آغاز مرحله سوم بازسازی حمام چهارسوق در بازار اراک


مصطفی مرزبان در گفت وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: حمام چهارسوق یکی از حمامهای قدیمی دوره قاجار است که در مجموعه بازار تاریخی اراک و جنب بازار چهارسوق واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه این حمام تاریخی 670 متر مربعی یکی از بناهای دوره قاجار است و همزمان با ساخت بازار ساخته شده است ، افزود: این ساختمان زیبا و قدیمی در سالهای اخیر آسیب جدی دیده است. همکاری صاحب ساختمان احیا شده و پس از مرمت و مرمت باید به یک اتاق غذاخوری سنتی تبدیل شود که قطعاً می تواند مکانی برای استراحت در قلب تاریخ در فضایی مانند بازار تاریخی اراک باشد که یکی از شاخص ترین و عالی ترین بناهای باستانی استان مرکزی است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: دو فصل از مرمت این حمام تاریخی مربوط به دوره قاجار سال گذشته ساخته شد و امسال 500 میلیون ریال برای مرمت این ارزشمند تاریخی اختصاص داده شده است. حمام از وامها به پروژه های اشتغال پایدار در استان مرکزی.

مرزبان ادامه داد: عملیات مرمت در این مرحله شامل: تخریب ، روشنایی و تعمیر سقف ها ، تعمیر قوس ها ، ستون ها و دیوارهای داخلی است که برای مرمت و مرمت نهایی بنا به 10 میلیارد ریال وام نیاز دارد.

وی افزود: حمام چهارسوق از معدود حمام هایی با ارزش تاریخی است که دارای دو حمام سرد و گرم و یک حمام است. در قالب این کار بصورت شبانه روزی و با ساعتها برای مردان و ساعتها برای زنان انجام شد ساعت را عوض کنید زنان و مردان نیز توسط شاخ اعلام شدند.

بیشتر بخوانید  فوتسالیست جوان ایرانی بر اثر تاج گذاری درگذشت

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی یادآور شد: این بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار ، 1285 پوند در تاریخ 10/10/1355 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

گفتنی است مجموعه تاریخی بازار اراک هسته مرکزی ساختار تاریخی اراک محسوب می شود و دارای 20 خانه و تیمچه و تعدادی مسجد ، مدرسه ، استخر ، حمام و غیره از جمله سرویس بهداشتی است که مجتمع 14 هکتاری در مرکز ساختار تاریخی اراک.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید