ازبکستان با درخواست ایالات متحده برای اسکان هزاران افغان مخالفت می کند



ایرنا پنجشنبه شب به نقل از رویترز گزارش داد ، واشنگتن از ازبکستان ، تاجیکستان و قزاقستان خواسته است تا به طور موقت حدود 9000 افغان را برای آماده سازی ویزای ایالات متحده خود دریافت کنند.
این افراد از جمله نیروهای محلی هستند که قبلاً با نیروهای آمریکایی و غربی همکاری داشتند و اکنون با خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان با خطر مرگ روبرو هستند.
جو بایدن ، رئیس جمهور آمریكا چند هفته پیش اعلام كرد كه مأموریت زورگویی كشورش از افغانستان تا 31 اوت (9 سپتامبر) پایان می یابد.
با عقب نشینی نیروهای آمریکایی ، جنگنده های طالبان در هفته های اخیر حملات خود را افزایش داده و مناطق وسیعی را تحت کنترل خود درآورده اند.
تاکنون قزاقستان و تاجیکستان به درخواست آمریکا پاسخ نداده اند.
ساماتیلا آراگشو ، فرستاده ویژه ازبکستان در افغانستان ، شوکت میرزاف ، اولین کشور آسیای میانه بود که این موضوع را علناً مطرح کرد.
وی گفت: “این یک مسئله بسیار حساس و جدی برای ازبکستان است و بلافاصله قابل حل نیست.” ازبکستان کنوانسیون 1951 سازمان ملل در مورد مهاجرت را امضا نکرده است ، در حالی که قوانین ازبکستان اعطای وضعیت مهاجر به کسی را پیش بینی نکرده است.
نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان افزود: بنابراین ، به دلیل عوامل داخلی و خارجی ، هیچ مبنای قانونی برای پناهگاه شهروندان آمریکایی افغانستان در سرزمین ما وجود ندارد.
تخمین زده می شود که 100000 افغان حق مهاجرت به ایالات متحده را دارند.
عزیمت این افراد ، به گفته مقامات آمریکایی ، در این ماه آغاز می شود و مترجمان در حال آماده سازی برای خروج از افغانستان در حال حاضر درخواست های خود را تحت برنامه ویژه ویزای مهاجرت وزارت امور خارجه برای مترجمان عراقی و افغانی تکمیل کرده اند.

بیشتر بخوانید  یک دستور تارت متفاوت یاد بگیر و درست کن! | طرز تهیه تارت سوکره شکلاتی +ویدئو

دیدگاهتان را بنویسید