نیمی از زمین در اصفهان گندم می کارد


به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان ، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ، مهران توکلی گفت: سطح گندم قابل کشت در استان در شرایط طبیعی 62000 هکتار گندم آبی و حدود 25000 هکتار از گندم باران

جهاد کشاورزی اصفهان گندم افزود: امسال کشاورزان حدود 6000 هکتار از مزارع گندم خود را قبل از رسیدن به خوشه به دلیل خشکسالی ، کمبود آب و نیازهای خوراک دام برای چرا اختصاص داده اند.

وی گفت: با توجه به خشکسالی در استان و تداوم این وضعیت پیش بینی می شود مزارع زیر کشت آبی در استان از 20 تا 25 درصد کاهش تولید داشته باشند.

توکلی با بیان اینکه هزینه های کشت ، برداشت و مواد اولیه در بخش تولید گندم نیز افزایش یافته است ، افزود: خرید تضمینی ، تسهیلات یک ساله با کارمزد 18 درصد ، تهیه بذر و توزیع یارانه و کنترل آفات از طریق سمپاشی عمومی اقدامات دولت به حمایت از گندم کاران بوده است.

جهاد کشاورزی کارشناس کشاورزی گندم استان اصفهان گفت: قیمت خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال قبل دو برابر شده و به 5000 تن کیلوگرم رسیده است.

جهاد ، کارشناس کشاورزی گندم در اصفهان با بیان اینکه هم اکنون حدود 50 مرکز استان گندم تولیدی توسط کشاورزان را خریداری می کنند ، افزود: استان اصفهان مصرف کننده و وارد کننده گندم از استان های دیگر است و از تمام این محصول در آسیاب ها استفاده می شود.

وی با اشاره به 32 هزار کشاورز گندم در استان و 20 کارخانه آرد فعال در استان گفت: کشت و برداشت گندم در استان در قالب مکانیزه است و روش های آبیاری در مزارع عمدتا به صورت نشت و سیلاب است ، اما روش استفاده برای گندم بهتر است.

بیشتر بخوانید  لحظه برخورد دو اتوبوس در وسط چهارراه + فیلم

توکلی با بیان اینکه آب مورد نیاز هر هکتار گندم از 8 تا 10 هزار متر مکعب است ، افزود: با توجه به خشکسالی های مداوم ، توصیه می شود فقط در مناطقی که آبیاری آنها سخت نیست ، گندم به صورت کنترل شده پرورش یابد ، اما در مزارع دیگر کند و جایگزین کنید.

کارشناس کشاورزی گندم جهاد اصفهان با اشاره به اینکه آبیاری گندم و جو در تمام 24 استان استان با سطح کم تا زیاد کشت می شود ، گفت: گندم خشک فقط در شهرهای غربی و جنوبی از جمله فریدن ، فریدونشهر ، بوئین میانداش ، سمیرم و مرکز مناطق استان نیز کاشته شده است.

انتهای پیام / 63086 / ج /


دیدگاهتان را بنویسید