روسیه هند و ایران را به پیوستن به گفتگوهای صلح افغانستان دعوت می کند



به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اسپوتنیک ، گروه ترویکا که شامل روسیه ، چین ، پاکستان و ایالات متحده است از سال 2019 تاکنون هشت بار دیدار داشته است و آخرین نشست آن در تاریخ 30 آوریل در دوحه قطر برگزار شد.
در بیانیه پایانی این گروه از طالبان خواسته شده است تا سطح خشونت در افغانستان را کاهش دهند و حمله گسترده ای را به این کشور آغاز نکنند.
دیمیتری سولودوف سخنگوی سفارت روسیه در دهلی نو گفت حضور ایران و هند در این گروه می تواند ظرفیت آن را افزایش دهد.
وی توضیح داد: با توجه به وخامت اوضاع در افغانستان ، وظیفه دستیابی به اجماع منطقه ای در حمایت از گفتگوهای صلح افغانستان حیاتی تر می شود.
سخنگوی سفارت روسیه در هند گفت: “همکاری انحصاری مسکو با دهلی نو به عنوان یک شریک فعال در سازوکار مذاکره در افغانستان” طبیعی ، معتبر و امیدوار کننده است. “
پیشنهاد مسکو برای پیوستن ایران و هند به این سازمان چند روز پس از سخنرانی سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه در اجلاس سران در تاشکند درباره پروژه های ارتباطی منطقه ای صورت گرفت.
وزیر امور خارجه روسیه در این اجلاس گفت که احتمال حضور بازیکنان تأثیرگذار خارجی در ترویکا مذاکرات صلح افغانستان در حال بررسی است.
در این نشست معاون وزیر امور خارجه هند و سید رسول مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.
در همین حال ، ساشانکار معاون وزیر امور خارجه هند روز چهارشنبه اعلام کرد که با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مکالمه تلفنی داشته است.
مقامات مطلع گفتند که دو طرف در مورد افغانستان و همکاری منطقه ای گفتگو کرده اند.
در اواسط ماه مه سال جاری ، طالبان حملات تهاجمی را در چندین جبهه اصلی آغاز کردند. اما با شدت گرفتن حملات طالبان ، ایالات متحده و ناتو نیروهای خود را از افغانستان بیرون می کشند.
هفته گذشته ، ایالات متحده بخش قابل توجهی از نیروهای خود را از بگرام خارج کرد. اما گفته می شود که حدود 600 سرباز آمریکایی هنوز در افغانستان هستند تا از سفارت افغانستان در افغانستان محافظت کنند.

بیشتر بخوانید  خوزستانی ها خط خود را از شورشیان جدا کردند

دیدگاهتان را بنویسید