اقدام عجیب نمایندگان مجلس / برنامه هایی که حیات این پارلمان را حفظ نمی کند



وظیفه اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونگذاری و نظارت است. مجلس شورای اسلامی ممکن است در حدود مقرر در قانون اساسی در مورد موضوعات کلی قانونگذاری کند. پیشنهاد و لوایحی تحت عنوان “لایحه” (تصویب شده توسط وزرا و پیشنهاد شده توسط دولت ، رئیس قوه قضائیه یا شورای عالی استان) یا “طرح” (پیشنهاد شده توسط حداقل 15 نماینده) به مجلس و تصمیم گیری در مورد آنها انجام شد.

طرح چیست و چگونه ارائه می شود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در موضوعات مختلف می توانند با طرح پیشنهادهایی “طرحی” برای “تبدیل به قانون” ارائه دهند. بر این اساس ، هر معاون یا گروهی از آنها باید مراحل تصویب قانونی را طی کنند ، اما مطابق قانون 131 آیین نامه داخلی مجلس ، نمایندگان باید حداقل 15 امضای لایحه را برای ارائه لایحه به هیئت رئیسه هیئت رئیسه ارائه دهند. اتاق بدست آوردن. اگر این تعداد نماینده طرح را امضا کنند ، موضوع به هیئت مدیره ارجاع می شود.

پس از ارائه طرحی توسط اعضای پارلمان به هیئت مدیره ، این هیئت تحقیقات اولیه را در مورد آن آغاز می کند و کمیته تخصصی آن را تعیین می کند. پس از آن ، با تصویب هیئت مدیره ، طرح مذکور در ارتباط دریافت می شود. این برنامه ها به کمیته های مربوطه ارجاع ، چاپ و توزیع می شود و نسخه ای از آن توسط رئیس جمهور برای وزیر یا وزیران مربوطه ارسال می شود. امضاکنندگان لوایح حق حضور در کمیسیونی را دارند که در آن لایحه مورد بحث قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید  مشکل اقتصاد ایران عدم ارتباط با جامعه جهانی است / بحران عقلانیت - آژانس مهر | اخبار ایران و جهان

این کمیته پس از اعلام وصول یکی و ارجاع آن به کمیته تخصصی ، از کارشناسان و طراحان دعوت می کند تا طرح را بررسی کرده و پس از بحث های لازم کلیات را بررسی کرده و سپس جزئیات طرح ارسالی توسط اعضای کمیته به رای گیری گذاشته شود. نتیجه رأی گیری و خلاصه نظرات کارشناسان اعضای کمیته ، در یک گزارش کتبی ، توسط هیئت کمیته به هیئت رئیسه مجلس ارائه می شود. هیئت رئیسه مجلس همچنین موظف است با توجه به فوریت آن ، بررسی طرح فعلی را در دستور کار مجلس قرار دهد. پس از تصویب کمیته تخصصی ، طرح برای ارائه در زمان تعیین شده به صحن علنی مجلس ارجاع می شود.

300 پروژه در دستور کار مجلس قرار دارد

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی ، نماینده تهران در مجلس ، درباره تعداد طرح های ارائه شده به مجلس گفت: در حال حاضر 300 طرح در مجلس در دستور کار است. اگر مجلس بخواهد همه این برنامه ها را در دستور کار قرار دهد ، عمر مجلس به پایان می رسد و باید به مجلس بعدی سپرده شود ، زیرا همه این موارد به دلیل ضعف قانون است.

اگر هر روز به برنامه های 300 نماینده در ملا public عام نگاه کنیم ، باز هم وقت داریم

سید ناصر موسوی لارگانی ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، این مسئله را تأیید کرد و گفت 300 پروژه به مجلس ارائه می شود. رئیس مجلس شورای اسلامی در جلساتی که با هوادارانش قبل از تشکیل مجلس یازدهم داشت ، یکی از مخالفت هایی که وی نسبت به مجلس قبلی داشت این بود که بیش از 700 پیشنهاد توسط نمایندگان در مجلس دهم ارائه شده بود.

بیشتر بخوانید  پیام مهم سخنگوی اقدامات حقوقی به مردم در خصوص پرداخت سود سهام عدالت

وی افزود: در حال حاضر 300 طرح اعلام شده است و به نوبه خود برای اعلام وصول ، همان تعداد برنامه داریم ، حتی بیشتر. اگر تمام جلسات دادگاه علنی را معطوف به پیشنهادهای ارائه شده توسط نمایندگان مجلس کنیم ، لایحه های بودجه و سایر لایحه های ارائه شده توسط دولت را کنار بگذاریم و قانون جدیدی را در مجلس ارائه نکنیم ، بررسی این 300 پیشنهاد در 380 جلسه به پایان نمی رسد مجلس. جلساتی داشتیم که از صبح تا ظهر با فعالیت مستمر نمایندگان ، موفق شدیم فقط یک مقاله را مرور کنیم ، نه یک برنامه. عضو کمیته اقتصادی مجلس افزود: بررسی 300 پیش نویس اعلامیه دریافتی امکان پذیر نیست. جلساتی در پارلمان برای بحث در مورد بودجه یا لوایحی وجود دارد که مجلس باید وقت خود را به آنها اختصاص دهد. بنابراین ، به نظر من ، باید طوری برنامه ریزی شود که برنامه های کمتری ارائه شود. رهبر عالی همچنین گفت: مجلس باید لایحه محور باشد ، نه برنامه محور. دلیل آن این است که وقتی دولت لوایحی را معرفی می کند ، به یک متخصص تبدیل می شود و در مجلس تخصص و کار نهایی می شود تا قدرت بیشتری داشته باشد.

این نماینده مجلس همچنین هشدار داد که با این حجم از پیشنهادها ، مجلس قادر به کنترل کار نظارتی خود نخواهد بود و کارهای نظارتی برای اجرای قانون همچنان پابرجا خواهد بود.

27215

دیدگاهتان را بنویسید