گزش خشکسالی در صنعت زنبورداری در خراسان شمالی


ایسنا / خراسان شمالی امسال برای زنبورداران خراسان شمالی سال نفسگیری است. برداشت عسل در زنبورهای حومه در حالی آغاز شده است که کندوها نیمه خالی است و زنبورداران از قبل به فکر زنده نگه داشتن این حشرات زیبا در زمستان هستند. دشت ها و کوه های حومه کشور توانایی در آغوش گرفتن زنبورهای عسل را ندارند و این موجودات ریز و هوشمند در معرض خطر هستند. مشکلی که ذهن زنبورداران این استان را به خود مشغول کرده و آنها را مجبور به ارائه راه حلی کرده است.

کاهش شدید بارندگی و خشکسالی مداوم باعث کاهش قابل توجه پوشش گیاهی مراتع و مناطق کوهستانی استان خراسان شمالی می شود.

زنبورداران فقط به نجات جان زنبورهای عسل خود اهمیت می دهند

محمدعلی شاددل ، رئیس هیئت مدیره اتحادیه زنبورداران خراسان شمالی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: خشکسالی امسال که از آوریل آغاز شد ، زنبورداران استان فقط برای زنده نگه داشتن زنبورهای عسل خود فکر می کنند. “

وی با اشاره به اینکه امسال برای زنبورداران در حومه روستا بسیار دشوار است ، افزود: متأسفانه در حال حاضر هیچ گونه گل و گیاهی در طبیعت وجود ندارد که زنبورها بتوانند از آن استفاده کنند و عسل تولید کنند.

شاددل ادامه داد: آویشن ، نعناع ، گون و غیره در این زمان از سال همیشه در خراسان شمالی پرورش یافته و زنبورهای عسل از آن تغذیه می کنند و زنبورداران نیز عسل گون با کیفیت بالا تولید کرده اند ، اما امسال هنوز گلهایی وجود دارد. “گون روی گیاه نمی نشیند ، که به دلیل گرمای شدید روز بعد خشک می شود و زنبور عسل نمی تواند از آن بهره ببرد.

بیشتر بخوانید  "آزیتا ترکاشوند" هم مدل شد/ عکس

وی گفت: “در این شرایط ، به نظر می رسد تغییر آب و هوا و تغییرات آب و هوایی پایان زندگی زنبورهای عسل است.”

وی تاکید کرد: در حال حاضر زنبورداران برای نجات جان این حشرات شبانه به مزارع پنبه و صیفی جات روی آورده اند اما متأسفانه هنوز بسیاری از کشاورزان و باغداران از مزایای زنبورهای عسل بی اطلاع هستند و زنبورداران همیشه به دنبال این هستند. یک مکان دقیق برای ایجاد کندوهای شما مشکلی دارد.

محمد علی شاددل ، رئیس هیئت مدیره اتحادیه زنبورداران خراسان شمالی گفت: در این میان زنبورداران طبیعی که عسل کاملاً طبیعی تولید می کنند بیشتر از خشکسالی رنج برده اند و باید از عسل تولید شده برای نجات جان زنبوران خود استفاده کنند. “از کندو استفاده نکنید تا زنبورهای عسل در این شرایط بتوانند از عسل خود استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از زنبورداران برای تغذیه زنبورعسل و تولید عسل تجاری از شکر نیز استفاده می کنند ، افزود: قیمت شکر به شدت افزایش یافته و تهیه قند برای این افراد بسیار دشوار شده است.

شاددل گفت: قیمت شکر برای استفاده زنبورداران به 12000 تن در هر کیلوگرم رسیده است که رقم بسیار بالایی است و زنبورداران قادر به خرید آن برای زنبورهای خود نیستند.

شهدایی که جایی برای زندگی ندارند

در گفت وگو با ایسنا ، یک زنبوردار از خراسان شمالی اظهار داشت: به دلیل خشک بودن هوا و مراتع ، یافتن مکان مناسب بسیار دشوار شده است و برای یافتن مکانی برای اسکان زنبورهای عسل خود ، باید چرخش کنیم چند روز. “مناطق مختلفی باشید.

بیشتر بخوانید  قیمت دلار و یورو در بازارهای مختلف 4 مرداد 1402

وی افزود: از طرف دیگر بسیاری از کشاورزان و باغداران از فواید زنبورهای عسل آگاهی ندارند و اجازه استفاده از کندو در باغات و مزارع را نمی دهند.

وی ادامه داد: کسانی که به برخی از آنها اجازه می دهند نسبت به سلامت زنبورهای عسل بی تفاوت هستند و هر زمان که بخواهند کارهایی مانند سمپاشی را انجام می دهند.

خسارات ناشی از خشکسالی بر زنبورستان های مدیریت نشده تأثیر می گذارد

صادق ، مدیر مرغداری و زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز به ایسنا گفت: زنبوردارانی که در مدیریت و مهاجرت بهاری زنبورستان های خود عملکرد خوبی داشته اند کمتر تحت تأثیر خشکسالی قرار می گیرند.

وی افزود: اما در بین زنبورداران خراسان شمالی تنها 30 درصد زنبورداران اداره زنبورستان های خود را انجام می دهند.

به گفته وی ، با این وجود زنبوردارانی که زنبورستان های خود را به خوبی مدیریت نکردند از خشکسالی رنج زیادی برده اند.

صادق توضیح داد: به عنوان مثال ، برای تولید عسل مرکبات ، یک زنبوردار باید از 10 آوریل تا 25 مه کندوهای خود را در منطقه شمال کشور بسازد و اگر در این مدت این امر محقق نشود ، تولید عسل حاصل نمی شود.

وی ادامه داد: تخمین زده می شود به دلیل خشکسالی میزان عسل تولیدی 12 تا 15 درصد کاهش یافته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خشک شدن چشمه ها و رودخانه ها نیز بر زندگی زنبورهای عسل تأثیرگذار بوده است یا خیر؟ وی گفت: میزان آب مورد نیاز زنبورهای عسل زیاد نیست و زنبورداران معمولاً زنبورستان های خود را در مکان هایی قرار می دهند که نزدیک به منبع آب باشد و در صورت عدم وجود چنین منبعی می توان آب مورد نیاز را با مخزن تأمین کرد.

بیشتر بخوانید  تخت روانچی حمایت قاطع ایران از مردم و دولت کوبا را اعلام کرد

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به دلیل خشک بودن زنبورداران ، زنبورهای عسل خود را در مزارع پنبه و غیره قرار داده اند اما مشکلی در این زمینه وجود دارد که محلول پاشی به موقع مزارع است که باعث از بین رفتن زنبورهای عسل می شود.

وی توصیه کرد: از باغداران و کشاورزانی که خانواده زنبورهای عسل آنها در زمین هایشان است خواسته می شود سم پاشی را به غروب آفتاب و اوایل صبح که زنبورها در کندو هستند موکول کنند و از طرف دیگر زنبوردار نیز بحثی ندارد. سمپاشی

وی در مورد اقدامات حمایت از زنبورداران در خراسان شمالی گفت: در پایان سال گذشته یک محموله شکر و امسال یک محموله شکر با هزینه 12 هزار تن در اختیار زنبورداران قرار دادیم.

خرید 12000 تن شکر خیلی محبوب نبود

صادق تصریح کرد: قیمت شکر امسال با نصف ارز 12000 تن است و رقم آن بالا است و بسیاری از زنبورداران تمایلی به دریافت آن ندارند.

وی گفت: خراسان شمالی 223 هزار خانوار زنبور عسل و 3 هزار و 325 زنبوردار دارد.

وی افزود: پیش بینی می شود امسال میزان تولید عسل در استان کاهش یابد اما میزان تولید ژله رویال در این سال 128 کیلوگرم است که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گفته صادق ، تولید ژله رویال سال گذشته 94 کیلوگرم بوده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید