بحران آب در خوزستان با هندسه و ریاضیات حل نمی شود!


رئیس دانشکده علوم آبزیان ، دانشگاه شهید چمران اهواز:

رئیس دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز: بحران آب در خوزستان با هندسه و ریاضیات قابل حل نیست

بازدید از اخبار نسرین نیکنام: بحران آب یا تنش که در خوزستان بوجود آمده است ، نیاز به بررسی تخصصی دارد و اگر این بحران به درستی درمان نشود ، پس از مدتی مانند یک خطا باز می شود و به تنش های دیگری منجر می شود.

موضوعی که در مورد خوزستان باید به آن پرداخته شود این است که بسیاری از افراد و حتی کارمندان از نظر عاطفی با این مشکل برخورد می کنند و سعی می کنند راه حل های موقتی برای کمک به کشاورزان و دامداران از دیدگاه خود ارائه دهند و زندگی آنها به کارون و کره بستگی دارد. شادی زیاد؛ اما برای بررسی صحیح این بحران ، جلسه به متخصصان و کارشناسان آن رفت و در اولین گام با مهدی گمائیشی ، رئیس دانشگاه علوم آبزیان شهید چمران اهواز گفتگو کردیم تا پس از شنیدن نظرات این کارشناس و تجزیه و تحلیل کنید.

در ابتدای گفتگو از دکتر مهدی گمائیشی خواستیم تا از چندی پیش تنش آبی این روزهای خوزستان را بررسی کند که وی نیز مورد پسند قرار گرفت و گفت که این وضعیت به نظرات مقامات دولتی و سیاستمداران در مورد آب کلان مربوط است مرحله.

وی معتقد است که مشکل اصلی خوزستان این است که نگاه به منابع آب کشور چشم انداز درستی برای آبهای سطحی و زیرزمینی نیست. یعنی وزارت نیرو به عنوان متولی و مسئول مدیریت آب ، سعی در برآورد میزان آب در کشور و سپس قسمتهایی که به آب نیاز دارند ، و اکنون نحوه تخصیص این منابع را بررسی می کند. این دیدگاه کاملاً اشتباه است ، زیرا با هندسه و ریاضیات نمی توانیم منابع آب را مدیریت کنیم.

بیشتر بخوانید  آیین نامه قاچاق شبانه در افغانستان را برای مقابله با طالبان ممنوع می کند - خبرگزاری | اخبار ایران و جهان

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود تأکید کرد که در هیچ کجای دنیا با منابع آبی خود اینگونه برخورد نمی کنند ، یعنی دید مهندسی ندارند ، زیرا آب یک مقوله اکولوژیکی است و نه چیز دیگری.

به گفته قمیشی ، هورالعظیم دارای آبی است که در زمین 1.4 میلیارد متر مکعب و در فصل مرطوب 1.8 میلیارد متر مکعب است و چون محیط تالاب زنده است و ما نمی توانیم به یک باره وارد آن آب شویم و سپس نه ، مقدار آب باید شناخته شود زیرا اگر همه آب را کنار هم بگذاریم یا اصلاً ندهیم ، زندگی تالاب به طور جدی در خطر خواهد بود ، دقیقاً مانند آنچه امروز شاهد آن هستیم.

ما همچنین در مورد تعداد سدهای خوزستان و سایر سدهای کشور با او صحبت کردیم. وی به ویژه سدهای خوزستان را ارزیابی کرد و از سدهای ساخته شده دفاع کرد. توسط کسی ساخته نشده است و در همان زمان ، حدود 7 میلیارد متر مکعب ، که یک و نیم برابر حجم سد است ، آب جمع می شود ، که برای مدتی از نظر کارون و هورالعظیم خوب بود تأمین آب

Gomaishi این مشکل را در جای دیگر ، در مدیریت ضعیف سد و سو the استفاده از انشعابات و مهمتر از همه در تشویق افرادی که در رودخانه های بزرگ زندگی می کنند ، به کشاورزی در کشوری خشک و نیمه خشک می داند. متفاوت منطقی نیست ، آنها باید سالها قبل مدیریت شوند ، دوره ای که آنها فهمیدند که وضعیت منابع آب خوب است و امیدوار بودند که مرطوب شود و کشاورزی را شروع کنند و اکنون که زندگی کشاورز به این نوع زندگی بستگی دارد ، ما به راحتی آن را آبی می نامیم که نداریم.

بیشتر بخوانید  باید جایگاه بهتر و سهم بیشتری از شبکه بانکی را به خود اختصاص دهیم

فیلم کامل این گفتگو را در زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید