آیا وزارت مسکن مستقلی تأسیس می شود؟



از سال 2017 ، برخی از نمایندگان مجلس خواستار جدایی وزارت راه و شهرسازی و جدایی مسکن از جاده ها شده اند که هنوز محقق نشده است. با این حال ، نمایندگان مجلس اخیراً گفتند که برای کنترل بازار مسکن ، در حال پیگیری طرحی برای تقسیم وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و حمل و نقل و تدارکات هستند.

به گزارش ایسنا ، طرح انتزاعی وزارت راه و شهرسازی از اواسط سال 2017 راه اندازی شد در آن زمان کمیته های بودجه و توسعه به این طرح رأی مثبت دادند ، اما کمیته صنعت با آن مخالفت کرد. این موضوع که با مخالفت عباس آهوندی ، وزیر وقت راه و شهرسازی روبرو شد ، سکوت اختیار کرد تا اینکه تابستان گذشته دوباره روی میز بهار گذاشته شد.

در اوایل سال جاری ، طرح تولید و عرضه مسکن در مجلس برای ساخت یک میلیون خانه در سال تصویب شد. متعاقباً ، سید ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور منتخب دوره سیزدهم ، قول ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در مدت چهار سال را داد. سپس ، در 13 ژوئیه 1400 ، اقبال شاکری ، عضو کمیسیون ساخت و ساز مجلس ، اظهار داشت که حداقل باید یک میلیون واحد مسکونی سالانه طی هشت سال آینده ساخته شود. مسکن ، برنامه ریزی شهری ، حمل و نقل و تدارکات.

موضوع ادغام وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن در جریان استیضاح در سال 2010 در دولت احمدی نژاد آغاز شد. وقتی مجلس خواستار استیضاح حمید بهبهانی شد ، در مجلس حاضر نشد. سپس مجلس به استیضاح وزیر راه و ترابری رأی داد و رئیس دولت قبلی در پاسخ به این س bodyال ، نهادی نظارتی را به هر دو وزارت راه ، ترانسپورت و مسکن معرفی کرد و دو وزارتخانه ادغام شدند. سپس عنوان “وزارت راه و شهرسازی” را بدست آورد ، روندی که تا امروز ادامه دارد.

بیشتر بخوانید  میوه ای سرشار از مواد مغذی اما کم کالری!

طبق برنامه جامع مسکن ، سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته می شود ، اما در سال های اخیر این میزان از 300 تا 400 هزار واحد فراتر نرفته است. برخی از کارشناسان معتقدند که دلایل کاهش ساخت و ساز ، سهل انگاری وزارت راه و شهرسازی ، مسئولیتهای فراوان در زمینه راهها و تأثیر بخش مسکن در این روند است. وزارت راه و شهرسازی دارای 15 معاون و زیرمجموعه است که فقط یکی از آنها تحت عنوان “معاون مسکن” مستقیماً در زمینه مسکن فعالیت می کند. سایر شرکت های تابعه یا به طور خاص به بخش جاده و حمل و نقل مربوط می شوند یا مانند شرکت توسعه شهر جدید در هر دو بخش جاده و مسکن فعالیت می کنند.

اما محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی ، مانند عباس اهوندی ، با تقسیم مسکن مخالف است. در 18 ژوئیه 1400 ، وی در این رابطه گفت: “افرادی که جداگانه تحریک کنند ، خدمت وزارت نخواهند کرد.” در حال حاضر ، زیرساخت های حمل و نقل ، توسعه و برنامه ریزی شهری به هم پیوند خورده اند و آنها در حال انجام طرحی متناسب با وظایف خود هستند. تفکیک وزارتخانه ها باعث کندی تمام وظایف این ادارات می شود. همچنین ، همه زیرساخت های شهری در حال حاضر سازگار هستند ، بنابراین من 100٪ مخالف وظیفه وزارت هستم.

اگرچه گفته می شود برخی از افراد در دولت به طور جدی بدنبال راهی برای خروج از ركود مسكن به عنوان یك بخش پیشرو و اشتغال زا هستند و بنابراین با بحث انتزاع موافق هستند ، اما همچنین راهی برای جدا كردن بدنه از مخالفت وجود دارد. مخالفان معتقدند با توجه به دیدگاه این جزیره از دو منطقه جاده ای و مسکونی موجود ، جاده ها و راه آهن گاهی دهها کیلومتر از شهر فاصله داشته اند و در این مدت رویکرد اصلاح شده است.

بیشتر بخوانید  افزایش قیمت تلفن ثابت از ابتدای این ماه + اشتراک 20 هزار تومانی!

برخی از انبوه سازان طرفداران سرسخت قرص های انتزاعی وزارت راه و شهرسازی هستند. فرشید پورهاجات ، دبیر انجمن انبوه سازان می گوید: وزارت راه و شهرسازی در این سالهای ادغام نتوانسته است به عنوان یک نهاد مدیریتی در زمینه ساخت و ساز نقش خود را ایفا کند و مسئله بی خانمانی و هزینه بالای مسکن به همان سوال برمی گردد.

به گفته وی ، بهترین پیشنهاد در شرایط فعلی تقسیم وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری است تا با توجه به این تقسیم بندی مردم بتوانند مسکن داشته باشند.

حال باید دید که در آستانه تغییر دولت و آمدن سید ابراهیم رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور ، آیا آزار و اذیت چهار ساله نمایندگان و برخی از فعالان بخش مسکن پایان می یابد یا دوباره از دستور کار خارج می شود؟

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید