طبق گزارش ها گزارشگر بیشتر، 28 سال تصویب قانون مدیریت مناطق آزاد تجاری_صنعتی در ایران برگزار می شود. این قانون شامل 24 ماده و 4 تبصره است که بدون توجه به اعتراض به متن اصلی ، باید متناسب با اهداف و مأموریت های ایجاد مناطق آزاد ، بر اساس تغییر در برنامه توسعه و تعهدات مناطق آزاد و ویژه در ایران و جهان.
بنابراین ، بررسی نتایج کار مناطق آزاد ایران نشان می دهد که با مطابقت با قانون با سیاست های دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه ، نتیجه مطلوب و سابقه قابل دفاع حاصل نشده است. دردناک تر ، این انفعال و انحراف از اهداف و مأموریت های جذب نیز در مناطقی مانند کیش ، کوم و چابهار با 30 سال سابقه اجرا صدق می کند و مشخص نیست که چقدر زمان بیشتری برای غلبه بر صادرات این گونه لازم است – تولید گرا و غلبه بر صادرات.
بررسی عملکرد مناطق آزاد طی سه دهه گذشته نشان می دهد که نه تنها در زمینه تجارت خارجی میزان چربی بالای واردات هنگام صادرات به مناطق آزاد وجود دارد ، بلکه سو the استفاده از برخی انگیزه های قانونی منجر به تبعیض و انحراف شده است. از اهداف.
گفته شد ، بی توجهی به مناطق آزاد منجر به ایجاد برخی از شهرک های شهری و روستایی در این مناطق و در نتیجه ایجاد تبعیض قیمتی بین ساکنان این مناطق و مردم قاره شده است که منجر به افزایش واردات مصرف کننده شده است. کالاها از طرف دیگر ، محرومیت مناطق آزاد از قانون کار منجر به انتقاد کارمندان وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی شده است.
فرهاد شیخ ، مدیر کل مناطق آزاد وزارت کار ، در یادداشتی درباره قانون کار در مناطق آزاد گفت: هیچ کارمند ذی صلاح در ماه های اخیر از ماهیت اساسی مقررات استخدام در مناطق آزاد مراقبت نکرده است. 28 سال تجربه در استفاده از مقررات ویژه به عنوان جایگزین قانون کار نشان داده است که سازمان هر منطقه آزاد و ویژه اقتصادی هرگز تخصص مستقلی برای مدیریت طیف گسترده ای از روابط تخصصی شغلی از جمله حل اختلاف ، قراردادهای کار را نداشته است. ، بیمه بیکاری ، بازرسی کار ، حوادث ناشی از کار ، مقررات انضباطی ، سیستم حقوق، ایمنی و بهداشت شغلی ، بیمه ، آموزش فنی و حرفه ای آه توآمار و اطلاعاتی در مورد بازار کار و اشتغال اتباع خارجی ارائه نداده است.
براساس گزارش دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ، وضعیت اخیر تجارت خارجی در مناطق آزاد نیز نشان می دهد که بین سالهای 1392 تا 1398 فقط 717 میلیون دلار کالا از مناطق آزاد خارج از کشور و یک میلیارد و 450 دلار صادر شده است. میلیون کالا در این مناطق وارد شده است. متوسط سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد طی این سالها حدود 243 میلیون دلار و در سرزمین اصلی 2 میلیارد و 314 میلیون دلار است.
بر این اساس، مرکز تحقیقات مجلس وی در ماه مه امسال در گزارشی تأکید کرد: “سهم مناطق آزاد (از نظر صادرات خدمات) از صادرات غیرنفتی کشور حدود 1 درصد ، تولید حدود 1 درصد از تعداد واحدهای تولیدی فعال است. کمتر از 3 درصد ، برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی حدود 10 درصد و حدود 4 درصد اشتغال در سراسر کشور. “مقدار کالاهای وارداتی از طریق مناطق آزاد تقریباً دو برابر صادرات کالاهای این مناطق به خارج است.”
برخی از کارشناسان ، مشوق ها غیر هدفمند و تعارض برخی از قوانین حاکم بر مناطق آزاد با ماهیت توسعه صنعتی این مناطق یکی از دلایل شکست این مناطق در رونق تولید صادرات گرا است و من معتقدم آسیب شناسی شکست مناطق اصلی فعلی به درستی استخراج و اصلاح نشده است. مناطق آزاد خسارت به اقتصاد ملی به دلیل افزایش واردات ، فساد اقتصادی و بی فایده بودن این مالیات دولت را دو برابر خواهد کرد.
در همین راستا ، رئیس کمیته اقتصادی مجلس اخیراً در کنفرانسی برای اصلاح قانون مدیریت مناطق آزاد تجاری_صنعتی “طرح اصلاح قانون مناطق آزاد در دستور کار مجلس است و طبق گزارش اجرای مناطق آزاد نشان می دهد که اهداف لازم شکل نگرفته است و محتوای قانون قانون مناطق “باید اساسی بازنگری شود” فرم باید رایگان باشد. “
البته پورابراهیمی وی در بخشی دیگر از سخنان خود در مورد واردات غیررسمی در مناطق آزاد گفت: “این واردات دو برابر صادرات در مناطق آزاد کشور انجام شده که این علاوه بر واردات است که به صورت غیررسمی و در آمار نشان داده نشده است. “سیاست های اقتصاد مقاومتی برای توسعه مناطق تجارت آزاد است.”
همچنین در این نشست ، شهبازی ، مدیر کل خدمات تحقیقات اقتصادی مرکز تحقیقات ، با اشاره به ایجاد مناطق آزاد و سپس توسعه زیرساخت ها از هزینه های دریافتی ، گفت: “الگوی فعلی مدیریت مناطق آزاد دارای موفق نبوده صادرات بهم گره خورده است. “البته ، وضعیت ایده آل ، مانند تجربه سایر کشورها ، این است که فقط به مسائل اقتصادی بپردازیم و از کارهای غیر تخصصی خارج شویم.”
شواهد نشان می دهد که پس از جلسه ، تحرک کمی برای اصلاح قانون نحوه مدیریت مناطق آزاد و ویژه وجود داشت. در همین حال ، برخی از نمایندگان اقتصادی بارها و بارها بر لزوم اصلاح قوانین حاکم بر مناطق آزاد و ویژه برای دستیابی به اهداف پیش نویس و جلوگیری از سو abuse استفاده اقتصادی و فساد در این منطقه جغرافیایی تأکید کرده اند.
به گفته وی ، سکوت لایحه مدیریت مناطق آزاد ، به دلیل تصویب تصادفی ایجاد مناطق آزاد و ویژه جدید ، صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد ملی و جابجایی این مناطق وارد می کند ؛ زیرا از نظر اکثر اقتصاددانان ، ترجیح منافع منطقه ای بر منافع ملی به یک ستون مسلم این مناطق تبدیل شده است ، که باید در قوانینی که بر آنها حاکم است تجدید نظر کند.