پاسخ ایالات متحده و سازمان ملل به مذاکرات دوحه / طالبان سرانجام جواب داد



طبق وب سایت الجزیره ، استفان دوژاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد صبح امروز (سه شنبه) گفت که آنتونیو گوترش ، دبیرکل این سازمان از اعلامیه مشترک بین طالبان و دولت افغانستان در دوحه استقبال کرده و آنها را به تعهدات خود برای تسریع در گفتگوها فراخواند.

او افزود: گوترش بر اهمیت دستیابی به توافق متناسب با نیازهای افغانها تأکید کرد و از جامعه جهانی خواست که برای حمایت از صلح در افغانستان با هم متحد شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای گفت كه واشنگتن از نتیجه مذاكرات دوحه افغانستان استقبال كرده و از طالبان خواسته است كه به بیانیه مشترك در مورد محافظت از جان غیرنظامیان و زیرساخت های افغانستان پایبند باشند.

زلمای خلیل زاد ، نماینده آمریکا در افغانستان ، نشست دوحه را “گامی مثبت” برای پایان دادن به جنگ در این کشور خواند و در حساب توئیتر خود افزود: “اما باید اقدامات فوری انجام شود.

وی افزود: تعهد طرفین در جلوگیری از تلفات غیرنظامیان آغاز است ، اما تنها یک توافق سیاسی از طریق مذاکره می تواند به این خشونت پایان دهد.

در همین زمان ، محمد نیم ، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان و یکی از اعضای هیئت جنبش در مذاکرات دوحه ، به الجزیره گفت که این گفتگوها فرصت خوبی برای آشتی آراست و تأکید کرد که جلسات کابینه جنبش ادامه خواهد یافت.

در همین راستا ، عبدالله عبدالله ، رئیس کمیته آشتی ملی در افغانستان ، دو طرف را به انعطاف پذیری فراخواند و به الجزیره گفت که دو طرف هنوز در مورد نقشه راه مشخصی برای پایان دادن به درگیری توافق نکرده اند.

بیشتر بخوانید  فوری؛ فروش ۸ خودروی وارداتی از هفته آینده آغاز می شود+ جزییات

این امر پس از دور جدید گفتگوها در دوحه بین طالبان و دولت افغانستان انجام می شود. دو طرف توافق نامه ای را برای تسریع در مذاکرات برای دستیابی به یک راه حل عادلانه و توافقی که منافع افغان ها را طبق اصول اسلامی تأمین می کند ، اعلام کردند.

در همین حال ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفت که این جنبش تصمیم گرفته است به مناسبت عید قربان ده ها سرباز دولت افغانستان را در ولایات مختلف آزاد کند.

طالبان در تعطیلات عید گذشته آتش بس موقت را اعلام کردند و گفتند که آنها می خواهند به شهروندان افغانستان اجازه دهند عید را در آرامش بگذرانند.

روز دوشنبه ایالات متحده به همراه 14 دیپلمات خارجی در کابل بیانیه مشترکی را امضا کردند و از طالبان خواستند تا به حملات نظامی مداوم در سراسر کشور پایان دهند و گفت که در طول عید قربان ، طالبان باید اسلحه های خود را برای همیشه زمین بگذارند و تسلیم کنند تعهد خود را به روند صلح در مقابل جهان نشان دهید.

در همین راستا ، باسمولا محمدی سرپرست وزارت دفاع افغانستان هشدار داد که با ادامه کار نظامی خود به طالبان اجازه نمی دهد نیروهای خود را با زور بر مردم تحمیل کنند.

311311

دیدگاهتان را بنویسید