آیا دوستی دختر و پسر جای ازدواج را گرفت؟



می توان گفت: گسترش شبکه های مجازی و سهولت ارتباط و تبادل نظر و عقاید دختر و پسر در کاهش مسئله ازدواج بی تأثیر نبوده است. مردم خوشحال هستند که حداقل رابطه با جنس مخالف دارند و مسئولیت زندگی مشترک در مقابل مشکلات را ندارند و هیچ گونه تعهدی برای زندگی مشترک ندارند.

بنابراین ، اگرچه راحتی و راحتی در این روابط مطلوب به نظر می رسد ، اما آنچه در روابط دوستانه دختر و پسر نادیده گرفته می شود ؛ تشکیل خانواده و رسیدن به صلح پایدار که در دوستی نمی بینیم. علاوه بر موضوعات مختلف از جمله تورم ، مشکلات اقتصادی ، مشکلات مسکن ، اشتغال و … که نقش ویژه ای در کاهش تعداد ازدواج ها دارند ، این س arال مطرح می شود که آیا از نظر جامعه شناسی جوانان تمایل به ازدواج و شروع دارند؟ یک خانواده ، جوانان امروز برای بی فایده هستند یا نه؟

زهرا کمالی دهگان ، عضو انجمن جامعه شناسی ایران ، وی در این رابطه گفت: علی رغم اینکه زندگی مجردی برای جوانان بسیار راحت است ، جوانان هنوز تمایل زیادی به ازدواج و تشکیل خانواده دارند و این حالت سردی که اکنون شاهد ازدواج هستیم اغلب به مسائل و مشکلات اقتصادی. “

این جامعه شناس با اشاره به تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه در سال های اخیر و تأثیرات آن در کاهش ازدواج ، ادامه داد: این تغییرات در سطح کلان به رشد شهری ، مهاجرت به شهرها ، صنعتی سازی ، آموزش عمومی زنان و مردان و در سطح خرد بر تغییراتی است که در خانواده ها ایجاد شده است تا بتواند با تغییرات در سطح کلان سازگار شود. در حقیقت ، وقتی جامعه ای از نظر اجتماعی تغییر می کند ، منجر به تغییر فرهنگی نیز می شود.

بیشتر بخوانید  جدیدترین قیمت مرغ قطعه‌بندی اعلام شد

“طبق نظریه های اقتصادی ، روند ازدواج در دوران رکود اقتصادی کاهش می یابد و روند ازدواج در دوران رونق اقتصادی افزایش می یابد. آنها برای امرار معاش کار می کنند و بنابراین ، هر چقدر هم که ما در یک دوره رکود اقتصادی و کاهش اشتغال قرار داشته باشیم ، با کاهش ازدواج روبرو خواهیم شد ، زیرا وقتی افراد شغل مناسبی پیدا نکنند ، مطمئناً یک خانواده را اداره می کنند. آنها نخواهند آمد بعضی اوقات در چنین شرایطی جوانان با حمایت مالی والدین امرار معاش می کنند اما بعداً توانایی پرداخت هزینه را ندارند و در نتیجه میزان طلاق افزایش می یابد.

کمالی با اشاره به افزایش آمار طلاق و ترس جوانان از زندگی مشترک که احتمال شکست و جدایی در آنها زیاد است ، گفت: افراد مجرد با دیدن طلاق خطر ازدواج و طلاق را قبول نمی کنند. “جوانان این خطر را ندارند که به شخص دیگری اعتماد کنند و وارد زندگی دیگری شوند و سختی های بیشتری را تحمل کنند. در حقیقت ، عوامل اقتصادی می توانند تمایل افراد به ازدواج را از منظر اجتماعی و فرهنگی کاهش دهند.

این جامعه شناس با بیان اینکه ترس از ازدواج و به خطر نیفتادن این موضوع منجر به تمایل جوانان به درک روش آسان تری برای برقراری ارتباط با جنس مخالف می شود ، افزود: این ترس و خطر منجر به تمایل به اتخاذ روشی می شود که زشتی وجود ندارد در یک دوستی ، هیچ فشار روانی از طرف خانواده ها وجود ندارد و فرد جوان فقط با طرف مقابل در تماس است ، بنابراین برقراری این رابطه آسان تر است.

بیشتر بخوانید  روز کره سیاه فرا رسیده است

به گفته این جامعه شناس ، سطح انتظارات افراد از دوستی پایین است و بنابراین فرد از نظر قانونی درگیر روند ازدواج نیست ، زیرا احساس می کند وقتی جامعه از نظر فرهنگی به سمتی حرکت می کند که جوانان بتوانند به راحتی با یکدیگر دوست شوند . بنابراین ، آنها با محدودیت های قانونی و فرهنگی ازدواج روبرو نیستند و راه آسان تری را انتخاب می کنند.

وی همچنین به پیامدهای دوستی دختر و پسر اشاره کرد و گفت: یکی از پیامدهای این دوستی این است که افرادی که به دنبال تنوع هستند احساس مسئولیت نمی کنند و به راحتی می توانند شخص دیگر را جایگزین شخص دیگری کنند. همچنین یکی از مهمترین پیامدهای این دوستی ها معطوف به تشکیل خانواده و بچه دار شدن است. خوشبختانه در جامعه ما ، تشکیل خانواده و تولد کودک هنوز مهم است و اگر اکنون شاهد جوانی سرد و مضطرب در مورد ازدواج هستیم ، این به دلیل عوامل اقتصادی است که ازدواج را به تأخیر می اندازد.

کمالی در پایان سخنان خود گفت: “من فکر می کنم مهمترین عامل در حال حاضر افزایش تعداد ازدواج حل مشکلات اقتصادی است تا فرد بتواند نیازهای اساسی زندگی مشترک را برآورده کند ، امرار معاش کند و تمام ساعات کار خود را صرف نکند. . “در حال حاضر توجه به عوامل اقتصادی در ازدواج بیش از ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن اهمیت دارد.

۲۳۵۲۳۱

دیدگاهتان را بنویسید