بخوانید  استوری شهادت حضرت رقیه + متن دعوت به روضه حضرت رقیه – ایران چطور

در ضمن طبق این طرح اگر شخصی طلا ، ارز ، مسکن و اتومبیل بخرد و سپس به فروش آن ادامه دهد ، باید بخشی از سود معامله را با توجه به دوره نگهداری این سرمایه به عنوان مالیات پرداخت کند.

در جزئیات این طرح آمده است که اگر کمتر از یک سال نگهداری شود ، املاک و مستغلات مشمول 40٪ مالیات بر سود سرمایه می شوند. سود آن مالیات می شود.

همچنین ، تعمیر و نگهداری انواع وسایل نقلیه برای کمتر از یک سال مشمول 30٪ مالیات است و در صورت نگهداری بیش از یک سال ، 10٪ در سال از نرخ پایین و مالیات مربوطه از سال چهارم به بعد بر روی نرخ ثابت صفر درصد محاسبه می شود.

از طرف دیگر ، نگهداری دارایی های دیگر (طلا ، ارز ، جواهرات و غیره) که مشمول مالیات بر سود سرمایه هستند باید مالیات زیر را پرداخت کند:

1) با نگهداری کمتر از یک سال معادل 30٪
2) 20٪ در سال با نگهداری بیش از یک تا دو سال
3) بیش از دو سال ، معادل 10٪
اما در این میان ، طبق برنامه مالیات بر سود سرمایه مجلس ، برخی از دارایی ها از مالیات معاف بودند ، از جمله اولین انتقال املاک تازه ساخته شده و نیمه ساخته ، انتقال باغات و زمین های کشاورزی به خارج از شهر ، انتقال بلاعوض والدین ، همسران و فرزندان و اعطای وکالت به آنها ، انتقال ارث به عنوان ارث یا وصیت نامه ، انتقال برای اهدا با تصویب صندوق خیریه و انتقال اجباری املاک مسکونی.

بیشتر بخوانید  قطعنامه علیه ایران تنش ها را تشدید می کند

همچنین هر ارز منتقل شده از خارج از کشور ، منبع تأیید آن توسط بانک مرکزی ، ارز دریافتی از صادرات ، در صورت تأیید تحویل آن در مدت قانونی توسط بانک مرکزی و درآمد طلا فروشان و شرکت های سهام در نتیجه خرید طلا نیز اگر در سیستم مودیان مالیات ثبت شود از مالیات بر سود سرمایه معاف است.

222322

دیدگاهتان را بنویسید