MeetNews احسان آگای ، مدیر موزه هنرهای معاصر ، درباره ارتباط بین آثار به نمایش درآمده در موزه و هنر سنتی و محلی ایران گفت: این موضوع دارای ترک های مختلفی بود که به سمت حوزه هنری جذب شد. حتی در دوره پس از قاجار نیز هنوز شرایط مطلوبی برای ورود تجدد در کشور ما فراهم نشده است. در آن زمان ، هنرمندان برای تحصیل به خارج از کشور اعزام می شدند ، همانطور که برای تحصیل در سایر رشته های تخصصی مانند پزشکی ، معماری یا فیزیک به اروپا اعزام می شدند.
وی ادامه داد: “آن دسته از دانشجویان ایرانی که در غرب هنر می آموختند هنگام بازگشت به خانه هنر مدرن را آموختند و در اینجا شروع به آموزش و انتشار هنر معاصر غرب کردند. بنابراین ، از زمان ورود هنر مدرن به ایران و سپس تأسیس موزه هنرهای معاصر ، مردم ایران ارتباط زیادی با هنر مدرن نداشته اند. دلیل این امر ناآگاهی از این نوع هنر برای مردم کشورمان بود.
مدیر موزه هنرهای معاصر گفت: لازم به ذکر است که حوادثی که در غرب اتفاق افتاد سیر متفاوتی با سیر حوادث کشورمان داشت. باید بدانیم که نتایج هنری راهیابی و راهی برای رسیدن به آن دارند. یعنی در این نوع هنر ، به دلیل تغییراتی که در یک جریان رخ داده است ، جریان های دیگری ایجاد شده است. اما متاسفانه در کشورمان ناگهان از سبک نقاشی یک کافه و مینیاتور به سبک هنری امپرسیونیسم سقوط کرده ایم. یعنی در حالی که تفاوت زیادی بین هنر بومی ما و هنر معاصر وجود دارد. هنگامی که موزه هنرهای معاصر تأسیس شد ، هنوز زمان آن نرسیده بود – که مردم ، هنرمندان نباشند – که زمان به هنر مدرن و معاصر در ایران برسد. در واقع ، موزه هنرهای معاصر بسیار خیلی زودتر ایجاد شده است. اما آنچه امروز از این موزه باقی مانده سرمایه گذاری بسیار ارزشمندی برای کشورمان است.
وی در پاسخ به اینکه چرا فعالیت های این موزه در برخی مواقع به حالت تعلیق درآمده و چرا تکلیف فعالیت های این موزه روشن نیست ، گفت: من با چنین ایده هایی موافق نیستم. از اواخر دهه شصت ، وظیفه این موزه کاملاً واضح است و فعالیت های این موزه مطابق با سیاست های کشور سازمان یافته است. حتی پس از انقلاب ، در همین موزه اولین نمایشگاه هنر فلسطین و تولید آثار هنری در حمایت از مبارزات فلسطین برگزار شد. یا نمایشگاه هنر انقلاب اسلامی ، عکس ها و نقاشی های دیواری انقلاب بخشی از برنامه های رویدادهایی است که در موزه هنرهای معاصر برگزار می شود.
وی افزود: این بدان معناست که جهت موزه هنرهای معاصر پس از پیروزی انقلاب به سمت جریان عمومی کشور بود. از سال 68 ، این موزه همیشه مدیریت پایداری داشته است. یعنی موزه به طور معمول هشت سال اداره می شود و طبق سیاست های دولت ، فعالیت های آن موزه در هر دوره پیگیری می شود. بنابراین ، موزه هنرهای معاصر هرگز تعطیل نشد ، به جز سی و دو ماه از مه 2017 تا 28 فوریه ، که بازسازی شد. این موزه همیشه فعال بوده و همیشه مهمترین مرکز هنری کشور بوده است.