عزیمت مراکز پر خطر از تهران؛ یکی از شرایط آمادگی برای بحران



رئیس اجرایی مرکز امداد و نجات ایران در ایران با بیان اینکه فاصله بین اقدامات آماده سازی تهران برای مقابله با بحران بسیار کند و فاقد سرعت است ، گفت: متأسفانه اگر به ترک مراکز پر خطر در تهران توجه نکنیم آنها می دانند که یکی از این مراکز اتفاقی است.

مهندس احمد بختیاری در مصاحبه با ایسنا وی در مورد نیاز مراکز پرخطر برای خروج از شهر تهران برای آمادگی بهتر شهر در برابر بلایا اظهار داشت: می توان راه حل های مختلفی را برای آماده سازی شهر تهران در برابر حوادث مختلف در نظر گرفت.

وی یکی از این تصمیمات را حذف مراکز پرخطر از سطح شهر عنوان کرد و گفت: مصوبه ای در مورد نیاز مراکز پر خطر برای خروج از شهر مطرح شده است. در دهه های اخیر تلاش هایی برای داشتن پمپ بنزین در حومه شهر صورت گرفته است ، اما با گذشت زمان و رشد شهر ، همه چیز در قلب شهر بود. در واقع ، این ساخت و ساز آنقدر نزدیک بود که یک ایستگاه سوخت اکنون پنج متر از یک ساختمان مسکونی فاصله داشت.

مدیرعامل سازمان غیردولتی نجات ایران ادامه داد: با شروع بحران هایی مانند زمین لرزه های شدید در تهران ، ممکن است مراکز پر خطر شهر به چالش کشیده شود ، بنابراین برنامه هایی برای جابجایی آنها در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد Save the Iran House ادامه داد: ما همیشه شاهد تعامل یا ادغام چندین فاجعه در تصادفات و بحران ها هستیم و این آسیب های زیادی وارد می کند. این تعامل معمولاً بین مراکز بهم پیوسته رخ می دهد ، بنابراین بهتر است مراکز پرخطر مانند مراکز ذخیره سوخت در خارج از شهر نگهداری نشوند.

بیشتر بخوانید  فوری؛ خدمات دندانپزشکی برای این افراد رایگان شد

وی ادامه داد: ترک این مراکز در تهران به شرطی که ضرری نداشته باشد و به مشکلات مواقع بحرانی کمک نکند ، در دستور کار قرار گرفت و قطعنامه ای برای وی نوشته شد.

بهتیاری افزود: طی یک دوره موضوع ترک جایگاه های سوخت در مناطق باز شهری مطرح شد که متأسفانه عملی نشد ، برخی از جایگاه های بنزین که فاصله کمی از فضای زندگی داشتند بسته شدند.

وی تأکید کرد: این بسیار مهم است که فاصله بین اقدامات برای آماده سازی تهران برای مقابله با بحران ها و حوادث بسیار کند است و سرعت مناسبی وجود ندارد.

بختیاری در مورد دلیل عدم انتقال مراکز پرخطر از مناطق شهری تهران گفت: شاید یکی از دلایل عدم انتقال این مراکز پرخطر کمبود مکان یا سازمانهایی باشد که علاقه مند به از دست دادن مکانی مانند شهران و نقل مکان به وسط. در جاده “متأسفانه اگر به خروج مراکز پر خطر از شهر تهران توجه نکنیم ، می توانیم بفهمیم که یکی از این مراکز چه زمان دچار حادثه شده است.

وی افزود: دستگاه قضایی می تواند در جابجایی مراکز پرخطر و پیشگیرانه دخالت جدی کند ، زیرا اجرای این مصوبه می تواند جان انسان ها را نجات دهد.

در پایان بختیاری گفت: “متأسفانه همیشه این اتفاق می افتد و ما بعد از وقوع آن تلاش می کنیم.” این اصلا جالب نیست. به نظر من اقدامات پیشگیرانه باید در زمینه خروج از مناطق پرخطر خارج از تهران مانند مراکز ذخیره سوخت و غیره انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید