کشف بقایای یک تونل تاریخی در گیلان



اما جهانی بعد از ظهر روز دوشنبه به ایرنا گفت: “این تونل زیرزمینی تقریباً 700 متر طول دارد که شامل برج ها ، پله های زیر زمینی ، محل های تخلیه مهمات ، اتاق های سربازان و … در شمال جنوب بین کوه گلسارک و امامزاده است.” هاشم ساخته می شود

وی خاطرنشان کرد: دوره دقیق ساخت این تونل ، استفاده از سازه در دوره خاص خود ، نحوه تهیه مواد لازم ، نحوه تأمین آب از طریق تحقیق و مطالعه امکان پذیر است.
وی افزود: سنگ های مالون ، آجرهای تحت فشار ، سنگ رودخانه از جمله مصالح تونل است و برج های امنیتی در فاصله 10 تا 20 متری قرار دارند. دسترسی به برج ها از طریق تونل و با کمک پله های زیرزمینی امکان پذیر است.
معاون میراث فرهنگی گیلان افزود: ساختار زیرزمینی از ابعاد مختلفی برخوردار است و در بعضی جاها اتاق ها به صورت مستطیل با درب خوابیده است و به نظر می رسد اتاقی برای سربازان یا انبار مهمات باشد. پس از ساخت تونل ، سقف آن با خار و آوار پوشانده شد و دیدن آن را دشوار می کند.
جهانی گفت:
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود: پرونده ثبت این اثر در حال تکمیل است و به زودی برای ثبت به وزارت میراث ارسال می شود.
در حال حاضر پنج هزار و 200 اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده است که از این تعداد هزار و 212 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

بیشتر بخوانید  شاسی‌بلند جدید سایپا به زودی وارد بازار می شود+ تصاویر و قیمت

دیدگاهتان را بنویسید