افغانستان در آتش ، غنی از رستوران


اشرف غنی در رستوران

MeetNewsسخنگویان طالبان می گویند که 90 درصد مرزهای افغانستان را تحت کنترل خود درآورده اند و می گویند که آنها علاقه ای به انحصار قدرت ندارند ، اما تا زمان خروج اشرف غنی و تشکیل دولت جدید به جنگ ادامه می دهند.

در همین حال ، اشرف غنی پس از یک سری بازدید از برخی از امن ترین شهرهای افغانستان در استان های هرات ، خوست ، بلخ و ننگرهار ، علی رغم جنگ ویرانگری که در سراسر افغانستان درگرفت ، روز جمعه را به سرگرم کردن. .

همزمان گزارش هایی از تشدید درگیری ها در بلخ و درگیری در مناطق مسکونی در این استان گزارش شده است و در ولایت هرات گفته می شود که نیروهای امنیتی و مجاهدین برای بازیابی مناطق تحت کنترل طالبان از جمله اسلام آباد – ایران مستقر شده اند. مرز

سهیل شاهین ، سخنگوی امارت سیاسی امارت اسلامی افغانستان (دولت خودخوانده طالبان) مستقر در پایتخت قطر ، به گفت: “من می خواهم روشن کنم که طالبان به انحصار قدرت اعتقاد ندارند.” . آسوشیتدپرس. این بدان دلیل است که هر دولتی که در گذشته سعی در انحصار قدرت در افغانستان داشته باشد ، شکست خورده است. “ما نمی خواهیم همین فرمول را تکرار کنیم.” شاهین گفت در صورت عقب نشینی اشرف غنی و موافقت با یک دولت انتقالی ، طالبان اسلحه خود را زمین می گذارند. پیش از این ، طالبان گفته بودند که اگر نیروهای خارجی کشور را ترک کنند ، اسلحه خود را زمین خواهند گذاشت ، اما 38 روز قبل از خروج کامل همه نیروهای خارجی از افغانستان ، طالبان شرایط جدیدی را برای پایان دادن به جنگ در افغانستان تعیین کردند.

ذبیحولا مجاهد ، سخنگوی طالبان در افغانستان گفت: “طالبان حدود 90 درصد مرز افغانستان با کشورهای همسایه را کنترل می کنند.” مرزهای افغانستان با تاجیکستان ، ازبکستان ، ترکمنستان و ایران تحت کنترل ما است. “مرز با ترکمنستان و مرز با ایران کاملاً تحت کنترل ما است ، همانطور که مرزهای پاکستان (به جز چند بخش کوچک).” فواد امان سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که ادعای طالبان برای کنترل 90 درصد مرزهای این کشور خلاف واقع و بی اساس است. وی با بیان اینکه این ادعا برای اهداف تبلیغاتی مطرح شده است ، گفت: “متأسفانه برخی رسانه ها این موضوع را با اخبار فوری منتشر کردند.”

ادعای طالبان: زنان در دولت ما آزاد هستند

در هفته های اخیر ، طالبان در استان های شمالی ، شرقی و غربی افغانستان پیشرفت چشمگیری داشته و ده ها سال بر مرزهای مرزهای افغانستان با همسایگان خود ، از جمله ایران ، ازبکستان ، تاجیکستان و ترکمنستان تسلط داشته اند. سخنگوی طالبان در قطر گفت که این پیشرفت اساساً از طریق استفاده از زور نظامی و جنگ نیست ، بلکه از طریق گفتگو و توافق با مقامات محلی و استقبال مردم در آن مناطق بوده است. شاهین گفت: “مناطقی که به ما رسیده اند یا نیروهای نظامی به ما پیوسته اند با واسطه مردم و مذاکره صورت گرفته است ، نه از طریق جنگ و درگیری.”

بیشتر بخوانید  شرایط دریافت وام ۳۰۰ میلیون تومانی بانک دی با کارمزد 4 درصد+مبلغ اقساط

یکی از جدیدترین گذرگاه های مرزی طالبان در هفته گذشته گذرگاه مرزی اسلام-کالا در استان هرات ، در مرز با ایران بود. نیروهای طالبان پس از تصرف شهر ، پرچم های افغانستان را از مراکز دولتی و مرزی برداشته و پرچم های امارات اسلامی را جایگزین آنها کردند.

سهیل شاهین ، سخنگوی دفتر سیاسی امارات ، به آسوشیتدپرس گفت: “هیچ افغان ، از جمله من ، جنگ داخلی را نمی خواهد.” “و من فکر می کنم همه افغانها باید متحد شوند و در برابر ارزشهای ملی و اسلامی خود مدارا کنند.” وی با بیان اینکه در صورت استعفا اشرفنی آماده مذاکره درباره دولت جدید است ، گفت: “در دولت جدید ، زنان مجاز به کار ، مدرسه رفتن و مشارکت در سیاست هستند.” اما آنها باید حجاب داشته باشند. وی ادامه داد: “زنان برای خروج از خانه نیازی به داشتن یک خویشاوند مرد ندارند و فرماندهان ما به مدارس ، دانشگاه ها و بازارها اجازه داده اند مانند گذشته در مناطق تحت کنترل طالبان برای زنان کار کنند.”

هرات آماده دفع طالبان است

پیشرفت افغانستان در مناطق غربی و شمالی این کشور نگرانی زیادی را در میان شهروندان این مناطق ایجاد کرده است. در ژوئیه سال جاری ، هنگامی که طالبان شهرستان زندیذان در استان هرات را تصرف کردند ، ترس از سقوط هرات به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز اقتصادی افغانستان در مرز ایران افزایش یافت. سخنگوی طالبان گفت که اگرچه آنها پس از فتح زندیذان موفق به تصرف هرات شدند ، اما “به احترام توافق خود با ایالات متحده” از این کار امتناع ورزیدند.

با این حال ، ولایت هرات اکنون گزارش می دهد که نیروهای دولتی و مجاهدین محلی در حال آماده سازی برای آزادسازی زند یان ، اسلام کالا و سایر مناطق تحت تصرف طالبان هستند. اسماعیل خان ، یک مجاهد برجسته در هرات که در طول جنگ علیه اشغالگران شوروی سابق جنگید ، گفت که او تعداد زیادی از نیروهای محلی را برای کمک به نیروهای امنیتی افغانستان برای مقابله با حمله طالبان به هرات بسیج کرده است.

اولین عملیات نیروهای امنیتی محلی و افغانستان صبح روز جمعه در منطقه کرخ در استان هرات انجام شد. طبق گزارش رسانه ها ، در این عملیات 15 اپراتور طالبان کشته و 20 نفر دیگر زخمی شده اند و منطقه کروه نیز توسط نیروهای طالبان آزاد شده است. فواد امان سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت ارتش این کشور به زودی یک عملیات گسترده نظامی را برای آزادسازی مناطق تحت کنترل طالبان آغاز خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  قیمت هویج به کیلویی۲۰ هزار تومان رسید

در رستوران مورد علاقه خود ثروتمند هستید!

گرچه طالبان می گویند تا زمان اشرف غنی قدرت را بر زمین نخواهند گذاشت و به جنگ ادامه می دهند ، اشرف غنی که در هفته های اخیر علیه پیشرفت سریع طالبان در مناطق مختلف افغانستان منفعل بوده است ، اکنون به مراکز استانهای پایتخت سفر می کند. برای نشان دادن اهمیت تسلیم سرنوشت کشور آغاز می شود. سفرهای غنی هفته گذشته قبل از شهر هرات آغاز شد و اکنون پس از خوست و مزار شریف ، وی روز گذشته برای بازدید از آن شهر به ننگرهار سفر کرد.

در انتها ، رئیس جمهور آشفته افغانستان ، پس از بازگشت از سفر به ننگرهار ، به جای برنامه ریزی جدی برای مقابله با حمله نظامی طالبان در مکان های مختلف ، تصمیم گرفت با همسرش به یک رستوران شیک در کابل برود و سرگرمی را تصور کند در میدان نبرد اینستاگرام. هویت او را ارسال کنید. با این حال ، طالبان می گویند اشرف غنی مبارز است و باید عقب نشینی کند. “من در پست اینستاگرامم نوشتم که عید سه روز در حال بازدید از نیروهای مسلح ملی در مرکز و شمال کشور هستم و جمعه شب به رستوران بی بی گل آمدم.”

گفته می شود صاحب رستوران بی بیگول ، خانم شکیلا ابراهیم ، رابطه بسیار نزدیک با اشرف غنی دارد و از امتیازات ویژه دولتی برخوردار است. به عنوان مثال ، در بهار سال گذشته ، که برای جلوگیری از شیوع بیماری عروق کرونر قلب ، با دستور وزارت امور داخله افغانستان و وزارت صحت عامه همه مکانهای عمومی در کابل ، از جمله رستوران ها ، بسته شد ، رستوران بی بی گل با نگهبانان مسلح باز ماند. . او مجبور نبود برای بستن این رستوران برود.

در آن زمان ، TOLOnews افغانستان گزارش داد که مأموران امنیتی در این رستوران علیه تیم خبری شبکه که برای پوشش تنها رستوران باقی مانده در دوره قرنطینه رفته بودند ، خشونت کرده اند و خانم ابراهیم دوربین یکی از شبکه ها را شکسته است. اپراتورها سهیل شاهین ، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه ، به آسوشیتدپرس گفت: “دولت افغانستان به دنبال آتش بس نیست.” بلکه او می خواهد طالبان تسلیم شود و قبل از برقراری آتش بس باید توافق بر سر یک دولت جدید حاصل شود. »

غنی قبل از سفر به ننگرهار در روز پنجشنبه ، از پادگان کماندوهای ویژه افغانستان بازدید کرد. وی در این دیدار پاکستان را به حمایت از افغانستان متهم کرد. غنی ، رقیب سنتی پاکستان در جنوب آسیا ، غنی ، در سخنرانی خود که هدف آن فقط حمله به پاکستان و ابراز وفاداری به هند است ، می گوید که طالبان با لشکر طیبه و جیش محمد ارتباطات بسیار عمیقی دارند.

بیشتر بخوانید  قرعه‌کشی جام‌ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا/ هم‌گروهی شاگردان مهدوی‌کیا با ازبکستان و قطر

دو گروه مبارز به نام های جیش محمد و لشکر طیبه از جمله گروه هایی هستند که در کشمیر تحت کنترل هند عملیات تروریستی انجام می دهند و متهم به حمایت از دولت پاکستان هستند. با این حال ، غنی تخریب روابط با همسایه جنوبی افغانستان را متوقف نکرد و با کاوش در مسئله آب که اخیراً در سخنرانی های دیگر خود به آن پرداخته ، تلویحاً ایران را به خصومت با افغانستان متهم کرد و گفت: “مالکیت آب اکنون افغانستان خود افغانستان است ، و به همین دلیل دشمنان افغانستان در تلاشند تا با توطئه انتقام بگیرند: “از آنجا که آب و موقعیت استراتژیک از ما گرفته شده است ، به همین دلیل دشمنان نقشه می کشند و می خواهند از طریق جنگ انتقام ما را بگیرند. “

واشنگتن: دولت افغانستان سقوط نخواهد کرد

طی دو روز گذشته دو مقام ارشد نظامی و امنیتی آمریکایی تأکید کرده اند که علی رغم پیشروی بی سابقه طالبان از طریق افغانستان در آستانه عقب نشینی نیروهای آمریکایی ، انتظار سقوط دولت افغانستان را ندارند. ویلیام برنز ، رئیس سیا در مورد درگیری های اخیر در افغانستان با NPR گفت: “ما موفقیت های نظامی بزرگی را برای طالبان دیده ایم.” این یک روند نگران کننده است ، اما تشخیص این نکته مهم است که دولت افغانستان هنوز از قابلیت های قابل توجهی برخوردار است. “مشکل معمولاً در مواردی است که اراده سیاسی و وحدت رهبری مهم باشد.” وی افزود: “کابل در حال حاضر توانایی مقاومت دارد ، اگرچه این امر به اراده سیاسی نیز نیاز دارد.” برنز گفت: “وضعیت فعلی افغانستان به معنای سقوط اجتناب ناپذیر دولت در کابل نیست.”

مارک میلی ، رئیس ستاد مشترک ، روز پنجشنبه نیز گفت که به نظر می رسد طالبان در یک حمله گسترده در افغانستان استراتژیک عمل می کنند ، اما پیروزی آنها نامشخص است. به گفته ارتش آمریكا ، طالبان هیچ یك از شهرهای پرجمعیت را تحت كنترل ندارند. وی افزود که با فشار ستیزه جویان به حدود نیمی از مراکز استانهای افغانستان ، ارتش افغانستان در حال “تقویت نیروهای خود” برای محافظت از مراکز مهم شهری است. وی گفت: “آنها برای محافظت از مردم رویكرد كرده اند و بیشتر مردم در مراكز استانها و پایتخت كابل زندگی می كنند.”

گزارش: شهاب شاهسواری

دیدگاهتان را بنویسید