یکی از این صفات نبرد بی چون و چرای وی علیه اسرائیل به عنوان یک شر مطلق بود و این مسئله در زندگی وی بسیار برجسته شد. یکی دیگر از ویژگی های او ذوب شدن او در امام خمینی بود ، زیرا او می توانست همه چیز را از طریق پنجره امام خمینی (ره) در جهان ببیند و دریافت کند. اما ویژگی سوم او پایبندی به نهاد سنت و اعتقادات شخصی سنتی بود. در این مقاله می خواهم به این سه ویژگی اشاره کنم. محتشمی تهرانی بود. وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در حوزه علمیه مجتهد ، خیلی زود به نجف رفت. از همان لحظه ورود به نجف به حلقه دوستان امام خمینی پیوست.
حضور وی در بحبوحه حوادث مبارزات ایران با حضرت امام خمینی (ره) در دوران اشتیاق جوانی ، طبیعتاً وی را به مطالعه و شناخت مشکلات جهان واداشت.
در عراق ، حسن البکر به دلیل مبارزات ضد آمریکایی و ضد ایرانی خود به زندان افتاد. وی در نجف با رهبران گروههای فلسطینی که با امام در سفر بودند ملاقات کرد و ایدئولوژی ضد اسرائیلی در آنجا شکل گرفت. هنگامی که انقلاب پیروز شد ، در بحبوحه مبارزه ضد امپریالیستی در منطقه و سراسر جهان و جایگزینی سفارت سازمان آزادیبخش فلسطین با سفارت اسرائیل در تهران ، طبیعتاً منظور از سفارت سوریه در منطقه مبارزه مستقیم با اسرائیل بود. . این کار. هنگامی که مختشامی سفیر ایران در سوریه شد ، کار خود را برای مبارزه با اسرائیل آغاز کرد.
در اوایل انقلاب ، یکی از دستورالعمل ها و سیاست های کشف نشده انقلاب ، دفاع از هر جنبش آزادی خواهانه در جهان بود.
دو سیاست وجود داشت. یکی این که ایران از جنبش های موجود برای آزادی جهان حمایت کند و دیگری ایجاد جنبش های جدید 100٪ همسو با جمهوری اسلامی است.
محتشمی بنیانگذار سیاست دوم است. در لبنان که عملاً یک زیر گروه سیاسی سوریه بود ، حزب امل قدیمی وجود داشت که توسط امام موسی صدر تأسیس شد و همه آنها شیعه بودند و به طور طبیعی به ایران متمایل بودند ، نه ایران.
شما احتمالاً روش امل را دوست ندارید. وی در میان نیروهای انقلابی و درون امل ، یک گروه مستقل ضد اسرائیلی تشکیل داد و آن را حزب الله خواند. این گروه که حزب الله نیز نامیده می شود توسط مختشامی تأسیس شد و به تدریج ظهور کرد. در آغاز ، آنها درگیری خونینی با امل داشتند و سرانجام این موضوع به کانون نبرد جدی علیه اسرائیل تبدیل شد.
در ابتدای این سفر ، اسرائیل که خطرات تفکر مختشامی را می دانست ، اولین درگیری وحشیانه را آغاز کرد و نامه ای را به قصد کشتن مختشامی به سفارت ایران در سوریه فرستاد و بمب منفجر شد و سرانجام مختشامی را کشت. یک کهنه سرباز و بازگشت به باته من در ایران هستم.
او مدتی در رادیو و تلویزیون بود. به عنوان معتمد امام در مهمترین سازمانی که انقلاب در آغاز به آن نیاز داشت. وظیفه او رسیدگی به اخبار بود.
حتی هنگامی که او به دلیل سیاست های سیاسی خود سیاست رسمی را ترک کرد ، هنوز در سراسر جهان و در ایران به عنوان یک شخصیت ضد سازش ضد اسرائیلی شناخته می شد و در کنفرانس های بین المللی ضد اسرائیلی شرکت می کرد. دومین ویژگی بارز مختشامی ذوب شدن امام بود. بیش از یک فرد عادی مورد اعتماد امام و دفتر امام است.
وی به عضو مسس مجمع روحانیون جنگ درآمد که در ابتدا از اکثریت اعضای دفتر امام تشکیل شده بود و در آن زمان یکی از رهبران چپ امامت بود.
طبیعی بود که در همان جهت و با همان ویژگی لهجه لهجه در سمت چپ باشد. مواضع وی افراطی تلقی می شد و پس از آنکه امام بتدریج صحنه را ترک کرد ، مورد انتقاد و مخالفت دولت رسمی قرار گرفت.
محتشمی ذاتاً انسانی انقلابی و سازش ناپذیر بود
به دلیل اعتماد امام به کابینه موسوی ، وی وزیر کشور شد. مخالفت در جناح راست بیش از آن زمان با او آغاز شد.
محتشمی ذاتاً انسانی انقلابی و سازش ناپذیر بود. وی همچنین از پشتیبانی جدی خدمات امام برخوردار بود و به همین دلیل با جناح راست در خط امام تحمل نداشت. وی در دوره تصدی وزارت کشور چنان قدرتمند شد که حتی در برخی موارد حتی پس از گسترش اختیارات خود بر امام ، حتی نظر شورای منتخبان را رسماً قبول نمی کرد. مختشامی بعداً امام اصلی خود را از دست داد. اما او موقعیت سیاسی مهمی داشت. هنگامی که وی نماینده مجلس شد ، موضع تند وی در برابر حق ، که قسمت اصلی دولت در دست او بود ، شناخته شده و شجاعت وی شناخته شده بود.
معیار وی همراهی با امام بود
دیری نپایید و انقلابی ماند. معیار وی همراهی با امام و حمله به افرادی بود که مناصب مهم دولتی را بر عهده داشتند و سابقه طولانی در حمایت از امام نداشتند. این دومین ویژگی بارز مختشامی بود که قبول نکرد این معیارها با زمان امام تفاوت کمی داشته باشد.
هر کجا که نشانه ای از انقلاب در داستان آن روزها باشد ، مرد تهاجمی و خط مقدم باشکوه بودند. یک نمونه آن تقابل با سلمان رشدی بود که این مبارزه را آغاز کرد و به امام اطلاعات داد و حتی جناحی را علیه کسانی تشکیل داد که این روش مبارزه با سلمان رشدی را در دولت قبول ندارند ، که توصیف طولانی است.
ویژگی سوم مختشامی ، پایبندی به آیین سنتی ، در آخرین قسمت زندگی وی بیشتر نمایان شد. وی با کمک پیروان و دوستان خود حسینی را به نام حضرت زهرا سلام الله علیها ساخت. با معده خالی او شیرده بود. قرآن تلاوت می شد و بارها مسئولیت قرائت نماز و روزه با صدای غمگین خود را بر عهده داشت. وی به دلیل ماهیت انقلابی خود در انتخابات سال 1988 شرکت کرد. وی در حمایت از مهندس موسوی که وی را انقلابی از نوع انقلابیون پیرامون امام می دانست ، مسئولیت حفاظت از آرا را بر عهده گرفت. بعد از حوادث دلخراش سال 1988 ، وقتی با او صحبت کردید ، صحبت او قطع شد. حالات عرفانی او تقویت شد. در ایران ، او نمی توانست این شرایط را ادامه دهد. او دوست داشت از سیاست دور باشد. وی به نجف مهاجرت کرد و مانند قبل از انقلاب زندگی ضعیفی را سپری کرد و بار دیگر پرچم خانه امام خمینی (ره) را بر اساس اعتقاداتش بالا نگه داشت تا اینکه تاج ولیعه سراغ وی رفت و وی را در تبعید آلوده کرد و هنگامی که به ایران منتقل شد دیگر نتوانستند جلوی این کار را بگیرند. این ویروس شیطانی و آن را آسمانی کرد. مختشامی برای خودش مدرسه بود. مدرسه انقلاب و بس.
روحش شاد است.
27215