وضعیت قیمت برنج ، گوشت و شکر در ماه ژوئن


آمارهای منتشر شده توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت (سمت) نشان می دهد که در میان انواع برنج ، گوشت و شکر ، که وضعیت قیمت آنها در ژوئن سال جاری منتشر شد ، قیمت تمام کالاها نسبت به سال گذشته 37 تا 105 درصد افزایش یافته است. ژوئن سال گذشته و بیشترین افزایش قیمت مربوط به گوشت مرغ است که قیمت آن بیش از دو برابر شده است.

به گزارش ایسنا ، بر اساس این آمار ، بیشترین افزایش قیمت در خردادماه امسال مربوط به گوشت مرغ تازه است که قیمت آن با رشد 105.6 درصدی از حدود 12 هزار و 500 تن در خرداد 1399 به نزدیک 26 هزار فولاد در ماه مشابه امسال رسید سال وارد شد البته اخیراً قیمت این محصول به بیش از 35 هزار تن رسیده است ، در حالی كه قیمت مصوب مرغ 24 هزار و 900 تن است.

در پایان سال گذشته ، آشفتگی در بازار طیور بسیار شدید بود که منجر به ایجاد صف های طولانی برای مرغ با هزینه تنظیم بازار در تاج شد. حیوانات و پرندگان مورد استفاده نیز پول ملی دریافت می کنند و طیور باید با قیمت مصوب در دسترس عموم قرار گیرند. اما در شرایطی که وزارت جهاد کشاورزی می گوید تولید طیور برای نیازهای کشور کافی است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و وزارت صمت را که وظیفه نظارت بر بازار و مقابله با فروش مجدد را بر عهده دارد ، مقصر می داند که اردوگاه مرغداری تهیه و توزیع این محصول را بر عهده دارد. بنابراین این وزارتخانه مسئولیتی در قبال اظهارنظر در این زمینه ندارد. از طرف دیگر ، گزارش هایی از کمبود مرغ در بازار وجود دارد.

بیشتر بخوانید  رهایی از خطر شکستگی لگن با رژیم غذایی مناسب

افزایش قیمت برنج ایرانی به نصف برنج خارجی

بعد از مرغ ، قیمت برنج تایلندی بیشترین افزایش را دارد که قیمت آن با 9/90 درصد افزایش به حدود 14 هزار و 800 تن رسیده است. قیمت برنج پاکستانی با افزایش 51.4٪ به 24،600 تن رسید.

اما افزایش قیمت برنج داخلی کمتر است. بنابراین قیمت برنج طارم آلا و برنج خانگی هاشمی در این مدت به ترتیب 40.7 و 39.9 درصد افزایش داشت و در ژوئن سال جاری به حدود 36 هزار تن و 35 هزار تن رسید.

البته آینده بازار برنج در تاریکی است زیرا در پایان ماه ژوئن دبیر انجمن واردکنندگان برنج از طرحی برای کاهش رفع ممنوعیت واردات فصلی برنج خبر داد و گفت: دلیل این طرح ذخایر کم برنج خارجی. و با توجه به این واقعیت که واردکنندگان نمی خواهند برنج را برای دوره ممنوعیت وارد کنند ، کشور ممکن است با کمبود برنج خارجی روبرو شود.

امسال این ممنوعیت فصلی از اوایل ماه اوت تا اواخر اکتبر اعمال می شود و طبق گفته وزارت صمت ، فقط برنجی که قبض و اخطار ورود انبار و همچنین ثبت سفارش قبل و بعد از آن را داشته باشد ، قابل اعلام و ترخیص است. او در حال آمدن است. اما در آخرین نامه نگاری گمرک ایران وضعیت واردات برنج و ذخایر آنها را به دلیل ممنوعیت واردات فصلی و بلاتکلیفی ورود حامل های برنج به ایران با وزارت صمت برجسته کرده و خواستار بررسی ممنوعیت واردات فصلی این کالاها برای جلوگیری از کمبود برنج یا افزایش آن شده است. قیمت ها در ماه های گذشته

بیشتر بخوانید  ضرب المثل در مورد آش | همه ضرب المثل های فارسی با آش

شکر سومین کالای گران قیمت است

اما به طور کلی ، سومین افزایش قیمت به دلیل شکر است که قیمت آن در خرداد 84.6 درصد نسبت به ماه مشابه سال 1399 افزایش یافته است. بنابراین قیمت هر کیلوگرم شکر سفید از 7000 تن در ژوئن سال گذشته به 12800 تن در ماه مشابه امسال رسیده است.

البته مشاهدات میدانی نشان می دهد که قیمت شکر در بسته های 900 گرمی در فروشگاه ها به 15 تا 18 هزار تن رسیده است. در همین راستا اخیراً معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده دلیل افزایش قیمت شکر را کاهش ذخایر شکر وارد شده به ارز ملی عنوان کرده و گفته است که از آنجا که شکر در حال حاضر با نصف ارز وارد می شود دیگر مشمول قیمت گذاری نیست. درست نشد.

این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم گوشت گاو و گوشت گوسفندی با 51.7 و 37.4 درصد افزایش در خرداد امسال به حدود 116 هزار تن و 128 هزار تن رسیده است. قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گوشت گاو در همان ماه سال 1399 به ترتیب حدود 77 و 93 هزار تن بود.

بر این اساس کمترین کاهش قیمت در ژوئن امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل مربوط به گوشت گوسفندی بود.

کدام کالاها در یک ماه افزایش یافته است؟

بررسی قیمت این اقلام اساسی به مدت یک ماه همچنین نشان می دهد که قیمت همه این اقلام در ژوئن سال جاری نسبت به ماه قبل به جز برنج پاکستانی و گوشت گوسفندی به ترتیب 0.4 و 2.1 درصد و نرخ کاهش داشته است. افزایش قیمت برای یک ماه بین 1.2 درصد (گوشت گاو) تا 3.5 درصد (شکر) بود.

بیشتر بخوانید  هدف تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی در وین چیست؟

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید