مناطق کاشت گندم در اصفهان به دلیل کمبود آب کاهش یافته است



مهران توکلی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال سطح زیر کشت گندم خشک سال حذف شده و سطح زیر آبیاری گندم قابل کشت در استان 50 درصد کاهش یافته است.

به گفته وی ، سطح فرآوری گندم در استان در شرایط طبیعی 62000 هکتار گندم آبی و حدود 25000 هکتار گندم خشک است.

توکلی افزود: مهمترین چالش در تولید گندم استان آب و خشکسالی است ، بنابراین غیاب خشک در غیاب بارانهای بهاری از بین رفته است و اگر اینگونه نبود تا 100 هزار هکتار زیر کشت می رفت. “

کارشناس گندم اصفهان جهاد کشاورزی افزود: امسال کشاورزان حدود 6000 هکتار از مزارع گندم خود را به دلیل خشکسالی ، کمبود آب و نیاز دام به علوفه در حالی که گندم غذایی است به چراگاه اختصاص دادند. “این انسانی است و این مسئله است. باید مدیریت و رسیدگی شود.

به گفته وی ، با توجه به خشکسالی در استان و ادامه این وضعیت ، پیش بینی می شود مزارع آبیاری استان 20 تا 25 درصد در شاخص های تولید کاهش داشته باشند.

توکلی با بیان اینکه هزینه های کشت ، برداشت و مواد اولیه در بخش تولید گندم نیز افزایش یافته است ، افزود: خرید تضمینی ، تسهیلات یک ساله با کارمزد 18 درصد ، تهیه بذر و توزیع یارانه و کنترل آفات از طریق سمپاشی عمومی. اقدامات دولت آنجا برای حمایت از گندم.

به گفته وی ، قیمت خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده و به 5000 تن کیلوگرم رسیده است.

بیشتر بخوانید  نشست خبری جشنواره تولیدات رسانه‌ای مهدویت برگزار شد

توکلی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 50 مرکز استان گندم تولید شده توسط کشاورزان را خریداری می کنند ، افزود: استان اصفهان یکی از مصرف کنندگان و واردکنندگان گندم از استان های دیگر است و تمام این محصول در کارخانه های تولید آرد به کاربرد اصلی می رسد.

جهاد کشاورز اصفهان کارشناس گندم گفت: هر ساله به دلیل زمین های قابل کشت به طور متوسط ​​32000 کشاورز گندم در استان داریم و همچنین 20 کارخانه آرد در استان فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه کشت و برداشت گندم در استان به صورت مکانیزه انجام می شود و از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست ، افزود: تسطیح و کیفیت زمین ، کنترل آفات ، اصلاح بذر و توجه به بهترین روش آبیاری از نکاتی است که باید در نظر گرفته شود ساخت یک محصول.

توکلی افزود: روش های آبیاری مزرعه بیشتر به صورت نشت و جاری شدن سیل است اما روش کاربرد برای گندم بهتر است.

کارشناس گندم اصفهان جهاد کشاورزی با بیان اینکه نیاز آب برای هر هکتار گندم از 8 تا 10 هزار متر مکعب است ، افزود: با توجه به ادامه خشکسالی ها ، توصیه می شود گندم فقط در مناطقی که کنترل می شود در مناطق کنترل شده کشت شود. از نظر آبیاری دشوار نیست. “و در مزارع دیگر مدل تولید مثل را تغییر دهید و جایگزین کنید.

به گفته وی ، امسال میزان بارندگی در این استان 37 درصد کاهش یافته است.

گندم آبی و جو در 24 شهر استان با سطح کم تا زیاد کشت می شود ، اما گندم خشک فقط در شهرهای غربی و جنوبی از جمله فریدون ، فریدونشهر ، بوئین و میاندشت ، چادگان ، سمیرم و مناطق مرکزی کاشت می شود. استان

بیشتر بخوانید  اولین قیمت دلار و یورو در بازارهای مختلف 25 بهمن

با توجه به خشکسالی و وضعیت فعلی ، در صورت پایدار بودن وضعیت فعلی پیش بینی می شود امسال 180 تا 200 هزار تن گندم در استان تولید شود.

استان اصفهان 563 هزار هکتار زمین کشاورزی معادل پنج درصد استان و 3.5 درصد زمین کشاورزی کشور دارد و بیش از 350 هزار نفر در استان به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق کشاورزی زندگی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید