خبر آشتی ایران و عربستان چقدر جدی است؟ ریاض می خواهد از خود در برابر ترکش محافظت کند



طبق گزارش ها خبرآنلاین، صابر گلنبری ، محقق جهان عرب و کارشناس خاورمیانه ، در کانال تلگرامی خود نوشت:

روز گذشته اعتماد آنلاین با استناد به یک “منبع آگاه” با انتشار خبری مبنی بر آشتی احتمالی ایران و عربستان سعودی با بیان اینکه از عربستان سعودی برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید دعوت شده و ظاهراً عربستان موافقت کرده است ، اظهار داشت:

تا آنجا که نویسنده از این قسمت از خبر مطلع است ، این دعوت نامه تمدید شده است ، اما شرکت نماینده یا هیاتی از عربستان در این مراسم هنوز قطعی نیست.
رسانه فوق الذکر به نقل از این منبع اظهار داشت که “کلیه پرونده های اختلافات دوجانبه حل شده است” و بنابراین “اعلام بهبود وضعیت روابط تهران و ریاض و از سرگیری سفارتخانه ها در هر زمان امکان پذیر است.” وی افزود که یکی از اهداف سفر کاظمی به ایالات متحده بهبود روابط بین ایران و عربستان سعودی است.

اطلاعات دریافتی نشان می دهد که مذاکرات بین دو کشور با واسطه بغداد و سایر کشورها “پیشرفت اولیه” داشته است ، اما به نظر نمی رسد حل همه اختلافات پیشنهاد درستی باشد و به طور کلی ، در این صورت ، چه نیازی است برای برنامه مصطفی ال کاظمی برای بهبود روابط بین دو کشور؟ سفر او به آمریکا است.

البته می توان گفت كه حل و فصل اختلافات دو جانبه امری است كه فقط مربوط به روابط دو طرف است و اگر چنین باشد ، اساساً از این منظر تفاوت معناداری بین دو طرف وجود ندارد. آنها هیچ اختلافات ارضی یا مرزی ، اختلافات مهم دو جانبه دیگری ندارند و مسئله حملات پرهزینه و نامناسب به سفارت و کنسولگری عربستان قابل حل است. اما مخفی نیست که اختلافات اصلی میان تهران و ریاض موضوعات منطقه ای است.

بیشتر بخوانید  صفحه ۹۵ ریاضی هشتم + صفحه ۹۴ ریاضی هشتم + صفحه ۹۷ ریاضی هشتم – ایران چطور

اما در اختلافات عمده منطقه ای بین عربستان و ایران هیچ نشانه ای از پیشرفت وجود ندارد. نه حوادث لبنان ، نه یمن و نه عراق حل این اختلافات را تأیید نمی کنند و اظهارات نایف حیرف ، دبیرکل عربستان شورای همکاری خلیج فارس ، این گفته را تأیید می کند. عجرف بار دیگر ایران را به دخالت در امور داخلی منطقه ، بی احترامی به حاکمیت ملی آنها و بی ثبات سازی منطقه متهم کرد و خواستار گنجاندن برنامه موشکی بالستیک و سیاست منطقه ای ایران در مذاکرات وین شد و تأکید کرد که مذاکرات نباید فقط به احیای برجام بپردازند. .

این دقیقاً موضع ایالات متحده و اروپا است که روسیه در سایر اشکال و ادبیات ارائه داده است. در شرایطی که مذاکرات در وین تا حدودی راکد و در وضعیت عدم اطمینان است ، آشتی بین ایران و عربستان به دلایل مختلف امکان پذیر نیست.

وای نه اختلافات بین ایران و عربستان سعودی به دلیل برخی اشتباهات ، سالها خارج از چارچوب دو جانبه بوده و به زیر گروه بحران بزرگتر بین ایران و ایالات متحده تبدیل شده است. آشتی بین دو قدرت منطقه ای بدون گشودن جدی در یک بحران بزرگ بعید است. البته پیش از حمله به سفارت و کنسولگری عربستان اینگونه نبود ، اما این رفتار به طور موثر به روابط نیمه جان تحت فشار اختلافات دیگر و همچنین سایر موارد مانند بی توجهی به روابط با همسایگان پایان داد. تمرکز بر برجام بدون تلاش برای حل اختلافات. این منطقه با لفاظی های متشنج و رفتارهای دیگر ، اختلافات را عمیق تر کرد و وقتی ترامپ به قدرت رسید ، از موقعیت استفاده کرد و عربستان و سایر کشورها را تحت فشار حداکثر تبلیغات انتخاباتی قرار داد.

بیشتر بخوانید  انفجار نزدیک یک مدرسه دولتی در غرب کابل

دومین، ریاض بعد از اسرائیل دومین متحد مهم آمریکا در منطقه است و از آنجا كه آمریكا و اروپا خواستار گفتگو درباره نقش منطقه ای و برنامه موشكی ایران هستند ، بعید به نظر می رسد كه ریاض بخواهد بدون حل این مسائل به طور مستقل با تهران آشتی كند. از پیش.

سوم، وضعیت محمد بن سلمان ، با توجه به تنش های شخصی وی با دولت فعلی ایالات متحده ، به گونه ای نیست که بتواند متحد آمریکایی را عصبانی کند ، بنابراین موقعیت داخلی او را هنگام دستیابی به سلطنت تضعیف می کند.

چهارم ، ایران آنگونه که عربستان سعودی می خواهد آماده نیست از نفوذ و نقش خود در کشورهای عربی منطقه چشم پوشی کند.
با توجه به موارد فوق ، آشتی بین دو قدرت منطقه ای هرچند مطلوب و ضروری است ، اما در شرایط فعلی امکان پذیر نیست و تغییر در ادبیات ریاض به نوعی با گفتمان دیپلماتیک دولت بایدن همخوانی دارد.
با این حال ، اگر سطح آشتی وجود داشته باشد ، این می تواند به دلیل اعتماد کامل ریاض به احیای کامل شورای امنیت سازمان ملل باشد ، یا به دلیل اعتماد آن به شکست مذاکرات وین و تشدید روابط ایران با یونایتد ایالات و اسرائیل. این منطقه در آینده است و او تصمیم گرفت تا آشتی کند تا از خود در برابر بقایای این حوادث محافظت کند.

310 310

دیدگاهتان را بنویسید