اگر نیمه شب بیدار شدید و نمی توانید بخوابید ، این مقاله را بخوانید



نادیا زاکالوند: از آنجا که مغز در چرخه های مختلف خواب عمیق و سبک دارد ، طبیعی است که چندین بار در طول شب بیدار شود. همچنین افراد مسن غالباً یک یا دو بار در شب بیدار می شوند تا از سرویس بهداشتی استفاده کنند. شب بیدار شدن و خوابیدن دوره ای معمولاً ضرری ندارد. در حقیقت ، بیشتر افراد به دلایلی وقتی بیدار می شوند شب دوباره می خوابند و حتی ممکن است صبح بیدار شدن را به یاد نیاورند.

اما اگر شب بیدار شوید و دیگر به خواب نروید ، این می تواند یک مشکل اساسی باشد. اگر این اتفاق حداقل سه بار در هفته و به مدت سه ماه رخ داد ، حتماً با یک پزشک تماس بگیرید.

دو دلیل اصلی بی خوابی اضطراب و نگرانی است. اگر از خواب بیدار شوید و فکرهایی مانند معوقات ، بدهی ها یا پرداخت قبض داشته باشید ، سیستم عصبی دلسوز شما فعال می شود. این سیستم واکنش های جنگ یا فرار را برمی انگیزد. همچنین میزان آدرنالین (هورمون استرس) و ضربان قلب را افزایش می دهد که خواب مجدد را برای شما دشوار می کند.

به یاد داشته باشید که هر وقت شب بیدار می شوید باید به پزشک یا متخصص خواب خود مراجعه کنید و بعد از 25 دقیقه یا بیشتر دوباره خوابتان نبرد. این افراد معمولاً روش هایی را برای آرام سازی ذهن و خلاص شدن از اضطراب و نگرانی به شما می آموزند. یا حتی ممکن است برای شما دارو تجویز شود.

متخصصان خواب معمولاً به شما توصیه می کنند قبل از خواب محتوای گوشی هوشمند خود را نخوانید ، زیرا نور آبی منتشر شده توسط این دستگاه ها از ترشح هورمون های خواب جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید  ترکیب آلومینیوم در برابر پرسپولیس مشخص شده است

علاوه بر این ، از عادت های خوب بهداشتی پیروی کنید. این عادت ها شامل موارد زیر است:

* از ساعت 14:00 به بعد کافئین مصرف نکنید. زیرا کافئین تا غروب آفتاب در بدن شما می ماند و شما را از خواب فرو می برد. به عنوان مثال ، اگر بعد از ظهر سه و نیم فنجان قهوه بنوشید ، حدود یک چهارم کافئین موجود در آن تا 12 ساعت در بدن شما باقی می ماند.

* اواخر شب چرت نزنید. این می تواند منجر به خواب دیر شب یا بیدار شدن در نیمه شب شود. اگر می خواهید در طول روز چرت بزنید ، آن را قبل از ظهر یا اوایل بعد از ظهر به تعویق بیندازید.

* یک برنامه خواب منظم داشته باشید. اگر هر شب ساعت مشخصی بخوابید ، ریتم ساعت بدن تنظیم می شود و خواب و بیداری شما منظم خواهد بود.

* اگر نیمه شب برای رفتن به توالت از خواب بیدار شدید ، کمتر از 2 تا 4 ساعت قبل از خواب بنوشید.

اگر تمام اقدامات فوق م workثر واقع نشد ، حتماً با یک متخصص خواب یا پزشک مشورت کنید.

منبع:هیچ وقت

4747

دیدگاهتان را بنویسید