خشکسالی در خاورمیانه و تهدید جنگ آب


خشکسالی در خاورمیانه و تهدید جنگ آب

روز جدید : بحران آب ایران محدود به استان خوزستان نیست. این بحران انرژی بیشتر شده است. بخش های تحریم شده انرژی و آب ایران به دلیل سو mis مدیریت فرسوده شده و اعتراضاتی را برانگیخته است.

خطرات فزاینده برای امنیت آب در خاورمیانه جدی است. تحولات در مصر ، سودان ، اتیوپی ، ایران ، عراق ، اسرائیل و اردن این امر را نشان می دهد.

وب سایت تحلیلی ال-مانیتور در گزارشی نوشت: “با این حال ، این مسئله هرگز به اندازه امروز جدی نبوده است” و می گوید: اختلالات تأمین آب می تواند یک کاتالیزور بالقوه برای تسریع درگیری ها یا بی ثباتی در خاورمیانه خشک باشد. نمونه ای از آن را می توان در بن بست موجود در سد نیل مشاهده کرد که در آن مصر از چین برای حل اختلاف با اتیوپی کمک خواست.

در 19 ژوئیه ، اتیوپی قصد خود را برای تکمیل ساخت سد بزرگ رنسانس تا پایان سال جاری اعلام کرد. سدی که روی رود نیل ساخته می شود و بیش از 90٪ آب مورد نیاز مصر را تأمین می کند.

مصر برای جلوگیری از پر شدن و بهره برداری از سد باید رایزنی های دیپلماتیک انجام دهد. وزیر خارجه مصر در حالی که در شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی می کرد ، سد را تهدیدی منافع برای منافع و اخلال در جریان آب به آن کشور دانست. تونس از تلاش های مصر در سازمان ملل برای تصویب قطعنامه ای علیه اتیوپی حمایت کرده و خواستار توافق بین المللی درباره مدیریت نیل شده است.

بیشتر بخوانید  910 میلیارد خسارت ناشی از بارندگی های اخیر در باغ های فیروزآباد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

عبدالفتاح السیسی ، رئیس جمهور مصر در 15 ژوئیه گفت که هرگونه کاهش در منابع آب مصر برای این کشور خط قرمز است که نمی توان از آن عبور کرد. وی گفت اگر اتیوپی از مرز قرمز عبور کند ، مجبور خواهد شد از ارتش مصر برای مخالفت با تصمیم این کشور استفاده کند.

قاهره از موضع بی طرف مسکو در شورای امنیت ناامید شده و از چین خواسته است تا از این بن بست کمک کند. اگرچه پکن هرگز یک قدرت دیپلماتیک مهم در منطقه نبوده است ، اما به عنوان بخشی از طرح کمربند جاده ابریشم چین ارتباط نزدیک با اتیوپی دارد. چینی ها نیز سرمایه گذاری زیادی در مصر انجام داده اند و مصر درگاهی برای کالاهای چینی به بازارهای آفریقا است. چین یکی از بزرگترین شرکای تجاری مصر است و قصد دارد یک منطقه صنعتی در کانال سوئز ایجاد کند. شرکت های چینی در حال ساخت یک سرمایه اداری جدید در حومه قاهره هستند.

مصر همچنین از عربستان سعودی که روابط خوبی با اتیوپی دارد ، خواست تا نقش فعالی داشته باشد. نکته قابل توجه دیگر نقش اسرائیل در این موضوع است ، زیرا اسرائیل علاوه بر روابط با مصر ، روابط محکمی با اتیوپی نیز دارد. اسرائیل به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقا خواستار ادامه توافق نامه های عادی سازی با کشورهای قاره است. در همان زمان ، مصر درگیر دیپلماسی انرژی خود با جیبوتی ، تانزانیا و بوروندی است که می خواهند نیروگاه های برق آبی را برای مخالفت با برنامه اتیوپی به کشورهای آفریقایی بسازند و صادر کنند.

بیشتر بخوانید  صفحه درخواستی شما پیدا نشد.

المانیتور افزود: “بحران آب باعث ایجاد تنش در جای دیگر شده است.” بحران آب و برق در ایران به عراق نیز سرایت کرده است. به دنبال ناآرامی های خوزستان در مورد کمبود آب آشامیدنی سالم ، ایران اینترنت را در این منطقه قطع کرد. کارشناسان می گویند علت اصلی مشکل آب در خوزستان پایین آمدن سطح غیرمعمول آب به دلیل خشکسالی است. مدیریت ضعیف آب نیز نقش داشته است.

بحران آب در ایران محدود به استان خوزستان نیست. این بحران انرژی بیشتر شده است. بخش های تحریم شده انرژی و آب ایران به دلیل سو mis مدیریت فرسوده شده و اعتراضاتی را برانگیخته است. این پیامدهای منطقه ای دارد.

عراق بیشتر انرژی خود را از ایران می گیرد. منابع آب در عراق نیز تهدید می شود. دولت اقلیم کردستان عراق (KRG) از کاهش سطح آبهای زیرزمینی به دلیل کمبود باران و خشکسالی در سال جاری خبر داده و از شهروندان خواسته است که آب را تأمین کنند و در مصرف آب صرفه جویی کنند.

با این حال ، مهدی رشید الحمدانی ، وزیر آب عراق ، کشورهای دیگر از جمله ایران را مقصر کمبود آب عراق می داند و معتقد است که هدایت آب ایران از رودخانه کارون به خلیج فارس به جای اروند رود و ترکیه نتوانسته است از نظر آب- توافق نامه های مربوطه باعث ایجاد بحران در عراق می شود. منابع اصلی عراق در دجله و فرات از ترکیه تأمین می شود. »

این وب سایت تحلیلی افزود: “آب به یک عامل اصلی در تعریف مجدد روابط اسرائیل و اردن تبدیل شده است.” نفتالی بنت از سرگیری روابط با اردن را در اولویت اسرائیل قرار داده است و موضوع ساماندهی آب با این کشور در دستور کار اسرائیل قرار دارد. بنیامین نتانیاهو توافق نامه دریای سرخ و دریای مرده با حمایت ایالات متحده امریکا را که در سال 2015 با اردن امضا شد ، به حالت تعلیق درآورد و نتوانست آن را عملی کند. از امکانات شیرین سازی به نفع هر دو طرف است. در پاسخ به همکاری اردن در اجرای این پروژه ، اسرائیل متعهد شده 50 میلیون متر مکعب آب اضافی تولید شده توسط نیروگاه های نمک زدایی در شمال به اردن انتقال دهد.

بیشتر بخوانید  پاسخ مسئولان؛ آب یاسوج سالم است یا ناسالم؟

دیدگاهتان را بنویسید