چه تفاوتی بین دولت و مجلس از نظر رتبه بندی معلمان وجود دارد؟


چه تفاوتی بین دولت و مجلس از نظر رتبه بندی معلمان وجود دارد؟

طی سال گذشته ، یکی از مهمترین دغدغه های معلمان تصویب و اجرای لایحه رتبه بندی معلمان بوده است. این لایحه در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است ، اما هر بار استدلال های مختلفی برای آن مطرح می شود و معلمان را نسبت به آینده ناامید می کند. اگرچه در هفته های اخیر و همزمان با بررسی لایحه رتبه بندی برنامه و سازمان بودجه اعلام شده بود که هزینه اجرای این طرح تأمین می شود ، اما به نظر می رسد در هفته های اخیر اختلاف نظرهایی در مورد بودجه برای اجرای برنامه رتبه بندی مورد نیاز است. بین دولت و مجلس ایجاد می شود.

در بهار ، نگرانی فعالان فرهنگی سریعترین تصویب عمومی لایحه رتبه بندی معلمان بود. در حالی که پارلمان این لایحه را مورد بحث و بررسی قرار داد ، سازمان برنامه و بودجه همچنان به وعده تأمین بودجه مورد نیاز برای اجرای آن ادامه داد و رئیس سازمان اعلام کرد به محض تصویب در پارلمان ، پرداخت ها از اوایل آوریل 1400 محاسبه می شود. اکنون ، دو یا سه ماه پس از تصویب این لایحه ، نگرانی اصلی دریافت همان بودجه است. با تغییرات ایجاد شده در این لایحه و پس از تماس های سازمان برنامه بودجه و کمیته آموزش مجلس ، به نظر می رسد پرونده با بودجه ناکافی برای اجرای لایحه مجدداً بازگشایی شده است. اگر پیش از این برنامه و سازمان بودجه می گفت همه چیز موجب تأخیر در رای گیری مجلس و تصویب لایحه است ، اکنون مجلس برنامه و سازمان بودجه را به گفته خود متهم می کند.

“آقای نوبخت در تماس تلفنی با رئیس کمیسیون آموزش گفت که ما می توانیم تا 61000 میلیارد بودجه فراهم کنیم ، اما پس از آن مکالمه دولت امتناع کرد. “هیچ مبلغ 61000 میلیارد تن در حساب دولت وجود نداشت و بنابراین من نمی دانم 20،000 میلیارد تن از کجا آمده است.” روز گذشته ، محمدمهدی زاهدی ، یکی از اعضای کمیته آموزش و تحقیقات مجلس ، به خبرگزاری دانشجو گفت که چهره های دولتی به هیچ وجه ارقامی را ذکر نمی کنند و آنچه که سازمان برنامه و بودجه قبلا نقل کرده بود ، مشخص نیست که از کجا آمده است. او می گوید همه این وعده ها در مکالمات تلفنی بین نوبخت و رئیس کمیسیون آموزش داده شده است.

بیشتر بخوانید  پیشرفت‌های خودروسازی در شرایط محدودیت‌های تحمیلی قابل دفاع است

در همین زمان ، چند ماه پیش ، وعده 15 و در صورت لزوم 20 تریلیون بودجه بودجه برای رتبه بندی جلسه با برخی از فعالان صنفی معلمان جمع آوری شد. در ماه مه ، مرحوم مهدی بهلولی ، فعال اتحادیه معلمان ، پس از جلسه ای با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه ، برای اعتماد توضیح داد: “حدود 15000 میلیارد تن برای رتبه بندی پیش بینی شده است. اما اجرای این 15000 میلیارد به تصویب لایحه ارائه شده توسط دولت به مجلس بستگی دارد. “سازمان برنامه بودجه اعلام کرد که ما در تأمین بودجه هیچ مشکلی نداریم و حتی اگر نمایندگان تصمیم بگیرند که به 20 هزار میلیارد تن برسد ، ما در تهیه آن کمک خواهیم کرد.”

رامین کریمی نیا ، سخنگوی سازمان معلمان ایران ، اکنون در حال رتبه بندی و مقایسه نگرانی ها درباره مسائل مربوط به بودجه است و به اعتماد می گوید: “اختلافات زیادی در این زمینه وجود دارد. کمیسیون آموزش مجلس پایه ها را بنا نهاد و نیازهای فرهنگیان و سازمان ها را برآورده کرد ، تقریباً 90٪ آنها را برآورده کرد. “به طور خاص ، ما اصرار داشتیم كه ماده 7 لایحه دولت 25 درصد بالاتر از متوسط ​​حقوق خدمات ملكی باشد ، اما ما 80 درصد درخواست كردیم.”

وی همچنین در مورد چرایی قانونی بودن این درخواست توضیح می دهد: “طبق پاورقی 3 ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه ، که می گوید حداکثر اختلاف حقوق کارمندان دولت در مشاغل برابر باید 20٪ باشد ، ما می خواستیم این کار انجام شود قبل از سالها این می تواند به این دلیل باشد که فاصله بین فرهنگیان و سایر کارمندان دولت واقعاً بسیار بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی

“این اختلاف از 7.8 میلیون تن تا 20 میلیون تن شروع می شود و با توجه به این تورم بی نظیر ، سایر فواصل اصلاً قابل قبول نیست.” این درخواست معلمان نظر مثبت کمیته آموزش را جلب کرد و سپس نوبت به هیئت رئیسه مجلس رسید. ابهامی که پیش آمد این بود که اکنون منبع تأمین بودجه برای تأمین این تقاضا کجاست؟ “در آنجا بود كه آقای نوبخت اعلام كرد كه می تواند حدود 20 تریلیون دلار از تبصره 2 (f) را به بودجه ، كه بودجه ای شناور است ، برای این بحث اختصاص دهد. یعنی سو it تفاهم بود؛ آقای نوبخت گفته بود که از 61 تریلیون تن 150،000 میلیارد تن باقیمانده ، من سعی می کنم بیشتر یا همه رتبه ها را توزیع کنم ، اما بعداً به دلیل این واقعیت که پرونده های زندان ها و چندین م institutionsسسه دیگر حقوق اساتید دانشگاه نیز درآمد . “این از این مکان در حال رشد بود ، این بودجه روز به روز کوچکتر و کوچکتر می شد تا اینکه به 20،000 میلیارد تن رسید.” 150 هزار میلیارد تن که به گفته وی مربوط به بودجه مورد بحث است مربوط به بند قانون بودجه 1400 است که هدف آن حمایت از صندوق های بازنشستگی و پروژه های حقوق و دستمزد و غیره است.

علی رغم تمام این توضیحات و علی رغم اتلاف بودجه ، کمیته آموزش مجلس اصرار بر اجرای کلیه عناصر مصوب دارد ، یکی از آنها همان بند است که می گوید معلمان باید حداکثر 80 درصد از همان دانشکده را دریافت کنند . به همین دلیل بودجه بندی به موضوع اصلی ادامه لایحه رتبه بندی تبدیل شده است. البته كریمینیا می گوید كه فعالان فرهنگی و معلمان نمی خواهند از تقاضای مصوب مجلس عقب نشینی كنند: “آقای نوبخت كه در مورد 20،000 میلیارد صحبت می كند. “همچنین شایعاتی از هیئت مدیره وجود دارد مبنی بر اینکه آنها احتمالاً 10 تا 15 تریلیون تن آزاد می کنند ، بنابراین در حال حاضر به نظر می رسد 30 تریلیون تن بی خطر است.” با این حال ، یک گروه کاری از نمایندگان سازمان های رسمی فرهنگی ، مدیران گروه های بزرگ مجازی معلمان در کشور و تعدادی از فعالان صنفی تشکیل شده است که با رئیس برنامه و سازمان بودجه دیدار می کنند و اعضای آنها مجلس و هیئت رئیسه این جلسه به زودی تشکیل خواهد شد تا در مورد این موضوعات چهره به چهره بحث و در نهایت برای تعیین بودجه واقعی که می تواند برای انجام رتبه بندی معلمان اختصاص یابد ، تشکیل شود.

بیشتر بخوانید  فال انبیا امروز | دعاهات به لطف خدا مستجاب شد! | از این معجزه خدا غافل نشو + تفسیر دقیق

ما در آستانه سال تحصیلی جدید هستیم و انتظار می رود در میان معلمان عزیز پس از 10 سال تأخیر این کار در همان دولت و در قالب یک قانون انجام شود و وی 80٪ از الزامات اساسی را تکرار کند و خطوط قرمز برآورده می شود.

یکی از انتقاداتی که به لایحه طبقه بندی معلمان وارد شد ، حذف مستمری بگیران از طبقه بندی قانونی و حرفه ای بود. به گفته کریمی نیا ، این اعتراض در میانه اصلاحیه 90 درصدی این لایحه به نفع معلمان تجدید نظر شد: “مستمری بگیران در بند 8 لایحه جدید گنجانده شده اند. “اما سوالی که ما از آقایان نوبت و آقای اللاهیار پرسیدیم این بود که بودجه مربوط به این گروه چقدر است. آنها به من گفتند که این مبلغ از مکانی جداگانه تهیه می شود و از بودجه کارکنان آموزش و پرورش جدا خواهد بود.”

به گفته وی ، آنچه از کاستی های این لایحه باقی مانده است ، بعداً قابل بحث و اصلاح است. در حال حاضر ، تمام مرز بین رتبه بندی و عملکرد مربوط به بودجه است. یک خط پررنگ که مشخص نیست آیا دولت روحانی می تواند قبل از پایان کار خود آن را پاک کند و این انتظار 10 ساله را به پایان برساند یا خیر. پارلمان برای نهایی کردن لایحه و تأیید هیئت امنا به منبع بودجه ایالتی احتیاج دارد.

دیدگاهتان را بنویسید