یوزپلنگ ایرانی برای سومین بار در خراسان شمالی مشاهده شد



روز پنجشنبه احمد صفرزاده به ایرنا گفت: وجود یوزپلنگ در حاشیه جاده سنخوست – جاجرم توسط یک دوستدار طبیعت گزارش شد و بلافاصله گروهی از محیط بانان به محل اعزام شدند.

وی گفت: این مرد از یوزپلنگ عکس گرفت اما به دلیل تاریک بودن هوا تصاویر کیفیت خوبی ندارند اما تصاویر رد های یوزپلنگ توسط محیط بانان در محل تهیه و مستند شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال سه مورد یوزپلنگ توسط محیط بانان یا سایر افراد استان به ثبت رسیده است و این افزایش مشاهدات نشان می دهد که وضعیت زندگی این گونه ارزشمند در این منطقه بهبود یافته است.

مدیر محیط زیست جاجرم با اشاره به مشاهده یوزپلنگ ماده با سه جوان در سالهای اخیر ، افزود: احتمالاً این یوزپلنگ یوزپلنگ مادر یا یکی از همان سه جوان است.

وی گفت: “احتمال دیگر این است كه این یوزپلنگ یوزپلنگ نر جدیدی باشد كه ادعای قلمرو كرده و در منطقه وجود دارد.”

وی خاطرنشان کرد: پس از کشته شدن یارولی در این حادثه دیگر یوزپلنگ نر در منطقه مشاهده نشد و کارشناسان و کارشناسان وجود یوزپلنگ نر دیگر را در منطقه پیش بینی می کنند.

بر اساس این گزارش ، جارگلی در سال 1997 در یک سانحه در بزرگراه سنخواست-جاجرم کشته شد.

صفرزاده تصادف جاده ای را یکی از نگرانی های حفاظت از یوزپلنگ عنوان کرد و گفت: چندین تابلوی هشدار دهنده برای ایمن سازی محور سنخست – جاجرم نصب شده است. نصب شده و ایمنی جاده افزایش می یابد.

وی گفت: در تلاش هستیم با تصویب شورای راهنمایی و رانندگی استان علائم هشدار دهنده در محور جاجرم-امیرآباد نصب کنیم و این مسیر برای یوزپلنگ ها نیز ایمن خواهد بود.

بیشتر بخوانید  به چرخ تیم ملی کاراته نچسبید / منتقدان به دنبال المپیک بودند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وی گفت: یکی از دلایل ناامنی زیستگاه یوزپلنگ ها در میاندشت جاجرم گله داری سگ ها و وجود پرورش دهندگان در منطقه است.

مدیر حفاظت از محیط زیست شهرستان جاجرم یکی دیگر از دلایل افزایش مشاهده یوزپلنگ در منطقه میانداش را افزایش جمعیت گوزن به عنوان طعمه اصلی این گونه وحشی و زیبا دانست.

این دومین مشاهده یوزپلنگ در ماه گذشته است.

به گزارش ایرنا ، منطقه حفاظت شده 85 هزار هکتاری میاندشت یکی از زیستگاه های امن یوزپلنگ های ایرانی است که در سال 1973 مورد حفاظت قرار گرفت.

این منطقه تحت پوشش دشتهای وسیع با آب و هوای خشک و نیمه خشک و تراکم نسبتاً مطلوب گیاه قرار دارد و عبور کالشور از آن باعث شده است که این منطقه حتی در خشکسالی نیز کمبود آب داشته باشد.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در جاجرم یکی از چهار منطقه قدیمی کشور است. میانداش یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در میان زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت 100 کیلومتر با پارک ملی گلستان ، 80 کیلومتر با منطقه حفاظت شده کارخود در مانه و سملنگنگ ، 75 کیلومتر با منطقه حفاظت شده هار توران شاهرود و 30 کیلومتر با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید