امید به ادامه رشد اقتصادی پس از واکسیناسیون عمومی در برابر تاج


به گزارش ایرنا ، آمار منتشر شده از رشد اقتصادی این کشور در روز سه شنبه نوید آینده بهتری برای اقتصاد ملی است. رشد اقتصادی برای سال 1399 نه تنها مثبت است ، بلکه روند رو به رشد را از ابتدای سال تا پایان سال 1399 نشان می دهد. این روند مثبتی امیدوار کننده است و در صورت رفع موانع اصلی تولید ، رشد اقتصادی به هدف برنامه ششم توسعه و برنامه هفتم توسعه (که در آینده نزدیک تنظیم می شود) می رسد.

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی ، تازه منتشر شده ، رشد اقتصادی کشور در سال 1399 با قیمت پایه (با قیمت های ثابت در سال 1390) نسبت به سال قبل (با نفت) 3.6٪ و (بدون نفت) به ترتیب 2.5 ٪ بررسی روند فصلی ارقام رشد در سال جاری نشان می دهد که پس از کاهش فعالیت اقتصادی در ابتدای اپیدمی بیماری عروق کرونر قلب در سه ماهه اول سال 1399 (رشد 2.5٪) ، رشد اقتصادی کشور در سه ماهه دوم از 5.4 درصد و بعد از رقم 3.8 درصد در سه ماهه سوم سال جاری ، در سه ماهه چهارم به 7.7 درصد رسیده است.

لازم به ذکر است که نرخ رشد ثبت شده در گروه های نفت ، صنایع ، معدن و کشاورزی به ترتیب 11.2٪ ، 7.1٪ و 4.5٪ بوده و ارزش افزوده بخش خدمات نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

لازم به ذکر است که ارزش افزوده بخش نفت در سال 1398 با افت بسیار شدیدی روبرو شد (رشد 38.7٪) و با بهبود نسبی وضعیت در سال 1399 رشد بالایی در این بخش وجود داشت. ارزش افزوده ثابت در بخش خدمات نیز مربوط به نوسانات فصلی این بخش در دوره های مختلف از سال 1399 در مقایسه با مدت مشابه از سال 1398 است. بنابراین ، رشد ارزش افزوده در فصول اول تا چهارم به ترتیب -1.3٪ ، 1.3٪ ، 0.1٪ و -0.2٪ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بود.

بیشتر بخوانید  رنگ آمیزی تاج های شهرهای ایران تا 23 اردیبهشت 1401 / تعداد شهرهای قرمز و نارنجی به صفر رسید.

امید به ادامه رشد اقتصادی پس از واکسیناسیون عمومی در برابر تاج

در چند سال گذشته ، از یک سو ، سیاست فشار حداکثر آمریكا و آغاز جنگ اقتصادی علیه ایران و از سوی دیگر ، شیوع بیماری عروق كرونر قلب رشد اقتصادی این كشور را تحت تأثیر جدی قرار داده است. سال گذشته اوج شکوفایی ویروس کرونا بود و اعمال محدودیت های مختلف همه بخش های اقتصاد ، از نفت و صنعت گرفته تا کشاورزی و خدمات را تحت تأثیر قرار داد. با این حال ، داده های منتشر شده نشان می دهد که رشد اقتصادی در سال جاری دشوار بوده است.

این نشان می دهد اقتصاد کشور صرف نظر از دلارهای نفتی توانایی ادامه حیات در بدترین شرایط را دارد. مدیریت صحیح منابع و هزینه های کشور و حمایت از تولید در بخشهای مختلف رمز موفقیت است.

نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید. وضعیت اقتصادی کشور بدون تاج چگونه خواهد بود؟ یعنی اقتصاد با تحریم ها و جنگ اقتصادی و بدون تاج احتمالاً خیلی بهتر از امروز بود. این بدان معناست که اقتصاد می تواند با تحریم و بدون نفت رشد کند. به عبارت دیگر ، در صورت نبود تاج ، رشد اقتصادی بسیار بیشتر از ارقام فعلی خواهد بود.

این به این دلیل است که شیوع تاج بیشترین ضربه را به بخش خدمات زده است. برای همه روشن است که این بیماری به اقتصاد گردشگری آسیب جدی زده است. سفر لغو شد ، هتل ها و مراکز گردشگری تعطیل شدند و خدمات و اشتغال در این بخش از اقتصاد به شدت آسیب دید. بدون کرونا ، بخش خدمات به ویژه در بخش گردشگری رشد قابل توجهی می کرد.

بیشتر بخوانید  جدیدترین قیمت سکه در معاملات امروز بورس

زیرا علی رغم تحریم ها و افزایش قابل توجه دلار ، گردشگری داخلی در مقایسه با جهانگردی خارجی از رونق چشمگیری برخوردار است. نه تنها گردشگران داخلی به مقاصد مختلف گردشگری در این كشور سفر كرده اند ، بلكه گردشگران خارجی نیز به دلیل ارزان بودن سفر به ایران ، كشور ما را به عنوان مقصد گردشگری خود برگزیده اند. اقتصاد جهانگردی نیازی به دلار و نفت ندارد. ایران یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری در جهان است و این می تواند به یکی از نقاط قوت اقتصاد کشور در آینده تبدیل شود.

اگرچه اقتصاد در سالهای اخیر با رشد اقتصادی مثبت نسبت به سال گذشته به شدت آسیب دیده است ، اما امید است که در سال جدید این رشد اعداد و ارقام بسیار بهتری را شاهد باشد.

قرار است دولت جدید ایجاد شود ، صلح و ثبات در اقتصاد کشور شکل گرفته و شرایط برای ادامه رشد اقتصادی ایجاد شده است.

براساس گزارش ها ، حدود 6،529،313 نفر دوز اول واکسن کرونا و 2،289،059 نفر دوز دوم را دریافت کردند و تعداد کل واکسن های تزریقی در کشور 8،818،000 است. این میزان به 372 دوز رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید